View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Dec 2018 2:40



Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
 TORPEDOBATTERI RØDBERGET. 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Jan 2008 8:03
Posts: 1383
Fronten av batteriet sett fra sjøsiden.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


29 Jun 2011 22:28
Profile
User avatar

Joined: 25 Jan 2008 8:03
Posts: 1383
Inngang til torpedobatteriet.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


14 Apr 2012 13:34
Profile
User avatar

Joined: 12 Apr 2012 6:58
Posts: 18
Jeg var der i 1988, så noen fotavtrykk etter tyske støvler i betongen, ble anleggsarbeierne overrasket av russerne siden de måtte tråkke i bløt sement?
Mvh Erik E.


14 Apr 2012 20:04
Profile
User avatar

Joined: 25 Jan 2008 8:03
Posts: 1383
He he,nei jeg tror ikke det gikk så brått for seg.Da russerne kom til dette området den 25 oktober 1944 så hadde det ikke vært folk i dette batteriet på en stund.Det som var av utstyr her var evakuert og de tyske mannskapene var satt til andre oppgaver.De støvelmerkene som er i betongen her er vel i slekt" med de sporene jeg har sett på veldig mange av de tysk/østerriske anleggene her,de stammer vel kanskje helst fra utålmodige ingeniører fra "Einsatzkommando Wiking" i Org.Todt. :)
Dolmen.


14 Apr 2012 20:34
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 5985
Location: Bergen
dolmen wrote:
He he,nei jeg tror ikke det gikk så brått for seg.Da russerne kom til dette området den 25 oktober 1944 så hadde det ikke vært folk i dette batteriet på en stund.Det som var av utstyr her var evakuert og de tyske mannskapene var satt til andre oppgaver.
Alt ble vel ikke evakuert? Hørte at torpedorørene ble funnet i sjøen utenfor for noen år siden. Inne i anlegget står det jo også fremdeles rester av et strømaggregat og en Junker fristempel kompressor?


14 Apr 2012 22:30
Profile

Joined: 09 Nov 2007 23:12
Posts: 711
Location: Bjugn
Natter wrote:
dolmen wrote:
He he,nei jeg tror ikke det gikk så brått for seg.Da russerne kom til dette området den 25 oktober 1944 så hadde det ikke vært folk i dette batteriet på en stund.Det som var av utstyr her var evakuert og de tyske mannskapene var satt til andre oppgaver.
Alt ble vel ikke evakuert? Hørte at torpedorørene ble funnet i sjøen utenfor for noen år siden. Inne i anlegget står det jo også fremdeles rester av et strømaggregat og en Junker fristempel kompressor?


Har aldri sett noe om at torpedorørene kom frem. Tror mer på at dette materiellet ble omdirigert høsten 1944 for oppgradering av Porsøy og Korshamn fra G7v til G7a. Det virker som om denne oppgradering skjedde ganske spontant, men nå mangler jo mye av arkivgrunnlaget for dette i arkivene. Vet at enkelte har fundert på om det er Königsbergs gamle torpedorør som ble brukt, men tillater meg å tvile litt på dette.

_________________
JEF


14 Apr 2012 23:06
Profile
User avatar

Joined: 25 Jan 2008 8:03
Posts: 1383
Flott hvis noen kan bidra med info om dette anlegget.
Dolmen.


Last edited by dolmen on 15 Apr 2012 0:52, edited 1 time in total.



14 Apr 2012 23:24
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 5985
Location: Bergen
J E F wrote:
Tror mer på at dette materiellet ble omdirigert høsten 1944 for oppgradering av Porsøy og Korshamn fra G7v til G7a. Det virker som om denne oppgradering skjedde ganske spontant, men nå mangler jo mye av arkivgrunnlaget for dette i arkivene. Vet at enkelte har fundert på om det er Königsbergs gamle torpedorør som ble brukt, men tillater meg å tvile litt på dette.
Skal sjekke nærmere med min kilde mht. info om rørene til Rødberget.

Mht. Korshavn/Porsøy mener jeg at Reinhard H. Huxmann i "Die "Karriere" des Kreuzers Königsberg nach seinem Untergang - Bilddokumentation einer Bergung" (2008) angir at materiellet fra Königsberg gikk til disse batteriene + Hjelte (Herdla) og Raune (Lerøy) i 1944. Jeg har ikke boken tilgjengelig nå, så jeg får ikke kontrollert om jeg husker riktig eller om det er oppgitt kilder for dette i boken...

Disse rørene skal for øvrig ha blitt supplert med noen tyske rør fra Danmark rundt 1970 ifb. ombygging av Herdla/Lerøy til 4-rørs anlegg med TOKE71 (og senere nytt batteri på Korshamn i 1980).


15 Apr 2012 0:21
Profile

Joined: 09 Nov 2007 23:12
Posts: 711
Location: Bjugn
Natter wrote:
J E F wrote:
Tror mer på at dette materiellet ble omdirigert høsten 1944 for oppgradering av Porsøy og Korshamn fra G7v til G7a. Det virker som om denne oppgradering skjedde ganske spontant, men nå mangler jo mye av arkivgrunnlaget for dette i arkivene. Vet at enkelte har fundert på om det er Königsbergs gamle torpedorør som ble brukt, men tillater meg å tvile litt på dette.
Skal sjekke nærmere med min kilde mht. info om rørene til Rødberget.

Mht. Korshavn/Porsøy mener jeg at Reinhard H. Huxmann i "Die "Karriere" des Kreuzers Königsberg nach seinem Untergang - Bilddokumentation einer Bergung" (2008) angir at materiellet fra Königsberg gikk til disse batteriene + Hjelte (Herdla) og Raune (Lerøy) i 1944. Jeg har ikke boken tilgjengelig nå, så jeg får ikke kontrollert om jeg husker riktig eller om det er oppgitt kilder for dette i boken...

Disse rørene skal for øvrig ha blitt supplert med noen tyske rør fra Danmark rundt 1970 ifb. ombygging av Herdla/Lerøy til 4-rørs anlegg med TOKE71 (og senere nytt batteri på Korshamn i 1980).


Jeg hadde en henvendelse fra H-Huxmann om dette i sin tid. Da prøvde han å få verifisert historien som du nevner, og den gang mente jeg at dette godt kunne være tilfellet. Han fant ingen serienummer på torpedorørene i Bundesarchiv, så saken forble en hypotese. Sett i ettertid har jeg problemer med å skjønne at tyskerne brukte så mye ressurser på å fikse opp gamle rør når det fantes overskuddsrør og nyproduksjon i Tyskland. Se også hvor raskt de gav opp å berge 12,7 cm kanonene fra jagerne i Narvik. Når det gjelder rørene fra Danmark så var dette etterkrigs danske MTB-rør, og ikke tyske.

_________________
JEF


15 Apr 2012 9:58
Profile
User avatar

Joined: 20 Feb 2007 17:33
Posts: 251
Location: Tromsø
Har dykket utfor Rødberget å kan bekrefte at det ligger en god det torpedorør det. Mene å huske i allefall 3-4 rør, de nederste på rundt 50m dyp hvor bildet er tatt.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!


15 Apr 2012 16:17
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 5985
Location: Bergen
J E F wrote:
Sett i ettertid har jeg problemer med å skjønne at tyskerne brukte så mye ressurser på å fikse opp gamle rør når det fantes overskuddsrør og nyproduksjon i Tyskland. Se også hvor raskt de gav opp å berge 12,7 cm kanonene fra jagerne i Narvik.
Godt poeng, men da kan man jo også stille spørsmål ved hele bergingsaksjonen for "Köningsberg": Den må jo ha vært ganske atypisk slik sett og knapt verdt den voldsomme ressursbruken/ insatsen om man ikke gjenbrukte det som kunne berges?

J E F wrote:
Når det gjelder rørene fra Danmark så var dette etterkrigs danske MTB-rør, og ikke tyske.
Rørene på Lerøy og Herdla etter ombyggingen på begynnelsen av 70-tallet (+ Korshamn i 1980) var like og utvilsomt tyske, mens Sørviknes ble utrustet med MTB-rør. Jeg har alltid trodd at disse var norske (tilsvarende de som ble brukt på Snøgg-klassen), men det var kanskje her de danske rørene ble brukt?

DeepC wrote:
Har dykket utfor Rødberget å kan bekrefte at det ligger en god det torpedorør det. Mene å huske i allefall 3-4 rør, de nederste på rundt 50m dyp hvor bildet er tatt.
Interessant! Det var vel planlagt med 2x2 fastmonterte rør der mener jeg (?). Finnes det flere bilder som evt. viser akterdelen av rørene med bakluken og kardusmekanismen..?


15 Apr 2012 19:17
Profile
User avatar

Joined: 20 Feb 2007 17:33
Posts: 251
Location: Tromsø
Det gjør det, men bildene var alt annet en gode :rodme:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!


15 Apr 2012 20:15
Profile
User avatar

Joined: 20 Feb 2007 17:33
Posts: 251
Location: Tromsø
Et til, hvis det på noen måte hjelper da? :rodme:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!


15 Apr 2012 20:16
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 5985
Location: Bergen
Takk!

Ikke så lett å tyde de begrodde klumpene, men for meg ser ikke dette ut som rør fra de typiske tyske "drilling" og "vierling" kanonene som ble gjenbrukt fra kryssere/zerstörere/T-boote, eller de typiske (?) enkle S-boot rørene (så langt jeg har oversikt i alle fall).
Ligner mer på de rørene som var montert på f.eks. batteriet i Vlissingen og prammen i Siebruniemi (ref. bildet som bla. finnes i "Kystartilleriets Undervannsforsvar 100 år"), med mer mer "flate" bakluker sammenlignet med førstnevnte. Skulle gjerne vist litt mer om disse rørene om noen har informasjon (bruk på fartøy etc.).


Last edited by Natter on 15 Apr 2012 20:46, edited 1 time in total.



15 Apr 2012 20:29
Profile
User avatar

Joined: 25 Jan 2008 8:03
Posts: 1383
Har du spurt vår venn her oppe i Kirkenes da DeepC,det er mulig at han har noen bilder herfra også......?Fra under vann mener jeg altså.Lurer på om ikke han var der og dykket i sommer men det er mulig jeg husker feil.Det var iallefall han som fortalte meg om torpedorørene først.
Dolmen.


15 Apr 2012 20:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 135 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF