Rapport fra tur til Møvik 16-19 juli

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Rapport fra tur til Kristiansand 16-19 juli.

Vil begynne med å rette en stor takk til Stutzpunkt som har orket å slepe rundt på meg i to og en halv dag, men også for bistand fra Arild på kanonmuseet. Dessverre rakk vi ikke å avslutte med en middag men vi får ha det til gode.

Dag 1 så vi på Vf bunkere og en ringstand for stridsvognstårn som ryker i forbindelse med utbygging på Kjevik.
Dag 2 var været adskillig bedre så utendørs bunkere ble prioritert. 88mm FLAK stilling på Møvik knatten ble målt opp. Rakk dessverre ikke kommandoplassen, men den ligner på tak terrassen til enkelte FL bunkere. Hvis den kan bli målt opp senere bør det være mulig å modellere hele FLAK batteriet. Vi rakk også over fjellanlegg og å måle opp 20mm FLAK 38 stilling. Samt FL154 20mm Madsen stilling. Detaljer på kanon 1 kasematt, samt kanon 3 og 4 rakk vi også samt generator del på SB bunker.
Dag 3 Ble i hovedsak viet Kanon 2 museums bunker og kanon under etasje.
Hensikten var å få på plass flere detaljer i modellen. Brukte også litt tid i arkivet men ingen godbiter dukket opp dessverre. Avdekket imidlertid noen tegning for ombygging av kasematten til forelegningsbunker etter krigen. Noen som kjenner til dette?
Dag 4 foretok ytterliggere oppmåling av FL 154 samt peilestasjon / reserve kommandoplass. Samt oppmåling og ytterligere detaljering på museumsbunker. Fikk også tid til en gjennomgang av Arild på gassrensing og fyrrom. Begge deler kan restaureres hvis Møvik får midler til dette.

Jeg sitter nå igjen med rundt 400 bilder og masse målsatte skisser som forhåpentlig kan resultere i følgende:
Mer detaljert modell av kanon, modell av alle 4 kanonbunkere. Kun en er lastet opp men de 3 andre en underveis. Flere detaljer på SB bunker, S174 ammo, Flak 36, Flak 38 og 20mm Madsen bunker, samt reserve kommandoplass.
De fleste av bildene er for detalj orienterte til å ha noen allmenn interesse men legger ut noen smakebiter.
Attachments
Største utgave av Staubfilter (Grovfilter). Samme som gul boks på toppen av liten HES. Fra kanon 3 bunker.
Største utgave av Staubfilter (Grovfilter). Samme som gul boks på toppen av liten HES. Fra kanon 3 bunker.
DCP_0464.JPG (200.85 KiB) Viewed 180 times
Siderettings mekaniskmen fra "kjeller" på museums kanon
Siderettings mekaniskmen fra "kjeller" på museums kanon
DCP_0587.JPG (168.96 KiB) Viewed 180 times
Plate med serie nr for tårnet
Plate med serie nr for tårnet
DCP_0590.JPG (195.83 KiB) Viewed 180 times
Styrbord likestrømsgenerator. Side og høyderetting går på likestrøm og dette er en av to generatorer som gjør om fra vekselstrøm til likestrøm
Styrbord likestrømsgenerator. Side og høyderetting går på likestrøm og dette er en av to generatorer som gjør om fra vekselstrøm til likestrøm
DCP_0606.JPG (152.44 KiB) Viewed 180 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ja, vi rakk en god del på kort tid! :-) Heldigvis hadde vi været (nesten) med oss hele tiden i feltarbeidet ute! Må si jeg virkelig ble imponert over noen av modellene som du hadde laget! Jeg må bare få satt meg inn i Sketchup selv nå :wink:
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”