HKB 1./448 Vardö-Renösund

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Denne helgen ble tilbragt i anleggene på Hamningberg og her,i Vardø.Rundt 800 bilder ble tatt tilsammen på disse to anleggene så da er det ekstra moro å gjennomgå turen på nytt etter at man har kommet hjem igjen og kikker gjennom det man har fotografert.For et fantastisk anlegg dette er. :) Traff på medlemmer av dette forumet også så da ble det en liten "fagprat" inne i anlegget.Sånt er morsomt. :)
Attachments
326 (640x480).jpg
326 (640x480).jpg (168.61 KiB) Viewed 216 times
FuH
Posts: 1
Joined: 24 Oct 2015 16:26

Til kommentar om inngangen på bunkeren som munner ut mot Bussesundet, så har jeg 2 glitrende bilder som jeg knipset for noen år siden. Jeg skal finne de frem og legge de inn her i tråden. For like mange år siden fikk jeg medlemmet John TB til å lage et kart av de indre gangene i dette anlegget, han la dessuten klare bilder av hele bunkeren. Dessverre lå de lagret på Origo/Finnmark under Hakekorset og som mange vet så gikk Origo i opplag. Kartet og bildene forsvant der, skulle gjerne hatt dette John TB, hvis du leser det. mvh BengtR
torpedobatt2020
Posts: 242
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Var opp under Vardø havn i går med fiskefartøy. Knipset noen bilder i dårlig dagslys.
Her er nok observasjonsbunkeren/Leitstand som vist over her i tråden.
Attachments
PB039499.JPG
PB039499.JPG (194.23 KiB) Viewed 92 times
Post Reply

Return to “FINNMARK”