Kystfort i Finnmark

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hvis dette er et oppussningsobjekt så er det ikke noe som er bedre enn det. Mitt første inntrykk var nok ikke det, men håper kjøretøyet er i beste hender. Må bare skyte inn at maling ikke er det beste for et så utsatt objekt da rusta oksideer mye raskere under malingen hvis den ikke er pusset skikkelig og grunnet. Det er utrolig hvor lang tid stål kan ligge ut uten at den tar skade av det, men med en gang man "sperrer" den inn i maling eller legger den i et fuktig rom så ruster hele greia sammens.

Erik H
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

Har sendt en mail til "gutta" som sto for oppussingen av stridsvogna, og lagt ved linken til denne tråden.
Kanskje får vi vite litt mere om en stund.

Legger vet et foto som viser stridsvogna slik den så ut i august 2006

Kjell
Attachments
renault.jpg
renault.jpg (68.69 KiB) Viewed 559 times
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Var ute å "guidet" på fortet der tanksen står i sommer å fikk tidenes sjokk. Så på lang avstand at her var det noe galt med tanksen.
Det er ikke lokale krefter som har bynt å partere opp tanksen, den delen skal dere bare glemme. Det stemmer at det er brukt skjærbrenner for å få delene løs, og at begge beltene er skåret av mitt på.
Delene som var løsnet lå sprett i skråningen over tanksen, nærmere en vei.
Bilder kommer i morgen når jeg har fått lastet de over på pcen.
Hva kan man gjøre før å hindre noe sånt?
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hva kan man gjøre før å hindre noe sånt?
Hva med "USA-metoden" ?

Inntil kr 800 000,- i bot for skadeverk på krigsminner f.eks.?
Flora krigshistorielag
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

KGJ wrote:
Hva kan man gjøre før å hindre noe sånt?
Hva med "USA-metoden" ?

Inntil kr 800 000,- i bot for skadeverk på krigsminner f.eks.?
God idè. PDT_Armataz_01_19
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Troms Forsvarsmuseum i Bardu har en likens tank som ble "funnet" på Skjervøy. Den er i mye værre forfatning enn denne. Har vistnok stått i ei myr og er veldig rustet. Manglet også tårnet.
De har nå fått både tårn og kanon etter at jeg tipset Museumsbestyreren at det sto et slikt tårn, på en bunker, på Grunnreisa Fort. Jeg sa og at bunkeren og tårnet var på tur til å bli ofret til fordel for veibygging, så det var ingen tid og miste. Lovte han og at om de fikk berget tårnet, skulle de få kanonen som jeg hadde tatt vare på tidligere.
Nå er den vist sendt til ett museum i Oslo for resturering. PDT_Armataz_01_11
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

StigG wrote:Troms Forsvarsmuseum i Bardu har en likens tank som ble "funnet" på Skjervøy. Den er i mye værre forfatning enn denne. Har vistnok stått i ei myr og er veldig rustet. Manglet også tårnet.
De har nå fått både tårn og kanon etter at jeg tipset Museumsbestyreren at det sto et slikt tårn, på en bunker, på Grunnreisa Fort. Jeg sa og at bunkeren og tårnet var på tur til å bli ofret til fordel for veibygging, så det var ingen tid og miste. Lovte han og at om de fikk berget tårnet, skulle de få kanonen som jeg hadde tatt vare på tidligere.
Nå er den vist sendt til ett museum i Oslo for resturering. PDT_Armataz_01_11
Kjempenyheter. Håper det blir noen fine bilder å se av stridsvogna etter restaurering.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Flott med noen gode nyheter innimellom!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det noen som har hørt noen uttalelser fra dem som har drevet på med restaureing av denne vogna?
Hadde sett for meg at dette burde stått i lokalavisa eller noe?

Erik
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Jeg har ikke sett et ord om dette i det hele tatt.
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Nå har de vært å raska med seg flere deler av stridsvognen. PDT_Armataz_01_19
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Erik E wrote: Hadde sett for meg at dette burde stått i lokalavisa eller noe?

Erik
Hva heter lokalavisa der oppe?

Erik H
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Lokal avisa heter vel Finnmarken, Nordlys eller noe sånn..
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ja, Finnmarken er lokalavisa i akkurat det området.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Her er de jeg fant i farten

http://www.finnmarkdagblad.no/

http://www.finnmarken.no/

Er kanskje andre i tillegg, men de fant jeg ikke.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Post Reply

Return to “FINNMARK”