HKB 2./480 Losvik

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Oppretter en egen post for dette (dårlig beskrevne) fortet. Bildene er tidligere publisert i quiz-en, så jeg tok meg den frihet å kopiere de inn hit :)

edit:Slettet bilde som fotograf ikke ville skulle brukes her. (TommyG)
Attachments
K331 pa 2-480.jpg
K331 pa 2-480.jpg (232.86 KiB) Viewed 484 times
2-480 2011_2.jpg
2-480 2011_2.jpg (61.22 KiB) Viewed 484 times
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Minekart for HKB 2./480 Losvik.
Etter evakueringen ble skytset flyttet til Austein i Hillesøy (Malangen)
Attachments
Oversiktskart.
Oversiktskart.
Minekart fra Losvik.jpg (203.86 KiB) Viewed 483 times
Detaljkart.
Detaljkart.
Minekart fra Losvik - detaljkart.jpg (199.31 KiB) Viewed 483 times
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Seint på 90 tallet dykket jeg og en kompis i vannet som er avmerket på kartet, for å sjekke rykter om at det var dumpet ting i det. Alt jeg fant av en smule verdi var en bøyd og klemt 10.5 cm messing hylse av fransk opprinnelse, ellers så låg det noen tønner på bunnen av vannet. Vi tolket det som at tyskerne hadde gjort dette for å gjøre drikkevannet forurenset til bruk for russerne. Bak den sprengte 10.5 cm kanonstillingen som er avbildet fant jeg bunnen til en 10.5cm messing hylse som sprengt, så det var så og si bare bunnen igjen.
Spennende plass Losvik, kunne gjerne ha tenkt meg en tur tilbake dit :)
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Ah, takk for flott info DeepC!
Jeg har faktisk aldri vært i Losvik, men jeg har lekt mye i 5./480 som barn ;) Losvik er jo ikke det stedet man "slenger innom"!
At du har funnet 10,5 cm hylser/deler i Losvik er kanskje ikke så rart, da ammunisjonslageret nok ble sprengt høsten 1944. Kapt Thorvald Storåsli (Kirkenes) befarte alle kystbattriene etter krigen, og skrev en kortfattet rapport etterpå. Etter befaringen i Losvik (feilaktig omtalt i rapporten som Langfjordnes) i juni 1945 skriver Kapt Storåsli :
”Her finnes 10.5 cm.s prosjektiler spredt utover. Disse er fullstendig verdiløse.”
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Enig med deg Thunder PDT_Armataz_01_29 Losvik er ikke en helt enkel plass å komme seg til, tross for at man kommer fra Berlevåg. Og det bare er en svipptur over fjorden, for å komme dit! Det lå enda en god del 10.5 cm granater rundt om kring, og der ligger de nok enda.
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Hm, burde jo absolutt ha vært der. :rodme:
Kanskje et prosjekt til sommeren......
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Ser på flyfota at det er spor av 2 stillinger der. Var det også bunkere eller andre spor?
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

På det nederste kartet er det merket av to ting på fjellryggen som går ned i dalen. Bak denne ryggen, i skjul for havet er det bygget en hel del. Er nok ammolagrene og slikt som har blitt lagt bak fjellryggen her. Ellers var det lite spor etter tyskerne her...! Står rester etter en henger av noe slag nede ved havet.
Under krigen bodde det to tre familier her, og den tyske kommandanten hadde gitt streng beskje at disse skulle ikke forulempes på noe vis. Men en av soldatene drakk seg full og ville gjerne ha kontakt med de sivile i bukten, han fikk ikke det. Men dette kom kommandanten for ørene, og som straff ble soldaten satt på en utkikkspost med utkikk ut gjennom fjorden i et år. Det var nok stuslig og lite som skjedde i Losvik, men da var det nok ekstra ille ute på denne utkikksposten :shock:
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Mulig tolkning av synlige rester på luftfoto basert på kartet ovenfor:
Attachments
Losvik_luftfoto.jpg
Losvik_luftfoto.jpg (122.77 KiB) Viewed 430 times
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Ja, DeepC - den historien har jeg også hørt. Jeg fikk en litt annen variant, nemlig at soldaten(e) hadde stjelt laks i garnet til en lokal fisker. Straffen ble den samme. Jeg tror tjenesten på luftverkanonene i Losvik var en ganske ensom greie, så det er formodentlig dette som var straffen.
Jeg har også studert flyfoto, Natter, og kommet til omtrent det samme som deg. Men jeg lurte fælt på hvor de to siste K331(f) sto, og fant ikke stillingene til disse to sørligste kanonene før jeg fikk minekartet fra riksarkivet.
Jeg har bildemateriale som viser en liten "sjøtaktisk" radar i Losvik ca 1943. Har du funnet noe stilling (sokkel) til denne, DeepC?
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Hmmm, flott flyfoto :) Vi var jo rundt på de kanonstillingene innerst mot Tana, men nå så mye seinere klarer jeg ikke å peike de ut på kartet...! Jeg tror man rett å slett må ta seg en tur dit igjen snart, den her gangen med enda mer kunnskap i bagasjen PDT_Armataz_01_29
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

:)
Last edited by Vevang on 02 Dec 2012 13:25, edited 1 time in total.
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Flyfotoet er vel fra norgeibilder.no. Fantastisk tjeneste forøvrig. Ja, det minekartet hjalp skikkelig for å få plassert de to siste kanonene for min del iallefall, så nå vet man jo bedre hvor man skal lete.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

thunder wrote: Jeg har bildemateriale som viser en liten "sjøtaktisk" radar i Losvik ca 1943. Har du funnet noe stilling (sokkel) til denne, DeepC?
Hei

kan du vise bilde av denne radaren slik at vi om mulig kan identifisere radar og eventuellt sokkel til denne?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

:)
Post Reply

Return to “FINNMARK”