Finnes det Kystfort/Bunkere mellom Norkapp og Vardø.

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Har hørt at det finnes et Kystfort eller et stort Bunkeranlegg der oppe som ingen vet så mye om.

Ønsker info-linker-bilder.
Bestandig i farten
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Ikke lett å svare på sånn på direkten :-)
Tror ikke det finnes ukjente fort og bunkere akkurat, men heller såpass avsidesliggende at de kun besøkes av spesielt interesserte!
Kan sånn i farta tenke meg at det du har hørt om er batteriet ved Makkaur fyr, men det blir egentlig bare gjetting da det sikkert ligger 8-10 kystfort og 3 flyplasser på strekningen!

Her er en link til ett av batteriene på strekningen:
http://home.online.no/~rosmarin/festungharbaken.cfm

Erik E
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Mellom Honningsvåg og Vardø finnes det en rekke fort:
Sværholtklubben(Festning)
Mehamn(Festning)
Gamvik(Festning)
Omgang(oppservasjons post/flyvarsling).
Losvik(Festning)
Gavesluft(HKB)(Festning)
Smalfjorden(MKB)(Festning)
Berlevåg(Festning og flyplass)
Kongsfjord(Festning)
Makkaur(Festning)
Hamningberg(Festning)
Vardø(Festning og flyplass)

Satt MKB og HKB bak de jeg i farten husken var for noe.
Så bare spør hvis det var noe du lurte på:)
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Tusen takk.

Det er disse jeg er mest interessert i:

Losvik(Festning)
Gavesluft(HKB)(Festning)
Smalfjorden(MKB)(Festning)
Berlevåg(Festning og flyplass)
Kongsfjord(Festning)
Makkaur(Festning)

Finnes det noen bilder eller info noen plasser på nettet om disse fortene.
Jeg har kansje leita på feile plasser.
Etter jeg har mistet de dokumentene jeg hadde, har jeg prøvd å spore opp kontakten jeg hadde i Tyskland men har ikke klart det enda.

Skal prøve å tegne noen skisser av det slik jeg husker det fra documentene, legger de ut her så kan noen hjelpe meg å finne ut noe.
(har ikke peil om det er sant det jeg veit men er verd å undersjøke)

Tusen takk for infoen.
Bestandig i farten
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Av de kystfortene som nevnes så vil jeg tro at Makkaur er et av de beste å besøke. Nå mangler jeg to av de andre, men jeg vil bare si at de fleste ligger på nivå med det som finnes rundt Banak. Det er sprengt mer eller mindre til et armert betong puslespill. Porsangerfjorden som jeg kjenner best har desverre ikke mye å by på. Kom meg aldri til Sværholtklubben sist jeg var der, men vil gjøre et forsøk neste gang.

Men det finnes mindre deler som aldri ble ødelagt. Og da gjelder det først og fremst fundamenter for div kanoner.

Legger ved link til Sværholtklubben. Bildene stammer fra 1941-42.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Tror ikke det ligger noen store kystfort i området som er u-oppdaget.
Det du tenker på er kanskje anlegget på Makkaur som ennå ikke er helt tømt.Det har gått mange vandrehistorier om disse kystfortene og om at det var endel av disse som var murt igjen med innhold og det hele.Dette stemmer delvis med Makkaur og Kjelmøya.
dolmen
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Er det noen som har bilder av Makkaur, gjerne skisser/tegninger av stillinger, bunkere osv. Vil danne meg et bilde av området.
Bestandig i farten
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Skal ut dit(Makkaur) i sommer med en gammel studievenninne som skal kartlegge arkologiske fortidsminner der ute. Jeg er med som location manager (feltassistent, kjentmann, håndlanger, livvakt, kokk)
Regner med å få en del tid til å se meg omkring i området å får tatt en del bilder. Satser på at jeg har fått kjøpt med digitalt speilreflekskamera til da, hvis ikke berges jeg nok godt med det digitale cyber shot kameraet jeg har PDT_Armataz_01_18
Skisser skal man nok også få til.
Ellers er det vel en enkel skisse i "Finnmark under hakekorset", men hvor god den er vet jeg ikke. Siden jeg ikke har sett anlegget live før.
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

T.L wrote:Er det noen som har bilder av Makkaur, gjerne skisser/tegninger av stillinger, bunkere osv. Vil danne meg et bilde av området.
Ikke helt det samme selvsagt, men området er nå (gjelder for øvrig mange av de andre av batteriene i Finnmark - f.eks. Kiberg, Bøkfjord osv.) dekket av flyfoto på Norge I Bilder (UTM32: E 1261270 / N 7978399 ).

Jeg finner forresten bare 4 (ødelagte) kanonstillinger her, men det skal vel være 5 (?).
Attachments
Makkaur.jpg
Makkaur.jpg (87.99 KiB) Viewed 529 times
Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

Post Reply

Return to “FINNMARK”