Tur på Haugalandet

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Lurte på om det var av interesse for folk på Haugalandet med felles tur ut til alle de flotte stedene vi har her.
Som feks til Ytraland, falnes, syre, hagland, norheim,bokn osv..
Er dette av interesse eller trivest folk best å gå alene evt med bekjedte?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jeg er gjerne med på et slikt opplegg...
Utfordringen blir å finne tider og steder som passer for flere, og det er vel derfor det helst blir til at folk går rundt i små flokker, gjerne i ensomhet til og med.


Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:Lurte på om det var av interesse for folk på Haugalandet med felles tur ut til alle de flotte stedene vi har her.
Som feks til Ytraland, falnes, syre, hagland, norheim,bokn osv..
Er dette av interesse eller trivest folk best å gå alene evt med bekjedte?
Godt spørsmål EW... Mitt svar er at selv om flere finner mer, så blir det mer stress med 'gruppereiser' - fordi:

- Jeg vil ha tid å ta inn over meg det jeg finner; fotografere, måle og registrere, tenke & relatere. Rett og slett ha tiden til rådighet. Dette blir veldig mye vanskeligere når 'gruppen trekker' og en blir hengende etter. Dette fenomenet begynner allerede ved 3 personer på tur... Jeg går heller flere ganger til samme sted - og fra forskjellige kanter om mulig.

- Flere betyr folk på mange flere bilder, eller venting til de blir ferdig med sitt. Ikke alle skjønner det, og det er ikke så kjekt å jage folk hele tiden. Jeg vet noen liker å ha med mennesker på bildene sine - jeg liker det ikke. Ei heller å fylle opp andre sine bilder. Why ? Fordi jeg synes fotogtrafiene er mer 'tidløse' uten mer eller mindre poserende mennesker.

- Flere betyr også, som Kai sier, et bra 'styr' for å samle alle som da ev. har meldt seg på. Det er ofte vanskelig nok med to - og varierende vær som vi har :-D

Ellers er det jo flotte steder alle de du nevner, og alle anbefales for de som ikke har vært der. Det er sikkert flere som kan tenke seg slike turer - tror jeg..

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Trur eg skjønner hva du mener KOS . Eg blir gjerne med på turer ut til kystfort her i distriktet . Av erfaring fra forrige tur ,så vil eg prøve å følge bedre med i "timen" .
Spessielt om eg får vite at en eller flere av deltakerene har spessielle planer med de bildene som de tar . Eg trur det kan være en idè å bli enige om hvem som legger ut bilder først om noe nytt skulle
bli funnet på en tur . Å være flere på en tur er ikke nødvendivis en dårlig greie så lenge deltakerene følger med på det som blir sagt underveis :)
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Og så er det jo forskjell på turens formål...
Forskjell på om turens formål er fotografering, oppmåling og dokumentasjon eller om det er en tur for å treffe likesinnede mennesker i hyggelige omgivelser.
Jeg er gjerne med på en felles tur med en hel gjeng, men da mer som en kosetur med prat og hygge, enn å prøve å finne alt for første gang og ta bilder av alt og alle.

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

bactuz wrote:om det er en tur for å treffe likesinnede mennesker i hyggelige omgivelser.
Jeg er gjerne med på en felles tur med en hel gjeng, men da mer som en kosetur med prat og hygge, enn å prøve å finne alt for første gang og ta bilder av alt og alle.

Kai
Va mer slik eg tenkte på da. MEn ville bare lufte ideen for å høre hva dere andre syntes.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Tanken og ideen er god den Eagle, så ikke legg den bort. Vi får se når været blir enda litt bedre om vi ikke klarer å ta en tur noe sted. Gjøre noe sosialt ut av det :)
Få med oss noen av de som kanskje ikke er så mye ute i feltet og ta en tur. Hold tanken varm så blir det nok tur en dag :bra:

Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Om været blir som meldt (oppholdsvær) på søndag så kan det hende eg tar meg en (sykkel)tur til HKB syre .
Rydde litt i trappeganger og annet steinarbeid . Kommer til å gå litt rundt omkring og se om eg finner noe 'nytt' også .
Om flere vil med så er det jo bare til å si i fra :)
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Er ute på fortet rundt kl.12:00 .Om noen tar turen ut så har eg med meg "sambandet" mob.nr.: 93430408
Mvh Henning Dalsvåg
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Godt spørsmål EW... Mitt svar er at selv om flere finner mer, så blir det mer stress med 'gruppereiser' - fordi:

- Jeg vil ha tid å ta inn over meg det jeg finner; fotografere, måle og registrere, tenke & relatere. Rett og slett ha tiden til rådighet. Dette blir veldig mye vanskeligere når 'gruppen trekker' og en blir hengende etter. Dette fenomenet begynner allerede ved 3 personer på tur... Jeg går heller flere ganger til samme sted - og fra forskjellige kanter om mulig.

- Flere betyr folk på mange flere bilder, eller venting til de blir ferdig med sitt. Ikke alle skjønner det, og det er ikke så kjekt å jage folk hele tiden. Jeg vet noen liker å ha med mennesker på bildene sine - jeg liker det ikke. Ei heller å fylle opp andre sine bilder. Why ? Fordi jeg synes fotogtrafiene er mer 'tidløse' uten mer eller mindre poserende mennesker.

- Flere betyr også, som Kai sier, et bra 'styr' for å samle alle som da ev. har meldt seg på. Det er ofte vanskelig nok med to - og varierende vær som vi har
Heldig vi da når vi var i Haugesund for noen år siden, var jo 4 tilsammen :-)
For meg er turen viktigst, og er man i ett hyggelig lag og treffer lokale folk med samme interesse er det enda bedre. Skal man "jobbe" tar man turen senere ved en annen anledning. Litt vanskelig å kontakte dere neste gang da ? Tre Bergenser på tur til Kvittingsøy og Bokn med plass til to til blir avvist og vil ikke være med da man driver ikke med charterturer på Haugalandet :-)
Uansett hvordan man gjør det så regner jeg med at de fleste har glede av turene og får sett litt av hvert rundt om.
mvh
Paul S.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Charterturer på Haugalandet er ikke meg imot ,eg er alt for ofte alene på mine turer
fordi det ofte ikke passer for flere å være med eller de har andre prosjekter på gang.
Mvh Henning Dalsvåg
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Paul S. wrote: Heldig vi da når vi var i Haugesund for noen år siden, var jo 4 tilsammen :-)
For meg er turen viktigst, og er man i ett hyggelig lag og treffer lokale folk med samme interesse er det enda bedre. Skal man "jobbe" tar man turen senere ved en annen anledning. Litt vanskelig å kontakte dere neste gang da ? Tre Bergenser på tur til Kvittingsøy og Bokn med plass til to til blir avvist og vil ikke være med da man driver ikke med charterturer på Haugalandet :-)
Uansett hvordan man gjør det så regner jeg med at de fleste har glede av turene og får sett litt av hvert rundt om.
mvh
Paul S.
Eg kan bli med dere på turer her eg, så lenge eg ikke er på jobb eller andre ting.
Felles turer syns eg er kjekt :) Kjekt å høre andres syn på tingene en ser på og noen ser noe som andre ikke ser osv..
RasmusTerne

Må bare blande meg inn i denne tråden. Ser ut som om dere har et "luksusproblem" nede på Haugalandet, med "for mange" på tur! :)
Vi har nok et noe annet problem her oppe, med "alene på tur".
Noen av de mest givende turene for min del var til Trondenes/Stangnes og Fagerviken,hvor det var henholdsvis 5 og 6 deltakere. Da får man anledning til å diskutere eventuelle "funn", samt å få korrigert feilslutninger. Fotos utenom personlige arkiv er det jo lett å bli enige om.
Men ellers har det blitt å tasse omkring alene, med de begrensninger det gir med å komme over større områder.
Kan man ane en bekymring for ikke å være først ute med nye "funn"?
Vel,dette var noen betraktninger fra et fremdeles nedsnødd Nord-Norge.
Sigfred R.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Tar meg en tur til HKB skudenes på lørdag .Er der rundt kl. 11:00.
Har tenkt å sjekke om der er mer nærforsvar i den nordre delen av anlegget
som ikke er blitt funnet .Om noen vil være med så er det bare til å gi besked .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Henning Dalsvåg wrote:Tar meg en tur til HKB skudenes på lørdag .Er der rundt kl. 11:00.
Har tenkt å sjekke om der er mer nærforsvar i den nordre delen av anlegget
som ikke er blitt funnet .Om noen vil være med så er det bare til å gi besked .
Om noen skulle ta turen ut til HKB Skudenes og ikke finne meg der
så kan eg nås på dette nummeret:93430408 .Send en melding eller ring .
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”