Stein e K wrote:
Så at det var noe nybygd under bakken da jeg var der i 2006, Inngangen til fjellanlegget så veldig nytt ut i forhold til
resten av fortet. Forlegningsbygget så også nyoppført ut?
Inngangen til fjellanlegget ble bygd om etter at alle kontainerne var installert, slik at det nå kun er en dør der.
IDA-anlegget omfatter kun fjellanlegg med kommandoplass og "minebrønn", samt nye sensorer (også "kontainer" løsning). Forlegningen er ikke "nybygd", men er vel nyere enn det gamle fortet i alle fall.
Stein e K wrote:
Ligger Mine stasjonen på grøtsund i "møllpose" den også da?
Eller er den også støpt igjen som alt annet vi kunne trenge
hvis IVAN skulle komme på uventet besøk?

Jeg vet ikke hvor mye du har fulgt med, men kystartillerianleggene ble iht. stortingsvedtak tatt ut av forsvarsstrukturen med virkning fra 2006-01-01. Den formelle nedleggelsen av Kystartilleriet skjedde ved en seremoni på Oscarsborg festning 2007-06-17.
Fra 2002 (om jeg husker riktig...) og frem til nedleggelsen ble anleggene holdt i sk. "møllpose" (dvs. nedstengt og med avfuktingsanlegg), men det var vel ingen som trodde at de ville bli tatt i bruk noen gang (noe som altså ble bekreftet for vel ett år siden...).
Jeg vet ikke om folk flest i det hele tatt er klar over (eller bryr seg om) at Norge nå for lengst har avviklet invasjonsforsvaret, samtidig med at den potensielle støtten fra NATO er betydelig redusert. Heldigvis er det fred og fordragelighet og ingen militær trussel mot landet lengre... (den assymetriske trusselen er vi i ferd med å ta oss av under andre himmelstrøk, og der er det vel knapt noen tvil om at det går riktig vei...?).