Bunkers anlegg

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
beta
Posts: 3
Joined: 15 May 2007 12:44

Er det noen som vet hvem som eier bunkersanlegget nedfor flyplassen i Tromsø?
Eventuelt mer utfyllende informasjon om hvordan dette er bygd opp innvendig, størrelse osv.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hei beta, velkommen til forumet. håper kanskje å se bilde av denne bunkeren? kanskje noen kjenner den igjen?

ERik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dette er den eneste bunkeren jeg har sett ved flyplassen.
99% sikkert at dette er en R 621 mannskapsbunker og har to innganger med skyteskår og gassluse inn til et mannskapsrom.

Erik E
Attachments
R-621.JPG
R-621.JPG (9.36 KiB) Viewed 839 times
Langnes-Tromsø.JPG
Langnes-Tromsø.JPG (69.47 KiB) Viewed 839 times
beta
Posts: 3
Joined: 15 May 2007 12:44

Takker.
Jepp dette er den jeg mener. Har forsåvidt funnet ut hvem som eier og disponerer denne,men ver en hygglig overaskelse å få en tegning av bunkersen innvendig :)
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Okey, det er en til bunkers der, den er gjerdet inn. Har du fått kontaktet noen personer angående adgang til bunkeren? har ikke vært inne og sett i den enda, skulle gjerne vært å tatt noen bilder og sedd litt.
beta
Posts: 3
Joined: 15 May 2007 12:44

Har forsøkt å få kontakt med eier, men han er ikke så lett å få tak på PDT_Armataz_01_10
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Nord på Langnes var det et ganske stort fjellanlegg. Ikke tilgjengelig idag. Jeg lekte der som barn tidlig på 60-tallet. På slutten av 80-tallet var det planlagt en omfattende militær utbygging av flyplassen. Forsvaret satte igang ekspropriasjon av store arealer på begge sider av flyplassen. På østsiden av rullebanen, langt opp mot boligområdene på Mortensnes var planlagt taksebaner, hangarer og bunkere. Men så var det slutt på den kalde krigen. Planene ble droppet, men Forsvaret rakk å bygge ut noen taksebaner som flyklubben og andre småflyeiere har hatt stor nytte av.
Post Reply

Return to “TROMS”