Stavanger/Haugesund

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Hei!

Jeg skal til Stavanger og Haugesund i helgen. Har ca en halv dag til rådighet på hvert sted. Jeg lurte på hvilke fort som var best tilgjengelig med bil, og evt mest oversiktlig å ta seg rundt. Tar ferge over til Karmøy. Og har blinket meg ut Syre allerede.
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

I Stavanger distriktet foreslår jeg HKB Bø på Randaberg, evt. kjør en liten time sydover mot Egersund til HKB Ogna/Sirevåg.
Av mer lokal karakter er både Fjøløy og Vigdel lett tilgjengelige & oversiktlige, men begge er gjenbrukt etter krigen så de fleste bunkere er stengt/murt igjen... Likevel interessante steder å vandre rundt begge to :wink:

Mvh
Erik E
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ikke så mye å se der, men MKB Stavanger og HKB Malletuen er jo også veldig lett tilgjengelig med bil - sistnevnte kan du bokstavlig talt parkere i en av stillingene (to batterier som kjapt kan krysses av på listen - om du har en slik...) :)

På HKB Bø-Randaberg og HKB Fjøløy er det yrende dyreliv (hhv. kyr på beite og sauer...) PDT_Armataz_01_18
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Dyr på beite er bare koselig. Fine forslag. Skal prøve å få med meg flere av disse på lørdag.

Begynner å få en lang liste med besøkte fort etterhvert. De aller fleste på sørlandet/østlandet. Og en god del i utlandet Så nå må jeg begynne å bevege meg vestover i Norge. :D

Er det ikke noen andre å anbefale i Karmøy-Haugesund området bortsett fra Syre? Skulle vel rekke mer enn et fort før Haugesund-Odd kampen. PDT_Armataz_01_14
Last edited by Rock'n Roll on 12 Oct 2012 14:49, edited 1 time in total.
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

De lokalkjente for evt. korrigere meg ift. tilgjengeligheten, men hvis du tar ferge til Skudesnes passerer du jo HKB Zug Skudenes hafen før Syre + HKB Ferkingstad, HKB Aakrehamn og kommandoplassen på Brekke før du kommer til Haugesund (det er jo mange flere batterier og støttepunkter på Karmøy, men de nevnte ligger jo greit til langs Rv47).
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Synes Åsenbatteriet på Sola også fortjener et besøk og det ligger veldig lett tilgjengelig
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Hei! Jeg vil bare gi en stor takk til alle innspill i denne tråden. Mange fine tips. Jeg hadde håpet å få til enda en tur hit i høst. men det må nok vente til neste år. Om det da ikke dukker opp en kystfort tur med lokale guider, da skal dere ikke se bort i fra at jeg tar en ekstra tur om jeg ikke jobber. :)

Fikk sett følgende: Fjøløy Fort (og Utstein Kloster). Malletuen (og Hafrsfjord). Bø/Randaberg (Bare koselig med alle kuene som passet på som om de skulle ha vært tyske soldater på ferie). :D
Rakk også Randaberggeilen og Tungenes Fyr før det mørknet på lørdag.
Dagen etter ble det Zug Skudenes og Hkb Skudenes. Syre var virkelig verdt turen på tross av at jeg nok ikke tok den letteste ruta ut dit. Og så fikk jeg tatt en titt på Ferkingstad før det bar videre på fotballkamp. Haugesund - Odd 0-1 :)

Men her er det mer å ta av så jeg kommer helt sikkert tilbake.
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”