Berlevåg / HKB 3/480 Berlevaag

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Noen som kjenner igjen dette tettstedet:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kanskje denne også:
Image
Last edited by TommyG on 17 Jan 2009 21:01, edited 1 time in total.
--
Tommy
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Kanskje Mehamn. Iallefall ganske sikkert en plass i Finnmark.
Litt vanskelig å si siden alt ble brent under krigen, men hvis kanonene blir identifisert, burde det bli enklere.
MVH

Stig G
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Gamvik.
JEF
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Flere av bildene er garantert fra Berlevåg -
Veldig mye som stemmer når man sammenlikner selv om jeg ikke har akkurat samme vinkler på bildene...
Attachments
Berle2.jpg
Berle2.jpg (95.38 KiB) Viewed 662 times
Berle1.jpg
Berle1.jpg (86.94 KiB) Viewed 662 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik E wrote:Flere av bildene er garantert fra Berlevåg -
Veldig mye som stemmer når man sammenlikner selv om jeg ikke har akkurat samme vinkler på bildene...
Dette lignet mer ja. Fikk det ikke helt til å stemme med landskapet etc. i Gamvik.
--
Tommy
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Sorry - min feil PDT_Armataz_01_09 .
Kjente igjen Svartoksen med varde - det er utenfor Berlevåg.
JEF
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det kan vel stemme med de 6stk 14.5 cm K405 (f) kanonen som HKB Berlevaag skal ha vært utrustet med.
Gamvik var vel også oppsatt med disse, så de kan vel forsåvidt være fra enten Gamvik eller Berlevaag.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Litt vanskelig å avgjøre kanskje, men disse bildene er også muligens fra Berlevåg?
Image

Image

Image

Image
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kan en moderator flytte denne tråden til under Finnmark?
Kanonstillingene på bildene er vel da antageligvis HKB 3/480 Berlevaag?
--
Tommy
Diverlockout
Posts: 16
Joined: 14 May 2014 19:09

Terrenget omkring kanonene stemmer bedre med Vevikneset, Mehamn.
Efraimsen
Posts: 1
Joined: 28 May 2014 22:15

Kan bekrefte at disse bildene er fra Berlevåg.

På bilde nr. 1 hos TommyG vil jeg påstå er av det vi idag kaller for Fjærtoft kaia her i Berlevåg, selv om dette selvsagt ble brent ned under evakueringen.

Bilde 2: Fra sentrum i Berlevåg, mener det er bilde av det gamle "Hammerbruket" og du kan se til høyre ved kaia der brukte også prammene å legge til så det var vel den tidligere ekspedisjonskaia også.

Bilde 3: Igjen fra Berlevåg, her tror jeg fotografen enten står på en båt eller ved kai på Hammerbruket og ser ut over havnen, da er dette venstre del av havna som idag har "Ulvebruket", Berlefisk AS og på enden der fjærtoft bruket ... utsikten blir omtrent det samme.

Bilde 4: fra hammerbruket i sentrum av Berlevåg, også ekspedisjonskaia for prammene, husker at iallefall på 80-tallet så stod en av disse kranene på den gamle delen av hammerkaia, det var vel direkte livsfarlig å gå ut til den men mener den ble berget men hvor den havnet aner jeg ikke.

Bilde 5 (på den nye tråden til TommyG), så er det et bilde av Berlevåg igjen, vi kan se området som idag kalles for granbakken hvor kirka nå står, videre til venstre som vi ikke ser er det som vi idag kaller for togangs hula, som var et ammolager.

Bilde 6: Også fra Granbakken men du kan se fiskehjellene nær det vi idag kaller for skolebakken, idag ligger det en barnehage der.

Bilde 7: Berlevåg... mot sentrum som vil ligge ca. 150 meter til høyre.

Bilde 8: Berlevåg indre havn, i ytre havn kommer etter krigen den østre ytre moloen og det vi idag kaller for damskipskaia, museet ligger idag på neset som vi ser litt til venstre midt på bildet. også det vi idag kaller for Steinkaia ligger der.

Bilde 9: Berlevåg, midt i bildet i forgrunnen ligger den gamle telegrafen, snørene brukte man til å signalisere hvilket vær det var meldt og om båtene kunne gå ut eller ikke...

Bilde 10: Sentrum av Berlevåg... dette er jo selvsagt litt ryddigere etter den store brannen i 1928 så det er litt mer plass mellom husene da. både bilde 9 og 10 er tatt litt opp før det vi kaller for ølhaugen :-)

Bilde 11 er samme som bilde 7

Bilde 12: Kanonen, dette er fra stillingen som er ved det vi kaller for linken en radiomast som står der... i bakgrunnen er fjellet og vi kan kjenne igjen dalen hvor vannforsyningen idag kommer fra... dette er altså til høyre i bildet. Festningen er rett overfor Berlevåg med utsikt fra Kjølnes til Tanafjorden.

Bilde 13 .. kjenner igjen samme fjellet i bakgrunnen, under løpet kan man se det vi idag kaller for bruddet hvor dem hentet ut en del stein.

Bilde 14: Vanskelig å være helt nøyaktig, men jeg synes å kjenne igjen bruddet i bakgrunnen selv om det er veldig uklart... det har det karakteristiske buen ... isåfall er dette fra festningen i Berlevåg.

Bilde 15: Mener jeg ser skjæret som ligger i Valen (vest i valen som vi kaller det for på vestersiden av Berlevåg) fjellknausen som er til venstre på bildet er en bakketopp før man kommer litt ned og hvor veien idag går mot flyplassen.

Ganske så sikker på at disse bildene er fra Berlevåg, vi har hatt muligheten til å se på disse med en av de eldre her i bygda som var med på blant annet å fjerne ammunisjon fra togangshula under evakueringen, da ble alle fra 15 år og oppover tvangsutsendt til å hjelpe til ... mange morsomme historier når man prater med disse karene.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg laget den gangen et panoramabilde av de bildene som Bundesarchiv lastet opp, som viser hele Berlevåg:
Berlevåg_panorama.png
Berlevåg_panorama.png (628.79 KiB) Viewed 191 times
Berlevåg panorama [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], by
Bundesarchiv_Bild_101I-102-0892-05,_Nordeuropa,_Siedlung.jpg: Fraß
Bundesarchiv_Bild_101I-102-0892-06,_Nordeuropa,_Siedlung.jpg: Fraß
Bundesarchiv_Bild_101I-102-0892-07,_Nordeuropa,_Siedlung.jpg: Fraß
derivative work: TommyG, from Wikimedia Commons
--
Tommy
Post Reply

Return to “FINNMARK”