Kystfort i Finnmark

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Dere. Da vet jeg det meste om saken og dette vil komme som en nyhetsartikkel senere på kystfort.com.. kanskje allerede ikveld. iallefall på lørdag. Det er nok som vi alle fryktet at det er suvinirjegere som jobber med å slakte tanksen.
Erik H
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

http://www.berlevaagnytt.com/content/view/429/2/
Tidligere artikkel om tanksen ute på Veines i den utmerkede lokal webavisen for Berlevåg kommune
Det jobbes i øyeblikket med en ny artikkel om det som har skjedd med tanksen. Så mer kommer straks melder webansvarlig!
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

Det er vel Finnmarken som er mest aktuell der i området.
Finnmark Dagblad er jo Hammerfest og Vest-Finnmark
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har skrevet en liten artikkel ang. det som har skjedd. Den vil senere bli lagt ut på den utmerkede nasjonale kystfort.com! PDT_Armataz_01_18

Erik
Attachments
2008_kongsfjorden_renault_FT_17.pdf
(607.24 KiB) Downloaded 82 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da ligger artikkelen ute på hovedsiden
Dette er eksempel på plyndring som skjer i dag. Send gjerne dokumentet videre . jo flere som får vite om dette jo bedre! La artikkelen være et varsku for andre som driver med museumsdrift/restaurering.

http://www.kystfort.com/ kan man laste ned en 5 mb stor PDF som er bra for print og en mindre en på 1 mb som er ok for web, men den største har beste bilder.

Takk til Erik E og Tor Edgar Olsen som bidra mye med artikkelen.

Erik H
Ishavsdykker
Posts: 1
Joined: 27 Aug 2008 15:49
Location: Berlevåg
Contact:

En artikkel basert på mailer med Tor har også blitt lagt ut
hos oss på Berlevaagnytt, i tillegg er det opppdatert med
link til Nordaførrinnslag med intervju m/Tor Edgar Olsen i dag.
www.berlevaagnytt.com
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Jeg skal ta meg en tur å sjekke,og jeg skal være bevæpnet.Her skal ikke noen slippe billig unna!
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

,og jeg skal være bevæpnet....
Har du noe du vil legge til den kommmentaren der.. ?
Paul S.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

bevepnet med kamera for å "skyte" bilder da håper jeg?
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg ser humoren i alt dette. Men jeg vil ikke ha noen innlegg om vold gutter! (de to siste innlegg ble slettet)

E
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Selvfølgelig med kamera ja.Hadde gjort seg å få disse kjeltringene på film og spredd bildene. PDT_Armataz_01_18
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Er det noen som har hørt noe nytt i denne saken?
Er det noe igjen av stridsvognen eller er alt ribbet?
Dolmen.
JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

dolmen wrote:Er det noen som har hørt noe nytt i denne saken?
Er det noe igjen av stridsvognen eller er alt ribbet?
Dolmen.
Har bare hørt at det var noen kjente samlere i Sør-Norge som var med scooter der på kystfortet på vinteren, men at delene ble for tunge å få opp bakkene der og at de derfor ikke fikk dratt med seg det de skulle. På samme tid var det "tilfeldigvis" noen vest i Norge som trengte deler til en slik panzervogn som skulle fikses opp. Så plutselig fantes det altså et behov, og dette var trolig den utløsende årsak til raidet. Så man vet altså hvem som har vært på færde, men det er kanskje ingen som har brydd seg med å anmelde saken ser det ut til.
Men ett eller annet sted må vel tingene før eller siden før Skifte Eiendom får teften av enda et kystfort og valser over med 5 meter betong?
Last edited by JGR on 29 Dec 2009 4:36, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er en stund siden denne saken ble omtalt på forumet og presse.

Det er mange som har stor interesse av å vite hva som skjedde og hvor delene til tanksen gikk, men vi bør være litt forsiktige med slike rykter hvis vi ikke er helt sikre i saken

Det er vel ingen som eier tanken på Kongsfjorden? Den skulle selvsagt ha vært vernet for lenge siden, men myndighetene er vel ikke så interesert i hva tyskerne etterlot seg? Det er selvsagt en annen sak, men en sak som jeg syns er viktig å få frem.

For fremtiden så må vi ha litt mer "kjøtt på beina" før vi legger ut rykter, men med mindre jeg får en rekke PMèr om å fjerne innlegget så lar jeg den stå.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “FINNMARK”