Tips til ww2-tur

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

tenkte og ta en helg/langhelg i slutten av juli og reise på en ww2-relatert tur innen for norges grenser.
Så lurte på om dere har noen tips til kystfort/museum som vi bør sjekke ut?
jo større jo bedre sefølgelig :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ta en kikk på denne tråden. Er langt fra ferdig, men jeg skal legge ut noen filer ila uken slik at en har noe til bruk i ferien...

Vedlagt følger en oversikt over norske militærhistoriske steder jeg også holder på med. Litt kjapt "sammenrasket" utkast med en salig blanding av avdelingsnavn og detaljobjekter, men som vanlig: Jeg er svært mottagelig (og takknemlig) for alle innspill ift. feil og mangler...

Som forklart i den andre tråden er tan ken å lage POI-filer for hhv. bil- og "offroad" navigasjon - både for ekstyske objekter og for kategorien jeg foreløpig kaller "Norsk militærhistorisk" (med noe overlapp). Sistnevnte vil inkludere museer.

EDIT 2011-06-26: Slettet filen (ref. post lenger ned)
Last edited by Natter on 26 Jun 2011 14:26, edited 1 time in total.
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Hei Natter,
det var en imponerende liste.
2 kjappe korreksjoner:
273 Kjøkøy fort og 420 Torgauten fort er begge i Østfold (ikke Rogaland og Vestfold)

Hilsen Jan
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

klipp3r wrote:tenkte og ta en helg/langhelg i slutten av juli og reise på en ww2-relatert tur innen for norges grenser.
Så lurte på om dere har noen tips til kystfort/museum som vi bør sjekke ut?
jo større jo bedre sefølgelig :)
Fjell festning? MKB Nordfjord? Skal det være bare et, eller kan det være flere i nærheten av hverandre? :-)
--
Tommy
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

bør ligge nærme hver andre.tipper det blir og reise til en spesiell plass.
men er ikke det meste av fjell festning stengt for vanlige folk?.hørte snakk om mye av plassen var avlåst ?

Planen var og få med noe av det større som er av festning i norge,
jo flere etasjer jo bedre for og si det sånn :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jan wrote:2 kjappe korreksjoner:
273 Kjøkøy fort og 420 Torgauten fort er begge i Østfold (ikke Rogaland og Vestfold)
Takk! Hadde opprinnelig ikke fylkene med på denne listen, men la de inn i full fart før jeg lastet opp filen, så jeg blir ikke overrasket om det er flere slike feil PDT_Armataz_01_18
Ligger ikke så værst an med posisjonene på denne, så med litt flaks får jeg kanskje ut en brukbar POI-fil før ferien...
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Hei Natter,

under Nordland må du ta med et museum til:

Bodø krigshistoriske museum
Hålogalandsgata 110c
8008 Bodø


Mvh
Thomas L
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

klipp3r wrote:bør ligge nærme hver andre.tipper det blir og reise til en spesiell plass.
men er ikke det meste av fjell festning stengt for vanlige folk?.hørte snakk om mye av plassen var avlåst ?
Fjell festning er åpent for alle, men selve fjellanlegget er naturligvis stengt. Åpningstidene er angitt på Museum Vest sine nettsider:
http://www.museumvest.no/index.php?action=static&id=48

Er du først i Bergen, er det jo litt å se på, med bla. (bare kjapt ut av hodet): Flere kystfort/ festningsanlegg (Herdla, Ramsøy, Kvarven, Hellen, Sandviksbatteriet, Marøy ++), luftvernbatterier (Olsvik, Fagerdal, Løvås, Knappefjellet ++), museer (Herdla, Fjell, Telavåg, Bergenhus), Flyplasser (Herdla) og diverse annet (Bakervågen, Helleneset, Klampevika, Håøy/Ramsøy).
Last edited by Natter on 19 Jun 2011 22:52, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Thomas L wrote:under Nordland må du ta med et museum til:
Bodø krigshistoriske museum
Naturligvis - notert! :)
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fin liste, men bare noen små korreksjoner :-)

307. Riktig fylke skal vel her være Vestfold.
308. Er vel i Aust-Agder.
316. Er vel også Aust-Agder.
311 & 318 kan man nesten slå i sammen til en post, her går det an parkere i f.eks Steinvika eller ved Tangenveien.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Fin liste, men bare noen små korreksjoner :-)
Takk igjen. Som sagt litt kjapt og gærent foreløpig, så det blir nok flere korreksjoner...
Tror nok flere er litt malplassert ift. kategori også.
Stutzpunkt wrote:311 & 318 kan man nesten slå i sammen til en post, her går det an parkere i f.eks Steinvika eller ved Tangenveien.
Mange slike eksempler, listen skal "vaskes" mer etter hvert...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Da har jeg gått gjennom listen over norske "militærhistoriske severdigheter") og lagt ut en ny oversikt i denne tråden:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 550#p49550
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”