På tur

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

sveingeorg wrote:etterlatenskaper .... bør vel la slikt ligge? PDT_Armataz_01_29
Hvorfor la alt ligge? finner du noe slikt som du mener passer i en samling, eller som er i en slik stand at det er verdt å ta vare på, hvorfor la det ligge og bli helt ødelagt eller tatt av andre som kun er ute etter å selge for å tjene penger? Nei, da er det bedre at det blir tatt vare på! Sikkert mange her som er uenige med meg, men dette er nå min mening! Jeg samler selv, og er ikke ute etter raske med meg så mye som mulig for å kunne tjene penger på det, men for å utvide min egen samling. Det er forskjell på å ta med seg noe og å ta med seg alt! Som sagt så mener jeg at det er bedre at det blir tatt vare på enn at det blir helt ødelagt. Er det noen som tar med seg hjem eller har ting de ikke har bruk for, hvorfor ikke legge ut med bilde her på forumet? Kanskje noen andre som kan ha bruk for det?
Mvh.
Jon-Vegard
sveingeorg
Posts: 99
Joined: 29 Oct 2009 22:52
Location: rypefjord

Natter wrote:Porselensring (sikring) og detonatorer fra stavhåndgranater i bilde 2?
Jepp :shock: Detonatoren ja... Dersom de utløses er det omtrent som å rive av en fyrstikk. Hadde "Innenhutchen"(fenghetten?) vært skrudd på foran derimot... (se bilde) Synes det er morsomt med disse proselensringene - snart kan jeg lage meg et halssmykke :cool:
Attachments
100_1074.jpg
100_1074.jpg (103.29 KiB) Viewed 603 times
jergul
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

plansjen min jo :)
sveingeorg
Posts: 99
Joined: 29 Oct 2009 22:52
Location: rypefjord

Jerrykanne :D
merket 1943
:cool:
Attachments
fjellturer22 091.jpg
fjellturer22 091.jpg (1.01 MiB) Viewed 485 times
jergul
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Er den tett? kjempefunn! Den bør du pusse med forsiktighet!

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
sveingeorg
Posts: 99
Joined: 29 Oct 2009 22:52
Location: rypefjord

Den er noe rustet - men tett. Original maling på den. Noen linker her eller gode råd for pussing? Har brukt crc og metallbørste for å pusse bort rust, men kanske er det for grovt. Kan jo ikke legge den i maursyre heller..
jergul
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det var mange gode råd på denne linken http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=3563

Denne kanna bør du absolutt bruke litt tid og krefter på! litt misunnelig på et slikt funn jeg.

sjekk også http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=3627 der man ser hvordan det blir når man grunner og maler

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Hvorfor kan du ikke legge det i maursyrebad? Hvis du ikke vil bevare de få restene etter den orginale malingen da PDT_Armataz_01_18
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
sveingeorg
Posts: 99
Joined: 29 Oct 2009 22:52
Location: rypefjord

DeepC wrote:Hvorfor kan du ikke legge det i maursyrebad? Hvis du ikke vil bevare de få restene etter den orginale malingen da PDT_Armataz_01_18
Takker for linker! Hadde lyst å beholde originalmalingen ja, men jeg får se. Hadde jo vært fint å ordne den ordentlig.
jergul
User avatar
razorhoof
Posts: 9
Joined: 18 Sep 2009 13:32
Location: oslo

oioioi! Nice!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hadde lyst å beholde originalmalingen ja, men jeg får se. Hadde jo vært fint å ordne den ordentlig.
Hvis du ønsker å bevare denne for neste generasjon så må den jobbes med fra grunnen av.. dvs. skrap av litt av malingen slik at du ser hvilken farge det var og få bort all rusten! Deretter må du grunne skikkelig og male.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
sveingeorg
Posts: 99
Joined: 29 Oct 2009 22:52
Location: rypefjord

Tusen takk for tips :bra:
jergul
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

enkleste måten å få riktig farge , er å dra til en faghandlersom driver med maling og billakk, da disse har eller ordner med så du får skannet fargen og laget en ny lakk kode
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Nysjerrig på åssen jerry kana blei jeg
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Fikk plutselig se denne tråden, og vil bare si at det finnes en god del slike kanner hos gutta i HMK, hadde selv et par stk slike til mine militærbiler, som jeg solgte for noen få år siden. Prisen ligger (sånn halvoffisiellt !?) på 500 -1000 kr, allt etter tilstand. Det er også kanner med spesiell merking på, SS feks ! og andre typer, de ligger høyere i pris, men fremdeles på et akseptabelt nivå.
ErikD
Post Reply

Return to “FINNMARK”