Kystfort i Harstad/Vågsfjordområdet

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

Et område som jeg har tenkt å skrive litt om er de tyske kystfestningene i Harstad/Vågsfjord-området.Den tyske hær og marine anla et forholdsvis stort antall befestninger i innløpene fra Andfjorden mot Vågsfjordbasenget,Harstad,og innløpene mot innlandet.
Kommerman inn Andfjorden og styrer mot Toppsundet finner man først Elgsnes(Hinnøya) og Grøtavær(Grytøy).Lenger inn i sundet lå Stornes,før man kom til selve rosinen i pølsa,Trondenes med "Adolf" kanonene,4 stk.40,6 cm.
På sørsiden av Harstad lå Stangnes med 3 stk.10,5cm.
I innløpet mellom Grytøy/Bjarkøy og Senja lå Bjarkøy,4 stk 15,5cm,og Skrolsvik(Senja),4 stk.15 cm.
Ved innløpet til Astafjordene lå Rollnes med 4 stk 15,5 cm, pluss 3stk 21 cm mørsere,og Engenes,6 stk 15 cm.(kilde www.atlanticwall.se)
Etter krigen ble fortene Trondenes,Stangnes,Grøtavær og Skrolsvik overtatt av Kystartilleriet,mens de andre i større eller mindre grad er revet eller forfalt på andre måter
Da jeg bor i området har jeg planlagt et lite sommerprosjekt med å prøve å få besøkt disse fortene og komme med en liten rapport om tingenes tilstand,ev.med bilder.
Så har jeg et spørsmål til forumet.Er det noen som vet om "Adolf"kanonene har blitt avfyrt etter 1945?Da jeg vokste opp ved Toppsundet (f.1944) mener jeg å huske dette,men det er mulig at det er noe jeg er blitt fortalt.
Noen som vet?

Med hilsen RasmusTerne.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Hei.

Har et avisutklipp hvor Orlogskaptein Magnar Thorvaldsen (tidligere batterisjef på Trondenes) forteller at han var med og prøveskutt kanoen første gang 1950 og siste gang -57/58. Kanoen traff sitt mål på opptil 36.000 meter.

Lykke til med arbeidet. :)
Erling
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Da jeg bor i området har jeg planlagt et lite sommerprosjekt med å prøve å få besøkt disse fortene og komme med en liten rapport om tingenes tilstand,ev.med bilder.
Høres interessant ut!
Var en tur på Trondenes i 96, men har aldri vært på andre fort i distriktet.
Utenom selve kystfortet Trondenes er det også mer eller mindre en forsvarslinje mellom fortet og Harstad.... Verdt å sjekke ut!

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet.

Spørsmål: Er sommer-prosjektet ditt rundt uke 32? Jeg skal selv en tur i området og jeg håper det er mye å se selv om jeg neppe rekker rundt alle fortene på de 3-4 dagene jeg skal være der. Trondos skal jeg iallefall ha med meg!

Erik H

ps. linken til atlanticwall.se virker ikke
RasmusTerne

Takk for responsen!
Da jeg bor midt i området hadde jeg tenkt å ta mitt lille prosjekt som helgeturer.Starten blir vel når snøen er borte,og jeg har lært å bruke digitalkamera!Uke 32 håper jeg å få besøkt Engeløya og "Batterie Dietel",etter fisketur på Helgeland.Hadde en fin tur til Grønsvik fort i fjor.



http://www.atlantikwall-research-norway.de/

PS.Prøv denne linken.
Hilsen Rasmus Terne
RasmusTerne

Kom over en liten historie om "Batterie Trondenes",kilde "Årbok for Senja 1986 v/Helge Stangnes.
Høsten -43 kom tyske soldater til Stangodden på Sør-Senja og "strippet"
lyng og torv fra 3 bratte fjellknauser,ca 500 m fra sjøen.Hensikten med dette ble åpenbart sommeren -44,da "Batterie Trondenes" 40,8 cm,var klart til prøveskyting.Hver salve tok med ca 4 kg stål fra løpene,så granatene var laget i nummererte serier,og måtte brukes i riktig rekkefølge.
I følge vitner var presisjonen under skytingen så som så.De fleste salvene gikk i sjøenmens et fåtall traff land,uten at "blinkene"ble truffet.
Men de som traff land rotet skikkelig opp i terrenget,med store kratere som ennu var godt synlige i 1986.Splinter på opptil 50 kg var spredt rundt omkring over et stort område.
det ble også skutt fra de mindre(15,5 cm) batteriene på Rollnes og Engenes,(se skisse).3 eller 4 slike øvelser ble gjennomført.

Hilsen RasmusTerne.
RasmusTerne

Har vært på en liten vårtur på HKB 3/983 Rolla.Fortområdet ligger i spredt bebyggelse og omfatter hele nordspissen av Rolløya.To bygder var innenfor fortets grenser,og befolkningen måtte ha spesialpass for å passere ut og inn.Naturen har begynt å ta tilbake området,men anleggene er etter forholdene ganske inntakte.Var ved en av de to kommandobunkerne.Skal prøve å finne ut om den tilhører HKB 3/983 eller MKB 5/711,som i -42 og 43 var satt opp her.(Se annen tråd).Her er ikke foretatt noen "restaurering"eller merking i ettertid,det fremstår omtrent som det var etter at instrumenter,utstyr og skyts var fjernet etter krigen.Et lyskaster-understell(?) stod og rustet stille for seg selv i et kratt,og i tavlerommet var det bare å sette ny innmat i sikringsskapet.Kabelopplegget var inntakt.
Tok noen bilder,men har problemer med opplastingen.
Innspill og kommentarer er velkomne. :D
Attachments
Lyskaster.jpg
Lyskaster.jpg (801.11 KiB) Viewed 1309 times
Kommandobunker.jpg
Kommandobunker.jpg (409.75 KiB) Viewed 1309 times
RasmusTerne

Flere bilder,forhåpentligvis!

Sigfred R.
Attachments
Tavlerom.jpg
Tavlerom.jpg (290.02 KiB) Viewed 1297 times
skann0002.jpg
skann0002.jpg (700.99 KiB) Viewed 1297 times
Inngang.jpg
Inngang.jpg (755.4 KiB) Viewed 1297 times
RasmusTerne

Mener å ha funnet stillingene for de tre 21 cm K39/40 for Trondenes II,MKB 7/511.Her var det bare utsprengt i berget,ingen murrester var å finne.På Norge i bilder,N 7659348-Ø 821663 kan man se stillingene til venstre for veien.På høyre side ser jeg faktisk noe som jeg ikke så da jeg var på stedet,er det konturene av en bunker?I tilfelle rager den ikke mye over terrenget.Kommentarer?
Sigfred R.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Har du bilder av stillingene/hullene?

Erik
RasmusTerne

Hei igjen.
Har tatt bilder,men har fremdeles ikke fått mitt bestilte digitalkamera,så jeg må få fremkalt bildene først.Når det gjelder den bunkeren som jeg mente å se fra luften må det være et "optisk bedrag".Kan ikke finne noe på bakken.
Litt "off topic"Undertegnede er nå kontaktperson for FMUV for å registrere krigsminner i kommunen.Får dermed lettere tilgang til databaser etc.Det finnes også kart og dokumenter innad i kommunen og hos privatpersoner som kan være intressante.Dersom det er av interesse håper jeg å kunne få dele mine "oppdagelser" med forumet.
Hilsen
Sigfred R. :)
RasmusTerne

Legger ut noen flere bilder.Hele området er mye tilvokst,og mye vises bare som høyder og fordypninger.Har satt navn på bildene,kommentarer mottas. :)
Sigfred R.
Attachments
Dekn.bunker v.FLAK.jpg
Dekn.bunker v.FLAK.jpg (109.23 KiB) Viewed 1251 times
S6300003.JPG
S6300003.JPG (87.52 KiB) Viewed 1251 times
Topp MG.bunker.jpg
Topp MG.bunker.jpg (100.26 KiB) Viewed 1251 times
Nærforsvarst.jpg
Nærforsvarst.jpg (99.68 KiB) Viewed 1251 times
Lyskasterhus II.jpg
Lyskasterhus II.jpg (113.54 KiB) Viewed 1251 times
FLAK stilling.jpg
FLAK stilling.jpg (97.84 KiB) Viewed 1251 times
FLAK  st 2.jpg
FLAK st 2.jpg (96.7 KiB) Viewed 1251 times
RasmusTerne

Hei!
Bilder fra HKB 3/983.De forige bildene er vist tørket bort,prøver på nytt.
Kommenter gjerne! :) I fjellanlegget skal være sykestue,amm.lager m.m.
Skal prøve å få tatt meg inn,anlegget har vert brukt som potetlager!
Sigfred R.
Attachments
Det finnes to slike "tvillinger" med MG? bunkre.
Det finnes to slike "tvillinger" med MG? bunkre.
Tvillinftårn .jpg (88.28 KiB) Viewed 1231 times
MG bunker?
MG bunker?
MG bunker 2.jpg (133.96 KiB) Viewed 1231 times
Gjenbruk
Gjenbruk
Gjenbruk.jpg (50.47 KiB) Viewed 1231 times
FLAK tårn.jpg
FLAK tårn.jpg (128.16 KiB) Viewed 1231 times
FLAK tårn?
FLAK tårn?
FLAK tårn 2.jpg (91.73 KiB) Viewed 1231 times
Fjellanlegg
Fjellanlegg
Dig.kamera 021.jpg (139.53 KiB) Viewed 1231 times
Inngang m.splintvoll
Inngang m.splintvoll
Dig.kamera 010.jpg (118.16 KiB) Viewed 1231 times
Innganger fjellanlegg.
Innganger fjellanlegg.
Dig.kamera 008.jpg (74.88 KiB) Viewed 1231 times
Det var kaldt i nord.
Det var kaldt i nord.
Dig.kamera 003.jpg (131.81 KiB) Viewed 1231 times
Inngang komm.bunker
Inngang komm.bunker
Dig.kamera 001.jpg (126.03 KiB) Viewed 1231 times
RasmusTerne

Flere bilder fra HKB 3/983 Rollnes.Her er det mere arkeologi enn bunkerjakt :D
Sigfred R.
Attachments
Under grana var den.jpg
Under grana var den.jpg (203.14 KiB) Viewed 1210 times
Gjenngrodd ingang MG bunker.jpg
Gjenngrodd ingang MG bunker.jpg (315.97 KiB) Viewed 1210 times
Korrekt antrukket bunkerjeger.jpg
Korrekt antrukket bunkerjeger.jpg (175.59 KiB) Viewed 1210 times
Litt utenfor venstre billedkant er MKB 6/511 og MKB 3/511
Litt utenfor venstre billedkant er MKB 6/511 og MKB 3/511
Utsikt fra HKB 3.983 mot HKB 2.983.jpg (118.59 KiB) Viewed 1210 times
Del fra lyskaster.jpg
Del fra lyskaster.jpg (155.27 KiB) Viewed 1210 times
Hva kan dette være?
Hva kan dette være?
Ting.jpg (184.61 KiB) Viewed 1210 times
Skjold.jpg
Skjold.jpg (195.89 KiB) Viewed 1210 times
MG bunker II.jpg
MG bunker II.jpg (198.17 KiB) Viewed 1210 times
MG bunker.jpg
MG bunker.jpg (185.59 KiB) Viewed 1210 times
Sporene finnes...
Sporene finnes...
Patruljestien.jpg (172.76 KiB) Viewed 1210 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei. Dette er flott bilder! og jeg likte spesielt den "Korrekt antrukket bunkerjeger". Det man mangler nå er en kystfort logo PDT_Armataz_01_14

si ifra når du kommer inn.. ta noen notater!

Erik h
Post Reply

Return to “TROMS”