Bunkertur med båt i Oslofjorden

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Har kjøpt meg båt som jeg tenkte å farte rundt med på Oslofjorden i sommer. Tenkte å prøve å komme meg rundt på øyer som er ikke er så lett tilgjengelig uten privat/innleid båt og har planlagt sånn halvveis denne turen: Oslo -> Oscarsborg/Håøya - Bolærne/Skarvesetet -> Malmøya -> Krikken. Andre ting jeg burde få med meg?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Du burde få med deg Håøya i Tønsbergfjorden, og kanskje Tristein der Færder fyr ligger - i godt vær
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Når du allikevel er på de trakter, ville jeg gå for Garnholmen som bla. er lyskasterstillling til Bolærne.

Rauøy har du jo vært :D Søndre missingen var jo en lyskasterstilling til dette fortet. Om det er noe å finne der, aner jeg ikke
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hvis du tar deg en svipptur innom Frierfjorden, så kan Steinholmen ved Grenlandsbrua være verdt et besøk. Om noen få år vil det komme enda en bro over sundet (alle tiders vegplanlegging) så da ryker nok det støttepunktet.
På Sandøya utenfor Brevik så har du et mindre støttepunkt ved Sandveien 17, men husk å spørre grunneier om lov først.

Hvis du også er interessert i eldre ting så er det festningsverk på Fugløya utenfor Helgeroa.
Mvh
Tormod
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Takk for tips. Fikk sett noe av det, resten skal jeg prøve å få sett på ved en annen anledning.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

hva med en tur til Håøya i August (Tønsbergfjorden)?
Mvh
Yngvar
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Yngvar wrote:hva med en tur til Håøya i August (Tønsbergfjorden)?
Seilbåten min har toppfart (for motor) på 6 knop, så tur/retur Tønsbergfjorden på en helg blir myye kjøring. Tror jeg må basere meg mer på langturer med flere stopp.
Er det bare å hoppe i land på Håøya (mtp at Forsvarets feriesenter holder til der)?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jada, det går fint. Finn deg en kaiplass som ikke plager de andre der. Gå inn på kaia og opp bakken til venstre så finner du skiltene som angir de, stillingene du vil se.
PS har vært på mitt første Flaktårn i dag, ved Den Helder i Nederland. :-D
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”