MKB Mestersand

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Trodde fjorden var nokså bra stengt av fortene i Berlevåg og Gamvik, og da med to fort i fjorbotn skulle en tro at fjorden var ekstremt viktig.
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

ettori wrote:Trodde fjorden var nokså bra stengt av fortene i Berlevåg og Gamvik, og da med to fort i fjorbotn skulle en tro at fjorden var ekstremt viktig.
Du er nok på feil plass på kartet, :) :) :) Mestersand er utenfor kirkenes.
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Eg leste et par tråder dagen før, og blanda litt når eg svara :rodme:
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Det er ikke alle stedene på øya man føler seg like velkommen. :?
Attachments
mestersand (640x400).jpg
mestersand (640x400).jpg (115.41 KiB) Viewed 248 times
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Dei verner om molta i nord.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Erik E wrote:Hallo!

Hadde håpet at vi skulle klare å identifisere kommandobunkeren på MKB Mestersand i sommer, men desverre så er den såpass ødelagt at en "rekonstruksjon" mer eller mindre er umulig.....

Rimelig sikker på at dette ikke dreier seg om en standardtype, men det er selvfølgelig åpent for diskusjon.
Er det noen som har noe mer om Mestersand? Papirer, bilder, sprengninsrapport el. lign??
Dette er en posting fra 2007, og jeg har ikke sett (har ikke gjort noe dypdykk her) noen har postet noe svar på den :-)
Mestersand og Kiberg ble bygget ut paralellt, og ut fra det jeg har sett så ble det i prinsippet bygget samme type kommandoplasser på begge steder. Ihh til ekspertisen på bunkere skal dette da være en M178.

Ser også at det er heller dårlig med bilder fra dagens anlegg på forumet, noe som er synd. Kiberg, Mestersand og anleggene ved innløpet til Petsamofjorden er noe av de mest spennende vi har i nord. Oppfordrer derfor de som har tatt bilder fra stedet å legge ut noen smakebiter.
JEF
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ser jeg ikke har postet dette bildet til denne tråden.
(Fra https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 86225).jpg )
Attachments
Mestersand.jpg
Mestersand.jpg (975.69 KiB) Viewed 68 times
--
Tommy
Post Reply

Return to “FINNMARK”