Russisk fly i myra nær Kirkenes.

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
jantjo
Posts: 3
Joined: 29 Sep 2010 20:56

I 1987 hadde jeg min førstegangtjeneste å GSV.
Husker da at jeg var med opp å heia for å trekke opp et Russisk fly.
Dette flyet mener jeg hadde rekkemotor med mange sylindrer. (hadde veldig lang motor) 12sylindre? vann injekt??
Hadde også fremre del av flyskroget i tykt stål og resten i tre. Husker jeg rett??

Dette flyet dro vi opp av myra og det ble fortalt at det skulle på museum, siden mesteparten lå under myra.

Er det noen som vet mere om dette flyet og hvor det har blitt av.
Kan ikke finne denne typen fly på nettet heller, så jeg begynner å lurer på om jeg husker helt feil.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kan det ha vært dette flyet? (IL-2 "Sturmovik")
Dette flyet står i dag på Grenselandsmuseet i Kirkenes.

http://www.boprod.se/norge/finnmark/iljusjin_2000.html
Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dette flyet står i dag på Grenselandsmuseet i Kirkenes.
... Og er lite egne for fotografering.... :?
Attachments
Grenselandsmuseet1.jpg
Grenselandsmuseet1.jpg (53.38 KiB) Viewed 831 times
Grenselandsmuseet2.jpg
Grenselandsmuseet2.jpg (56.93 KiB) Viewed 831 times
Grenselandsmuseet3.jpg
Grenselandsmuseet3.jpg (63.44 KiB) Viewed 831 times
jantjo
Posts: 3
Joined: 29 Sep 2010 20:56

Tusen takk for svar.
Tror nok at det er dette.
Kan stemme når jeg ser motoren, som ser ut til å være en 12 sylinder rekkemotor.
Cockpiten var pansret inn i tykt stål, noe jeg ikke ser tydelig å bildene, men etter alle de årene har jo mye endret seg.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Dette ble ikke trukket opp av en myr men fra et vann.Sennagressvann i Jarfjord.Har selv vært med på restaureringen med russerne og har bilder fra bergingen og restaureringen.Det restaurerte flyet er satt sammen av deler fra tre fly.Dette lå IKKE i en myr.Men årstallet stemmer.
Foto:Dolmen.
Attachments
406.JPG
406.JPG (116.34 KiB) Viewed 771 times
JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

Hvis du var til førstegangstjeneste der oppe i 1987, så er det utelukket at du kan ha vært med på å dra opp den IL-2'en. Denne IL-2'en ble nemlig dratt opp i 1984. Vannet den ble dratt opp av kan umulig forveksles med en myr. Så ble det flyet du refererer til dratt opp av ei myr, da er det enda et tegn på at du har vært med på et annet fly"prosjekt" - kanskje et annet delefly?. :wink:
jantjo
Posts: 3
Joined: 29 Sep 2010 20:56

Stemmer at det ikke var dette flyet.
Det vi tok opp fra myra var aldeles ikke så helt som dette.
Jeg husker det som en lang motor med bare deler av et fly lenger bak. Kjenner ikke igjen flyet på bildene for det var altfor preget av tidens tann til at jeg kunne se åssen flyet så ut.
Jo mere jeg tenker på det mener jeg å huske at de skulle bruke noen deler av det vi trakk opp.
Vi var 4-5 fra GSV som ble med en sivil kar som jobbet i vedikeholdshallen / verkstedet opp på heia for å dra det frem.

Kommer til å reise opp å se på det, men bor jo i den andre enden av landet så det blir vel noen år til.
Tviler litt å at ungene synes det er like interessant som meg.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Det restaurerte fly på Grenselandmuseet består av deler fra to fly,muligens tre.Terje som var en pådriver når det gjaldt bergingen og restarering er død nå men de delene som ble til overs og ikke kunne brukes lå i lang tid på et lager før de etterhvert forsvant.Jeg så blandt annet ett av hjulene med oppheng samt deler av haleroret.
Det flyet du var med og berget,kan det være det som lå i "flymyra" i Munkefjord vest for GSV?
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

Kan det være dette flyet det er snakk om?
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/neiden.html
Ble fortalt at det ble brukt som blink under øvelsesskyting av forsvaret under "kald krig perioden"
JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

Ja, det stemmer det. Det er nok flyvraket i Neiden. En som var med sa at de trakk flyet til siden for myra og snudde det for å plukke deler fra undersiden. Men jeg skjønte det sånn at mesteparten ble igjen. Og linken ovenfor bekrefter jo det utsagnet.
Post Reply

Return to “FINNMARK”