Hvilket kystfort er dette?

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Forutsatt at det faktisk er et kystfort da :-)

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=69.8 ... 3&t=h&z=17
--
Tommy
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Det er nok "HKB Gullsmedvika" du har funnet der :-)

http://www.kystfort.com/forum/topic492.html


Erik
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Også gode luftfoto på NIB i dette området. Merk forresten (uten at jeg har lagt noe energi i nærmere undersøkelser om hvorfor) at alle koordinater fra Google er feil ift. data fra Statens kartverk (ikke mye, men dog...).
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:Også gode luftfoto på NIB i dette området. Merk forresten (uten at jeg har lagt noe energi i nærmere undersøkelser om hvorfor) at alle koordinater fra Google er feil ift. data fra Statens kartverk (ikke mye, men dog...).
NIB må ha blitt oppdatert ganske nylig i dette området? Jeg bruker som regel helst 1881.no/map eller gulesider.no, og ingen av de har detaljert flyfoto over dette området. Liker ikke grensesnittet på NIB.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:NIB må ha blitt oppdatert ganske nylig i dette området? Jeg bruker som regel helst 1881.no/map eller gulesider.no, og ingen av de har detaljert flyfoto over dette området. Liker ikke grensesnittet på NIB.
Mange nye områder er "avdekket" det siste året - f.eks. Utvorda, Engeløya og flere områder i Finnmark (vær oppmerksom på at noen områder tilsynelatende ikke er endret, men når man zoomer inn, skiftes satelittfoto ut med luftfoto).
Kildene til luft/satelittfoto er stort sett de samme for de nevnte tjenestene, men det virker som Gule Sider f.eks. er mye tregere ift. å oppdatere sine bilder (de bærer også preg av å være mer komprimert og har ikke den samme skarpheten som bildene på NIB).
Eneste fordelen med Gule Sider er at en har skråfoto i stadig flere områder + muligheten til å merke/kopiere posisjon (fra NIB må en - i utgangspunktet - skrive dette av). Gule Sider hadde også tidligere bilder fra 50-tallet for enkelte områder ("historiske foto"), men det ble tydeligvis tatt bort for en tid tilbake.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:NIB må ha blitt oppdatert ganske nylig i dette området? Jeg bruker som regel helst 1881.no/map eller gulesider.no, og ingen av de har detaljert flyfoto over dette området. Liker ikke grensesnittet på NIB.
Mange nye områder er "avdekket" det siste året - f.eks. Utvorda, Engeløya og flere områder i Finnmark (vær oppmerksom på at noen områder tilsynelatende ikke er endret, men når man zoomer inn, skiftes satelittfoto ut med luftfoto).
Kildene til luft/satelittfoto er stort sett de samme for de nevnte tjenestene, men det virker som Gule Sider f.eks. er mye tregere ift. å oppdatere sine bilder (de bærer også preg av å være mer komprimert og har ikke den samme skarpheten som bildene på NIB).
Det er derfor jeg normalt foretrekket 1881. De ser ut til å ha tilnærmet lik kvalitet som NIB, og jeg tror dette er første gangen jeg har sett at NIB har vært mer oppdatert enn 1881. Har også vært bort i tilfeller der 1881 har hatt bedre dekning enn NIB.
--
Tommy
Johnny Andersen
Posts: 2
Joined: 17 Aug 2011 7:54

TommyG wrote:
Natter wrote:Også gode luftfoto på NIB i dette området. Merk forresten (uten at jeg har lagt noe energi i nærmere undersøkelser om hvorfor) at alle koordinater fra Google er feil ift. data fra Statens kartverk (ikke mye, men dog...).
NIB må ha blitt oppdatert ganske nylig i dette området? Jeg bruker som regel helst 1881.no/map eller gulesider.no, og ingen av de har detaljert flyfoto over dette området. Liker ikke grensesnittet på NIB.
http://www.norgeskart.no/adaptive2/defa ... i=1&lang=2
Velg "Norge i bilder" til venstre. Dette gir et greitt resultat hvor du også kan se på detaljerte kart.
Post Reply

Return to “FINNMARK”