View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2018 1:04

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
 MKB 6./511 Skrolsvik 
Author Message

Noen bilder fra Skjellneset.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

21 May 2013 21:25
Profile

Forsvarsmusèene har vært på inspeksjon og påpeike manglende vedlikehold. Se http://lokalavisa.no/artikkel.php?aid=56706

27 May 2013 23:33
Profile

Om ikke kommunens budsjett er stort nok, så er det vel mulig å få i gang en dugnad for å i det minste rydde piggtråd.

30 May 2013 10:18
Profile

Morsomt å se bildene fra Skrolsvik. Haugevis med minneverdige historier derfra. Tjenestegjorde der første halvår 1979 som KARI-operatør og utkommandert met-observatør på turnusbasis. Synd hvis fjellanlegget er stengt. Tunnelen fra messa til innkvarteringen for radarpersonellet under radardomen gikk under bukta og var kjekk å ha i dårlig vær. I hulrommet mellom murveggen og fjellet i deler av denne tunnelen pleide visst noen å gjemme vin-/satsdunkene sine, om jeg husker rett. De hadde ikke alltid tålmodighet til å vente til "produktet" var ferdiggjæret og kunne derfor lukte kraftig av gjærbakst.

Sjarken ved fortet kunne lånes, og evt. fiskefangst selges til kjøkkenet for 5 kr kiloet. Det verserte en historie om sauer med synsproblemer etter at laser-avstandsmåleren ble testet mot noen holmer der det gikk småfe på beite. Kan dessverre ikke gå god for sannhetsgehalten i det. Med litt kornett-erfaring lånte jeg i stillhet trombone på velferden. Som en practical joke spilte jeg til reglementert tid morgenen etter en overraskende morgenrevelje blant betongveggene i bunkeren. Det var IKKE populært: flere av med-boerne truet med å rette ut instrumentet dersom ikke dette opphørte umiddelbart, så der stoppet messingkarrieren.

Sammen med det mer moderne Grøtavær med dets 15 cm dobbelkanoner virket Skrolsvik noe aldersstegent på slutten av 1980-tallet.

Det siste jeg hørte om Skrols var at deler av fortet var gjort om til asylmottak av den heller avsidesliggende typen. Men det er vel neppe tilfellet lenger, dersom området er åpnet for ålmeinta.

Mvh ULKA T. :wink:

04 Jan 2015 20:50
Profile

He

Morsomt å finne info og bilder fra Skrolsvik fortet.
Tjenestegjorde der i 1985 på 150mm kanonen som høyderetter.
En artig tid.

Børge

17 Feb 2015 21:53
Profile

Kartskisse:

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

26 Jan 2017 12:09
Profile

Det var søndag og barnedåp i Skrolsvik kapell, så jeg benyttet heller anledningen til en tur til fortet (ungen har jo en mor..).

Området øst for bebyggelsen på fortet så ut fra flyfoto å inneholde en del tyske stillinger, så jeg saumfor disse. Betongen så tysk ut, men med norsk etterbruk.

Fortet er totalt sett i en sørgelig forfatning. Alle bygninger er i sterkt forfall. Mye skrot i bunkere og tunneler. Likevel artig å undersøke steder jeg ikke har vært før. Sammenhengende tunnel mellom kanonene via forlegningen som ligger flere meter under kanonene.

Fjellanlegget under knausen øst for fortet bestod av 3 el 4 haller. Ammolager?

17 Sep 2017 20:42
Profile
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3