Kystfort i Finnmark

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

67N
Posts: 2
Joined: 22 Nov 2006 18:04

I forbindelse med en reisehåndbok - og av generell egeninteresse siden jeg har fløyet lavt og fort over store deler av kysten fra Bergen til Kirkenes - søker jeg informasjon/oversikt over kystfort fra Lyngen og nord/østover til Kirkenes.

Har sett stillinger på Loppa og i Vadsø, men finner ikke referanser til dem i "Klar til strid". Er det fordi disse ikke ble etterlatt intakte grunnet tilbaketrekningen fra 1944, eller er det fordi de i mindre grad ble bygget ut i dette området siden de ikke ble betraktet som sannsynlig område for alliert invasjon og strandhugg? (Operasjon Jupiter-planenes kansellering viste dette).

Med vennlig hilsen,

Rolf Liland
Arbeider med en reiseguide for passasjerer med Hurtigruten, og er spesielt interessert i fort langs seilingsleden.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet!

Kystfort som ligger nord for lyngen er absolutt regnet som de yterste innen forsvaret av Norge. De fikk høy prioriet i begynnelsen av krigen og fortsatte utbyggingen til situasjonen ble slik at de måtte "pakke sammens". Det meste ble sprengt på tur tilbake til Lyngen og det er ikke mye å betrakte selv om jeg mener området er meget spennende.

Noe detaljerte opplysninger har jeg ikke foran meg (arkivet er mer eller mindre ustrukturert pr. idag) så det blir med denne generelle opplysningen. Håper flere av våre eksperter på området har noe å føye til.

Erik H
67N
Posts: 2
Joined: 22 Nov 2006 18:04

Spennende, og takk for svaret! Jeg har imens funnet noen vage referanser til lokaliseringer i Nord-Troms og Finnmark, det ser ut som en del kanoner ble flyttet sørover til området Lyngen - Lofoten i forbindelse med tilbaketrekningen. Men en oversikt over navn og beliggenhet savnes. Mvh Rolf
Arbeider med en reiseguide for passasjerer med Hurtigruten, og er spesielt interessert i fort langs seilingsleden.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Det var en drøss med kystfort fra Lyngen og nordover. Riktignok som du sier er disse ikke nevnt i klar til strid, da den listen viser status ved kapitulasjonen i 1945.

Du burde definitivt funnet et bibliotek og lånt "Finnmark under hakekorset- Festung Finnmark" av Th Gamst.
Tror den vil svare på alle spørsmålene dine + alt annet du kan komme på!

Hvis du kun er ute etter en generell oversikt over kystfortene så har du jo:
http://www.nuav.net/coastgr8.html
Og
http://www.nuav.net/coastgr9.html

Som min navnebror sier så var det flere godt utbygde fort i Finnmark.
Vil selv anbefale:

MKB 3/ 513 Kiberg (På Kibergneset, faktisk det kraftigste skytset i Finnmark under krigen)

MKB 4/ 517 Mestersand (På Kjelmsøy utefor Kirkenes, også et større fjernkampbatteri som ofte duellerte med Russisk artilleri)

Mvh
Erik E
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Heisann! har litt informasjon om anlegg i troms, da spesielt rundt tromsø!
Stemmer nok som du sier at mye av anleggene ble tatt med under tilbaketrekningen, men det er også mye som ble igjen. Visst du skulle interessert i å besøke bunkere vil jeg anbefale europas norligste R636? Brennsholmen utenfor troms.

Noen bilder:
http://kommunikasjon.net/kystfort/viewt ... light=#584
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Var å så, pluss dykket oppe i vannet oppe på festningen på Kibergneset.
Tok litt bilder av fortet, de kunne gjerne ha vært litt bedre. Men det er jo bedre enn ingenting...!
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Oversikts bilde over fortet, karrig landskap!
Attachments
DSC02318.JPG
DSC02318.JPG (123.25 KiB) Viewed 1438 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Et av de tre 28 cm kanonfundamentene.
Attachments
DSC02321.JPG
DSC02321.JPG (117.33 KiB) Viewed 1436 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
BengtR
Posts: 4
Joined: 12 Mar 2006 18:25

Hei, jeg har en god del fotos tatt sommeren 2006 av fortene i Hamningberg, Kibergsneset og Skagen på Vardø.
Er fra Vardø og vet endel om disse fortene.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo Bengt!

Har du bilder fra Domen, eller vet du evt. om det er bygget noe oppå der som er av interesse?
Noen kilder oppgir bla. at det var plassert en Mammut radar oppå der!

Mvh
Erik E
John TB
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2007 21:59
Location: Vardø/Vadsø

Hei!

Er ny bruker på forumet. Jeg er fra Vardø, og har de siste årene besøkt de fleste kystfortene i Finnmark.

På Domen var det plassert en Wasserman L, antennen til denne ligger forstatt igjen. Selve radaranlegget bestod av
feltmessige bygninger, ingen bunkere. Av disse er det bare fundamentene igjen i dag.

Av andre radarinstallasjoner rundt Vardø var det en Freya 39G på Vårbeget på Vardø (MKB 4/513 Vardö), to Freya 39G på Kibergsneset (MKB 3/513 Kiberg) og to Würzburg Riese ved Svanevann nær Vadsø. Det skal også vært en radar på Holmfjell mellom Vardø og Vadsø, men jeg har foreløpig ikke funnet spor etter denne. Jeg har bilder fra alle disse anleggene, hvis det er interesse for det kan jeg poste disse.

Her er et bilde av antennen til radaren på Domen.

Hilsen
John T



Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo John!

Velkommen til forumet!
Takk for interessant bilde! Trodde nesten dette var rykter, men ser jo nå at det er litt mer håndfast enn som så :-)
WR stillinger ved Svanevann hadde også vært høyst interessant å sett!
Tror disse radarene øst for Lakselv er ramlet helt ut av alt som finnes av kildemateriale på området.... Til og med boka til Gamst er tynn på dette feltet!

Når vi først er inne på Vadsø... Du har sikkert sett tårnet fra en fransk panservogn som står helt øst på Vadsøya? (I nærheten av "zeppeliner masta") Vet du om dette er "unikt", eller om det finnes tilsvarende/liknende stillinger i Finnmark?


Mvh
Erik E
John TB
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2007 21:59
Location: Vardø/Vadsø

Tårnet på Vadsøya er det eneste jeg har funnet hittil i Finnmark, bortsett fra den franske stridsvogna som står på HKB 4/ 448 Kongsfjord. Etter krigen ble så og si alt av metall/panserstål fjernet fra kystfortene av opphuggingsfirmaer, så det er mulig det har vært plassert slike på andre kystfort, men som nå er fjernet.

Skal ut å reise noen dager, men skal legge ut flere bilder fra Domen og Svanevann når jeg er tilbake i neste uke.

Her er bilde av tårnet på Vadsøya og stridsvogna i Kongsfjord for de som ikke har sett disse.

Hilsen
John T

Image

Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Takker igjen for nyyydelige bilder :-)
Ser virkelig frem til den dagen jeg kan besøke disse stedene selv!

Mvh
Erik E
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Legger til et bilde som viser hvor tanksen er plassert, måtte ha vært litt av et arbeid å få den ut på den høyden. Siden motoren ikke fungerte, måtte de jo ha slept den dit. Pluss at den måtte jo ha blitt ganske sårbar for beskytning fra båter ved et eventuelt angrep.
-Thomas-
Attachments
DSC03476.JPG
DSC03476.JPG (84.33 KiB) Viewed 1342 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Post Reply

Return to “FINNMARK”