Artilleristillinger på Aronnes i Alta??

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Dette er vel LITT på siden av hva dette forumet skal dekke, men jeg satser på at medlemmenes uutømmelige viten hjelper meg.
På området som vises på kartutsnittet er det noen nedgrodde stillinger, til det som trolig er artillerikanoner.
Det kan være baktrygd-stillinger fra 44-45 når Tyskerne dro seg ut av Finnmark, men dette er bare spekulasjoner.
Er det noen her som har kjennskap til disse stillingene?
Skissen viser dimensjonene på stillingene. Kan noen ut fra målene si hvilket skyts som kan ha stått her?
Attachments
Her er stillingene plassert. De er veldig nedgrodde.
Her er stillingene plassert. De er veldig nedgrodde.
Aronnes Kartutsnitt stort m zoom.jpg (435.93 KiB) Viewed 249 times
Støttekant i ytre del av stillingen.
Støttekant i ytre del av stillingen.
Aronnes Ytterkant nærbilde.jpg (318.47 KiB) Viewed 249 times
Målsatt skisse av de to stillingene.
Målsatt skisse av de to stillingene.
Aronnes stillinger skisse ver3.jpg (57.49 KiB) Viewed 249 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

thunder wrote:Skissen viser dimensjonene på stillingene. Kan noen ut fra målene si hvilket skyts som kan ha stått her?
Om du har mulighet til å grave frem senter av stillingen og ta bilder/lage skisse av evt. boltefester (antall, plassering, mål) vil nok det være til stor hjelp.
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Ja Natter, jeg ser at denne informasjonen mangler. Dessverre er ikke dette gjort. Jeg har ikke selv vært på stedet, men han som befarte det er sikker på at det ikke finnes noen "senterbolt" der. Men det bør jo absolutt være en slags senterinnfesting!
Jeg innser at det er vanskelig å identifisere skytset på bakgrunn av den informasjonen jeg legger ved, men hadde kanskje håpet at "noen visste noe" :)
Edit: Har gitt ham "ompuss" på befaringen, så får vi se om det kommer mer kjøtt på beinet :)
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Bare en tanke:
Kan dette være posisjonen til HKB Zug 484 med 2 stk 7,5cm? Eller er den funnet et annet sted?
Post Reply

Return to “FINNMARK”