Nytt liv i Bolærne Fort

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
morthorn
Posts: 3
Joined: 31 May 2011 18:47

Vi i Tønsberg forsvarsforening skal blåse nytt liv i anleggene på Østre Bolæren, og er i full gang med planarbeid og forberedelser, bl.a prosessen med å overta 75 mm Bofors batteriet når formalitetene er klare fra Forsvarets side.
Vi er på jakt etter folk som kan tenke seg å engasjere seg i dette, da det er mye å ta fatt i frem mot, og til sommeren, hvor vi skal åpne en utstilling og info senter.
Det eneste "krav" vi har er medlemskap i TFF.

I sakens anledning skal vi ha et info-møte Torsdag 24.11.11 kl 1800 på Flykafeen utenfor Tønsberg.

Velkommen.

Morten
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det høres da fantastisk ut, at noen tar ansvar for østre. Skal se om jeg får tid til å ta en tur :)
Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Skulle gjerne vert der, men sitter med unger og ingen barnevakt desverre :lei:
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg var på møte hos Tønsberg Forsvars Forening der de fortalte om sine planer med Østre Bolærne. En av de tre 75mm kanonene blir fredet og foreningen ønsket seg en til, slik at den ene kan fremstå akkurat slik den er i dag og den andre kan settes opp med "soldater" og utstyr for å gjøre det litt mer spennende å se inn der. Den tredje kanonstillingene blir fylt igjen men selve kanontoppen vil bli satt ned der den står. I tilegg har skal de ta vare på illedningsentralen RANDI. Det vil bli satt opp infoskilter ved de fleste stillingene rundt om på øya for å fortelle om hva som har vært der. De ønsker seg en 15 cm i en av de gamle stillingene. TFF har også overtatt vaktbua på kaia der de vil ha utsillinger og den skal være betjent i sommerhalvåret. Det vil bli laget et guide opplegg som tar for seg historien til Bolærne. Til hjelp til dette har de blant annet fått med seg en tidligere Fortsjef med interesse og kunnskap om bevepning og historie.
Alt dette gjøres hovedsakelig som dugnad og frivillig innsats så de trenger folk som er interesert til å hjelpe seg med dette. Så bor du i nærheten vil de gjerne høre fra deg om du vil være med på å bygge opp noe på Østre Bolærne.
Mvh
Yngvar
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Dette virker som et kjempe spennende prosjekt!

Jeg vil veldig gjerne bli med en del ganger! :)
Det er ikke sikkert jeg kan stille opp veldig ofte pga familie, jobb og andre plikter.
Men noe kvelder i hverdagen og noen helger kan jeg sikkert stille opp :)

Dette med og bevare denne type historie er utrolig viktig!
Relic Hunter
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”