Kystfort i Finnmark

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

Hører rykter om at i vinter har noen vært med skjærebrenner på den stridsvogna og kappet toppen av den og delt opp beltene i 1-meters lengder.
Deretter har de forsøkt å dra tingene opp skråninga, men har måttet gi opp. Men i alle fall noen belteplater er missing.

-------------
Uten relasjon til det ovenfor, men
er det noen som har hørt navnet Grorud i forbindelse med raiding av ALT av dubeditter og ting fra stillinger, festningsverk og ellers i Finnmark helt siden '80-tallet?

Det lå også en drøss med flammekastere der i området ved den tanksen. De fleste ble raidet og solgt til tyskland i løpet av de siste to årene blir det sagt.
Last edited by Kampenhöhe on 12 Aug 2008 3:14, edited 1 time in total.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Med de prisene som spesielt de tyske krigsetterlatenskapene går for på markedet, så er det merkelig at det er noe igjen i det hele tatt.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm...
Fant denne linken med et bilde fra 31/7:
http://sy-springer.blogspot.com/2008/07 ... ysten.html

Ser definitivt noe mer pjuskete ut enn bilder fra tidligere!
Sidedekslene ved motoren er borte og deler av beltene foran på høyre side mangler.... Hvem i alle dager ville hatt interesse av å ta med seg noe slik da??

Erik
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Erik E wrote:Hm...
Fant denne linken med et bilde fra 31/7:
http://sy-springer.blogspot.com/2008/07 ... ysten.html

Erik
klikk på linken under bildet også. Der er meir detaljerte bilder.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Bildene på linken er fra 2007:
Image
Slik ble den, etter årets jobbing. Nå vil den nok vare noen år til.
Her er bilde fra i sommer hvor mange deler tyeligvis er borte:
http://bp1.blogger.com/_oGIpLqq9aIg/SJF ... re+039.jpg

Stakkars folk som har stått på her hvis det viser seg at det er uvedkommende som har plukket på den....

Erik
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Hvilke deler er fjernet?Klarer ikke å se det ut ifra bildene?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Som nevnt er ihvertfall sidedekslene ved motoren borte og deler av beltene foran på høyre side mangler....

Liker ikke å låne andre sine bilder uten å spørre, men med litt sensur håper jeg det er ok å legge ut her for sammenligning:

Erik
Attachments
Picture.JPG
Picture.JPG (82.5 KiB) Viewed 465 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Fy #§%¤!!!
Flora krigshistorielag
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Dårlig gjort.Og ingen vet hvor delene er?Jeg mener de er ikke til restaurering eller noe?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette er prisen vi betaler for å ha ett forum som dette. Jeg har lenge fryktet at bilder som blir lagt ut vil fatte interesse for mange utover vårt land. Sier ikke at dette er folk fra utlandet, men hvis det er lokale krefter som holder på med dette så er det triste greier. Det er utroligt trist uansett. Dette er historisk vandalisme! Jeg har tålt å se bunkere og kystfort gå til grunn, men dette syns jeg er værre.

Tør jeg gjette at dette var første økt? at man kommer tilbake for å strippe restene?

PDT_Armataz_01_19
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

eivind kosnes wrote:Dårlig gjort.Og ingen vet hvor delene er?Jeg mener de er ikke til restaurering eller noe?
Tenkte det samme, hvis delene ikke er til restaurering- så er de vel blitt fraktet vekk i bobil.
Litt etter litt, år etter år. Og vips så har du ei fin lita panservogn til salgs på e-bay.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette kan da umulig være restaurering, men nå er jeg ikke kjent i området. Er det lokale museer i området som kunne ha interesse for å "pusse på vågna"?

E
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik H wrote:Dette kan da umulig være restaurering, men nå er jeg ikke kjent i området. Er det lokale museer i området som kunne ha interesse for å "pusse på vågna"?

E
Det ser jo ut som om den linken det ble referert til tidligere peker til noen som driver på med et prosjekt på den der:
http://home.online.no/~toedolse/index.htm
Renault FT-17 Tank Project.

Preservation of the Renault FT-17 Tank at the coastal fortress in Kongsfjord the summer of 2007.

More from the preservation, click the picture.

Click the picture for more. The new made canon with the original frame.

The Renault FT-17 project is temporary closed ,due to lack of support from the government.
bla. Det er jo mulig at de har fjernet sideplatene, men at videre arbeid har strandet pga. manglende finansiering.

Kanskje man kunne sende en e-post og høre etter?

Mer detaljert om prosjektet her:
http://home.online.no/~toedolse/norwegi ... ltsite.htm
--
Tommy
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er jo mulig at de har fjernet sideplatene, men at videre arbeid har strandet pga. manglende finansiering.
Jo...Kanskje, men litt merkelig å først male vogna og skrive at "den varer noen år til", for så å skru den i biter?
Ifølge ryktene Kampenhöhe innledningsvis nevner, så ligger mye av delene forlatt i skråningen. Hvis det oså stemmer at de et skåret av med skjærebrenner så høres det ikke ut som et restaureringsprosjekt!

Erik
Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

Tja, det er jo bare rykter jeg har hørt.
Ut fra de bildene og dømme, så er det jo godt mulig tingene er til restaurering.
Det jeg festet meg med var at det ble nevnt at beltene var kuttet opp i deler og det ble nevnt skjærebrenner...
Men det kan jo hende det er noen folk uten peiling som har vært på åstedet og trodd at de så noe annet det de faktiskt så.
Alle har vel hørt mange rare historier om at der og der kan man finne ditt og datt, og når man møter opp og kikker på tingene selv, så er det bare en "værballong".
Post Reply

Return to “FINNMARK”