Nord-Troms.

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Planlagt en tur til Nordreissa.(fiske),fra 30.august. Noe man kan få med seg på turen uten å havne på en hyttetrapp? Kan legge turen utenom E 6.
Hadde tenkt på Russelv og Spåkenes.
Startsted HKB 3/983 Rolla.
Sigfred R
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Spørs jo hvor lang unna E6 du vil dra og hvor i Nordreisa du skal, men siden du nevner både HKB 6./972 Russelv og MKB 3.512 Lyngen, har du åpenbart tenkt deg på en lengre tur på hver side av Lyngen (du tar kanskje fergen mellom Lyngseidet og Olderdalen og reiser til/fra på forskjellig side av fjorden?), så da har du jo noen muligheter - i tilfeldig rekkefølge:

HKB 5./972 Aaröyholmen
Wn Aaröybukt (Årøybukt fort)
HKB 31./971 Rottenvik
HKB 7./972 Lattervik
HKB 3./480 Lenangen
HKB 3./972 Falvik
"Russerveien" (Bollmann-veien)

Lister bare opp hva som finnes innenfor et geografisk vindu i den aktuelle regionen, og kan jo ikke garantere at det hverken er ting å se der, eller at det er lett å komme seg frem...

Ellers er det jo ikke lange biten fra f.eks. Storslett til Skjervøy, og da kan du føye til disse på listen over mulige kandidater:
HKB 2./972 Skjervöy
HKB 33./971 Kaagsund
HKB 38./971 Rakkenes (dog krever vel dette ferge til Uløya, og er - ut fra kartet å dømme - antagelig en god dagstur i seg selv..)


Mellom Rolla og Nordkjosbotn har jeg ikke notert meg så mye utover en del krigsminnesmerker og gamle norske leirer/ flyplasser + Troms Forsvarsmuseum på Setermoen.
RasmusTerne

Hadde tenkt å bruke et par dager på turen til Storslett, så Lyngen-området er absolutt aktuelt. Iflg inlegg på forumet er det ikke så mye å se på noen av post-44 fortene som ble anlagt,(lite utbygd,nedbygd),men jeg tar det etter innfallsmetoden og været :)
Sigfred R.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Natter wrote: Ellers er det jo ikke lange biten fra f.eks. Storslett til Skjervøy, og da kan du føye til disse på listen over mulige kandidater:
HKB 2./972 Skjervöy
HKB 33./971 Kaagsund
HKB 38./971 Rakkenes (dog krever vel dette ferge til Uløya, og er - ut fra kartet å dømme - antagelig en god dagstur i seg selv..)
Jeg tror ikke det er Rakkenes på Uløya, men Rakkenes i Kvænangen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:
Natter wrote: Ellers er det jo ikke lange biten fra f.eks. Storslett til Skjervøy, og da kan du føye til disse på listen over mulige kandidater:
HKB 2./972 Skjervöy
HKB 33./971 Kaagsund
HKB 38./971 Rakkenes (dog krever vel dette ferge til Uløya, og er - ut fra kartet å dømme - antagelig en god dagstur i seg selv..)
Jeg tror ikke det er Rakkenes på Uløya, men Rakkenes i Kvænangen.
Jeg har notert meg mulige rester på Uløya (merket med "ruin" i kartet, slik det er gjort på mange av kystfortene uten at det nødvendigvis er noen fasit). Jeg har ikke vært på noen av stedene, så da er det vanskelig å være sikker på noe. Rakkenes i Kvænangen ligger dog i skjul bak et par-tre øyer iht. kartet, så umiddelbart virker det litt rart?

Kanskje noen av dere som har opphold i regionen kan ta en tur ut for å bekrefte evt. rester..? :)
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Ikke så veldig rart, batteriet på Nordstraumen ligger jo også skjult bak øyer. Beskrivelsen i "Tyske kystfort.." samt plansjen i "Finnmark under hakekorset" peker jo sterkt i retning av Rakkenes i Kvænangen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Ikke så veldig rart, batteriet på Nordstraumen ligger jo også skjult bak øyer. Beskrivelsen i "Tyske kystfort.." samt plansjen i "Finnmark under hakekorset" peker jo sterkt i retning av Rakkenes i Kvænangen.
Godt poeng... PDT_Armataz_01_29
"Finnmark under Hakekorset" ligger i bunken av bøker som jeg ikke har rukket å sjekke nærmere ifbm. manglende posisjoner.
RasmusTerne

Natter skrev:
Finnmark under Hakekorset" ligger i bunken av bøker som jeg ikke har rukket å sjekke nærmere ifbm. manglende posisjoner
Denne boka er ganske fin m.h.t. til posisjoner da den inneholder en rekke kartskisser over plasseringen av kystfortanlegg i Finnmark.
Sigfred R.
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”