HKB 5./480 Mehamn

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Bildet med to kanoner er nok ganske sikkert fra 3./480 Berlevaag.
TommyG har lagt ut et supert panoramabilde på en av Berlevaag-trådene (kanskje de skulle vært slått sammen?).
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=2075

Når man ser på et utsnitt av dette panoramabildet, og sammenligner det med bildet av de to kanonene, fremstår det som overveiende sannsynlig at bildet av de to kanonene er fra Berlevaag.
Attachments
Berlevaag_sammenligning.png
Berlevaag_sammenligning.png (96.8 KiB) Viewed 278 times
Karl Petter
Posts: 22
Joined: 30 Oct 2014 21:33

Var det noen fangeleirer i Mehamn, eller gjorde soldatene alt byggearbeidet på stillingene selv?
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg har sett på både de listene som ble laget ved kapitulasjonen og på hva historikere har beskrevet. Jeg finner ingen opplysninger om at det var fangeleir i Mehamn. Det betyr ikke at det ikke har vært benyttet krigsfanger eller tvangsarbeidere der. De kan ha vært "utlånt" fra andre steder i kortere eller lengre tid. På den annen side finnes det eksempler på kystfort som er bygget med kun tyske mannskaper og norske entreprenører og norsk innleid arbeidskraft.

http://www.norgesdokumentasjon.no/rappo ... IGFANG.PDF

Forumet på Finnmarkunderhakekorset.no vet kanskje mer?
Karl Petter
Posts: 22
Joined: 30 Oct 2014 21:33

Det var et godt tips. Sikkert noen der som har kunnskap om dette. Takk.
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Etter de informasjoner jeg har (som Mehamnværing, og ved å snakke med de eldre), ble batteriet i Mehamn bygd ved lokal arbeidskraft i "tyskerarbeide". Der fantes ingen fangeleire i Mehamn. Jeg har heller ikke hørt om "innleide" fanger i Mehamn.
Karl Petter
Posts: 22
Joined: 30 Oct 2014 21:33

Mange takk thunder.
Post Reply

Return to “FINNMARK”