Historiske bilder fra Trondenes

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Her er et par bilder som jeg mener må være fra byggingen av Trondenes fort.
Bildene kommer fra en film som er omtalt under "hjelp til stedsbestemmelse" i kaffekrok-strengen. Kilde er Heimeværnsmuseet ved Akershus festning, Oslo. Jeg regner med at noen av dere der oppe kan bekrefte(/avkrefte) dette? Jeg synes topografien stemmer meget godt med bildet litt lengre oppe i denne strengen, faktisk det bildet som hjalp meg i stedsbestemmelsen av disse 2. Så man ser - det kan gi resultater å ha noen oversiktsbilder liggende ute fra de enkelte anleggene...
Værsågod...
Attachments
Trondenes, 33.jpg
Trondenes, 33.jpg (75.97 KiB) Viewed 683 times
Trondenes, 44.jpg
Trondenes, 44.jpg (86.36 KiB) Viewed 683 times
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Beklager dette, det var egentlig meningen dette skulle ligge under den eksisterende Trondenes-strengen. Hvis administrator synes det er greit, kan dette flyttes inn under?
JornN
RasmusTerne

Hei.
Vil nok mene at bildene er fra Trondenes,ja.
Bilde nr.1 er tatt mot Toppsundet,Stornes bak til venstre.
Bilde nr.2 er mot Vågsfjorden,med Rolla i bakgrunnen.
Mener jeg skulle ha noen bilder fra ilandtakingen og transporten av skytset opp mot stillingene,men "arkivet" er litt kaotisk for tiden.
Skal sjekke på hytta. :)

Hilsen Sigfred R.
RasmusTerne

Hei.
Har sakset noen fotografier fra "Årbok for Harstad 1997"
I denne er det også en intressant artikkel om forfatterens,(Ola Bruun) jakt på materiale i Bundesarchiv Freiburg (skriftlig) , og Bundesarchiv Koblenz,(foto).Han fant bl.a. 39 fotos fra Trondenes,som Trondarnes Distriktsmuseum fikk kopier av.Artikkelen inneholder også et intervju med en av ingeniørene som var med og monterte skytset.
Sigfred R.
Attachments
Sluttstykke og kammer .jpg
Sluttstykke og kammer .jpg (117.72 KiB) Viewed 633 times
Konsert .jpg
Konsert .jpg (178.35 KiB) Viewed 633 times
Kanonløp .jpg
Kanonløp .jpg (124.26 KiB) Viewed 633 times
Fra "Årbok for Harstad 1997.
Fra "Årbok for Harstad 1997.
Lossing .jpg (104.33 KiB) Viewed 633 times
a[c]e
Posts: 20
Joined: 08 Jan 2008 14:27

Kjempeinteressante bilder! Takk for at dere har lagt ut :)
ace@samlerforumet.net
Øysten M.
Posts: 8
Joined: 03 Sep 2007 9:59
Location: Tromsø

RasmusTerne wrote:Hei.
Har sakset noen fotografier fra "Årbok for Harstad 1997"
I denne er det også en intressant artikkel om forfatterens,(Ola Bruun) jakt på materiale i Bundesarchiv Freiburg (skriftlig) , og Bundesarchiv Koblenz,(foto).Han fant bl.a. 39 fotos fra Trondenes,som Trondarnes Distriktsmuseum fikk kopier av.Artikkelen inneholder også et intervju med en av ingeniørene som var med og monterte skytset.
Sigfred R.
Interessante bilder det der. Fant en tysk wochenschau på Youtube som viser de samme bygningsoperasjonene på "søsterbatteriet" Batterie Lindemann (første halvdel av filmen). Deretter en sekvens som er litt "off-topic" men som viser monteringen av den 800mm "Schwerer Gustav". Et fascinerende syn - nazitysklands gigantomani på sitt verste. Linken er som følger: http://www.youtube.com/watch?v=n-UEYoq1nPo
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Meget spennende bilder, bare synd youtube-linken ikke virker lenger.
Trond
RasmusTerne

Hei.
For de som er intressert i historiske bilder fra Trondenes og 2. verdenskrig i området. http://www.tdm.no/Fotominner/index.asp? ... &PageNo=22
Søk på "2. verdenskrig". Er 23 sider med bilder der.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempebra bilder! På den linken du viste til der RasmusTerne... Takk for linken...Utrolig bra...
Post Reply

Return to “TROMS”