Liste fra Tromsø kommune

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Stein e K
Posts: 14
Joined: 23 Jul 2008 15:09
Location: Skedsmo

Ligger Mine stasjonen på grøtsund i "møllpose" den også da?
Eller er den også støpt igjen som alt annet vi kunne trenge
hvis IVAN skulle komme på uventet besøk? PDT_Armataz_01_19
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stein e K wrote:Så at det var noe nybygd under bakken da jeg var der i 2006, Inngangen til fjellanlegget så veldig nytt ut i forhold til
resten av fortet. Forlegningsbygget så også nyoppført ut?
Inngangen til fjellanlegget ble bygd om etter at alle kontainerne var installert, slik at det nå kun er en dør der.
IDA-anlegget omfatter kun fjellanlegg med kommandoplass og "minebrønn", samt nye sensorer (også "kontainer" løsning). Forlegningen er ikke "nybygd", men er vel nyere enn det gamle fortet i alle fall.
Stein e K wrote:Ligger Mine stasjonen på grøtsund i "møllpose" den også da?
Eller er den også støpt igjen som alt annet vi kunne trenge
hvis IVAN skulle komme på uventet besøk? PDT_Armataz_01_19
Jeg vet ikke hvor mye du har fulgt med, men kystartillerianleggene ble iht. stortingsvedtak tatt ut av forsvarsstrukturen med virkning fra 2006-01-01. Den formelle nedleggelsen av Kystartilleriet skjedde ved en seremoni på Oscarsborg festning 2007-06-17.
Fra 2002 (om jeg husker riktig...) og frem til nedleggelsen ble anleggene holdt i sk. "møllpose" (dvs. nedstengt og med avfuktingsanlegg), men det var vel ingen som trodde at de ville bli tatt i bruk noen gang (noe som altså ble bekreftet for vel ett år siden...).

Jeg vet ikke om folk flest i det hele tatt er klar over (eller bryr seg om) at Norge nå for lengst har avviklet invasjonsforsvaret, samtidig med at den potensielle støtten fra NATO er betydelig redusert. Heldigvis er det fred og fordragelighet og ingen militær trussel mot landet lengre... (den assymetriske trusselen er vi i ferd med å ta oss av under andre himmelstrøk, og der er det vel knapt noen tvil om at det går riktig vei...?).
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

[quote="Natter]Jeg vet ikke om folk flest i det hele tatt er klar over (eller bryr seg om) at Norge nå for lengst har avviklet invasjonsforsvaret, samtidig med at den potensielle støtten fra NATO er betydelig redusert. Heldigvis er det fred og fordragelighet og ingen militær trussel mot landet lengre... (den assymetriske trusselen er vi i ferd med å ta oss av under andre himmelstrøk, og der er det vel knapt noen tvil om at det går riktig vei...?).[/quote]

Tror folk flest er lullet inn i en falsk illusjon av trygghet om at Norge aldri kommer til å ende opp i et nytt 9april.

Ja for det har jo den smilende regjeringen sagt på TV......
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Historie er interessant, men å ta lærdom av den er ikke særlig aktuelt... Ting kan snu veldig raskt (forholdet til Russland er f.eks. et helt annet i dag enn det var bare i forrige uke - selv uten de mest åpenbare utfordringene vi står overfor i nord, og det skal ikke mer til en en ny Sjirinovski ved makten før det kan bli enda mer spent). Nedbyggingen av Forsvaret har gått (og pågår) i høygir. En evt. gjenoppbygning vil ta umåtelig lang tid (om det i det hele tatt lar seg gjøre mtp. dagens krav til teknologisk utrustning og ikke minst kompetanse, kontra f.eks. situasjonen i 1940).

Ellers er det jo et tankekors at etter murens fall og en voldsom nedrustning, har norske styrker aldri vært mer involvert i kamphandlinger, og hatt større sjanser for tap nå enn siden 2. verdenskrig (selv om vi naturligvis formelt sett - pga. folkerettens finurlige definisjoner, som politikerne naturligvis tviholder på - ikke er i krig).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Fra 2002 (om jeg husker riktig...) og frem til nedleggelsen ble anleggene holdt i sk. "møllpose" (dvs. nedstengt og med avfuktingsanlegg), men det var vel ingen som trodde at de ville bli tatt i bruk noen gang (noe som altså ble bekreftet for vel ett år siden...).
Her er en artikkel fra "F" nr. 8/2006 vedr. avhendingen av Kystartillerianleggene ifbm. nedleggelsen av våpengrenen:
Attachments
Malangen.jpg
Malangen.jpg (184.58 KiB) Viewed 239 times
learg
Posts: 39
Joined: 20 May 2008 18:27
Location: Tromsø
Contact:

Jeg lagde listen over tyske kystfort i Tromsø kommune på forespørsel fra kommunen i februar 2003.
Det synes som innholdet idag har kommet utenfor det opprinnelige.
Jeg baserte mine opplysninger på en oversikt laget på 50-tallet laget av en kadett på Sjøkrigsskolen. Antar uten å vite sikkert at det muligens var lettere å finne fakta da enn det er idag. Kadetten brukte vel navnene som ble brukt på opplysninger fra overtakelsene i 1945. Jeg har vært innom de fleste stedene i løpet av de siste årene, men har ikke oppdatert meg på dagens situasjon. Hører gjerne om noen er ajour.
HKB 999 Høybuktmoen ble i oktober 44 flyttet til Bredvik i Ullsfjorden.
Ikke etterkrigstidens Breiviknes fort selv om det lå like ved.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stein e K wrote:Forlegningsbygget så også nyoppført ut?
Husker ikke når det var bygd, men det var ikke ifbm. IDA-prosjektet - muligens rundt 1990..?
Post Reply

Return to “TROMS”