MKB 3./512 Lyngen

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Ble litt forundret da jeg så at den ene kanonstillingen i Lyngen var sprengt i småbiter.....
Har hørt at marinen evakuerte batteriet tidlig på våren 1945, og at hæren overtok stillingene. Er det en god teori at man begynte å sprenge anlegget, men at det ble stoppet av hæren da de ville inn der istedet?

Erik E
Attachments
Lyngen2006.JPG
Lyngen2006.JPG (86.56 KiB) Viewed 1379 times
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Hei, Først ganske riktig at stillingen ble evakuert på våren 1945. Stillingene på lyngenlinja holdt vel ut helt til kapitulasjonen.
Kan stemme det du sir at man sprengte stillingen før hæren fant ut at de skulle inn der. I tillegg til at tyskerne ødela mye før
de allierte overtok i Nordområdene, så tvang de norske de tyske straffearbeiderne til å rydde opp rett etter krigen
og da intill 2 år ca., da ble mya av bunkeranlegg og stillinger som ikke hæren ville ha begravd, knust.
Kan være dette som har skjedd. Har desverre ikke kommet meg så mye rundt i lyngenområdene, blir vel til sommeren, og da ta flere bilder. :)

Stian
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Da er vi sånn ca enige ihvertfall :-)
Synes bare det var rart at kun en bunker er sprengt...Akkurat som man liksom angret etterpå :-)

Erik
stajense
Posts: 2
Joined: 19 Mar 2006 20:50

Hei
I lyngen er det mye å finne deriblant en gamel Tysk lastebil
ved noen sprengte bunkere.
Hva vet dere om Spåkenes???
Er det lovlig å ta seg inn i et sprengt å gjenmurt fort
Ellers så er det mye stilinger-bunkers i narvik området


Mvh
Ståle PDT_Armataz_01_09
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hva vet dere om Spåkenes???
Hva tenker du på da?
Historie, hva man kan se der osv??

Mvh
Erik E
Rune
Posts: 3
Joined: 18 Jun 2007 22:15

Det jeg har hørt om Spåkenes er at denne bunkersen ikke er sprengt med vilje. Min tidligere sjef er født og oppvokst på Spåkenes og han hadde følgende å fortelle om dette. Etter krigen var slutt, var det mye krutt igjen i ammunisjonbunkeren,(tror ikke akkurat denne bunkersen var en kanonstilling). Kruttet var igjen oppbevart i sekker, disse sekkene var populære hos lokalbefolkningen som var inne i bunkersen og tømte ut innholdet og tok sekkene med seg. Det skal ha vært under en av disse turene at noen hadde vært uheldig og hele bunkersen gikk i luften. Det kunne nok være fort gjort siden de kanskje ikke hadde noe annet å lyse med enn parafinlamper og det er vel ikke det beste i et rom fullt av krutt. Denne historien kan nok stemme, siden det er ting om tyder på at det ikke har vært en kontrollert eksplosjon. Det ligger veldig store betongblokker spredt over et stort område. Enkelte flere hundre meter fra bunkersen.
Hilsen Rune
Currahee
Posts: 2
Joined: 30 Jan 2008 12:00

Hei, jeg holder på med et radioprosjekt på skolen hvor jeg skal intervjue bestefaren min som bodde rett ved Spåkenes fort. Problemet er at jeg finner veldig lite informasjon om fortet på nettet, og ingen av bibliotekene i fylket kunne hjelpe meg. Jeg venter på svar fra biblioteket i Troms, men jeg trenger informasjon realtivt fort. Er det noen her som kan hjelpe meg?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kommer litt an på hvilken type informasjon om fortet du tenker på....
Kan sikkert finne noen tall og tekniske data hvis det var noe sånn du tenkte på....

Erik
Currahee
Posts: 2
Joined: 30 Jan 2008 12:00

Jeg tenkte litt på generell bakgrunnshistorie hvis du vet noe om det. Tall og tekniske data hadde også vært kjempefint.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Meg bekjent er det er en ganske omfattende historie rundt dette batteriet... Jeg har på langt nær oversikt over dette, men starter med litt "bits & pieces", så kan kanskje andre fylle på?

Februar 1942:
Opprettet som marinebatteri MKB 3./512 Lyngen med gamle norske 12cm L/44 kanoner som ble skrapt sammen fra ymse steder i sør.

September 1942:
Kanonene byttet med fire moderne 15cm SKC/28, skuddvidde ca 23000M

På ett tidspunkt her ble batteriet tildelt en nærforsvarstropp.
1/1-1943 hadde batteriet følgende oppsetning:
1 offiser
14 underoffiserer
101 soldater/mannskap
13 pionerer
15 OT arbeidere
(I tillegg kom altså dette kompaniet fra hæren)

Videre for sommeren 1944 har jeg en del tall som viser at det nok var i denne perioden de fleste store bunkerne ble bygget:
Utover selve batteriet var det følgende oppsettning under hæren:
2. kompani feld-ersatz ?? 643
16 soldater som vaktkompani for krigsfanger
9 mann på snørydding (Schneeräum) midt på sommeren?
39 OT folk
80 OT Auslander (Utenlandske arbeidere engasjert av OT?)
10 NSKK
150 krigsfanger
Dette skulle vel gi totalt antall på ca 300 mann + 150 krigsfanger denne sommeren!

Årsskiftet 1944/45 begynte marinen å trekke seg ut og inn kom HKB 1./972 Lyngen som ble flyttet fra Skjervøy. Dette var et hærkystbatteri bestående av seks ex-franske 14,5cm K405(f) feltkanoner, skuddvidde 19000M. I februar var demonteringen av marinens utstyr ferdig og kanonene ble sendt til Stavanger hvor de lå til krigens slutt.
Disse havnet på Rauøy i 1962, hvor et par av dem faktisk fortsatt står!

Mvh
Erik E
Attachments
MKB Lyngen juni 1944.JPG
MKB Lyngen juni 1944.JPG (47.81 KiB) Viewed 1168 times
RasmusTerne

Ble bare Spåkenes som fikk besøk denne gang..Godt bevart kystfort,lite vegetasjon,og bortsett fra den sprengte kanonstillingen stort sett intakt.
Fant ikke spor av stillinger for SKC 28, kun for K 405(f), og en for L/44.
Som nevnt før i tråden er det jo merkelig at bare den ene kanonstillingen ble sprengt dersom det var en "planlagt" sprengning..
Her var 2 store personellbunkere, og mannskapsbunkere "integrert" i kanonstillingene.
Sigfred R
Attachments
Ammoheis..jpg
Ammoheis..jpg (232.22 KiB) Viewed 782 times
Armering!.jpg
Armering!.jpg (214.15 KiB) Viewed 782 times
Dreieskive fra sprengt stilling.jpg
Dreieskive fra sprengt stilling.jpg (214.61 KiB) Viewed 782 times
For 12 cm L 44.jpg
For 12 cm L 44.jpg (179.63 KiB) Viewed 782 times
Fra kanonstilling.jpg
Fra kanonstilling.jpg (233.51 KiB) Viewed 782 times
Fra kanonstilling 1..jpg
Fra kanonstilling 1..jpg (208.24 KiB) Viewed 782 times
K.bunker 1..jpg
K.bunker 1..jpg (181.97 KiB) Viewed 782 times
Kanonstilling 2..jpg
Kanonstilling 2..jpg (225.96 KiB) Viewed 782 times
Kanonstilling 3..jpg
Kanonstilling 3..jpg (216.47 KiB) Viewed 782 times
Kanonstilling 4.jpg
Kanonstilling 4.jpg (249.73 KiB) Viewed 782 times
Kanonstilling 5.jpg
Kanonstilling 5.jpg (231.26 KiB) Viewed 782 times
Kanonstilling 6.jpg
Kanonstilling 6.jpg (208.24 KiB) Viewed 782 times
Kanonstilling 7..jpg
Kanonstilling 7..jpg (191.21 KiB) Viewed 782 times
LV. stilling 1.jpg
LV. stilling 1.jpg (177.4 KiB) Viewed 782 times
LV.stilling.jpg
LV.stilling.jpg (191.78 KiB) Viewed 782 times
MKB Lyngen 004.jpg
MKB Lyngen 004.jpg (177.68 KiB) Viewed 782 times
Nærforsvar.jpg
Nærforsvar.jpg (184.55 KiB) Viewed 782 times
Personellbunker.jpg
Personellbunker.jpg (197.75 KiB) Viewed 782 times
Personellbunker 1..jpg
Personellbunker 1..jpg (184.06 KiB) Viewed 782 times
Personellbunker 2..jpg
Personellbunker 2..jpg (216.68 KiB) Viewed 782 times
Sprengt.jpg
Sprengt.jpg (213.75 KiB) Viewed 782 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Så jo ut som en spennende plass. Hva slags type er den personalbunkeren?
--
Tommy
RasmusTerne

TommyG wrote:Så jo ut som en spennende plass. Hva slags type er den personalbunkeren?
Flott plass og lett tilgjengelig.
Er ingen ekspert,men tror mannskapsbunkerene er type 622?
Sigfred R.
RasmusTerne

Noen som har teorier om kanonstillingene på Spåkenes? Stillingene som ser ut som de har huset K 405(f) er jo meget godt utbygd og forseggjorte, selv om skytset kom hit i "hurten og sturten" i -44.(Se bilder). Også et par stillinger for12 cm L/44(n)
kan påvises. Men av SKC 28 finner man,(jeg), ikke synlige spor.Kan de ha stått i de nuværende stillingene, som etterpå har blitt utstyrt med midtsokkel og dreieskive? Hvor ble det forresten av disse kanonene? Noen som vet?
Sigfred R.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Flotte bilder og absolutt en plass man burde tatt en tur til!! :bra:
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “TROMS”