Ukjent stilling, Fagervika

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Under turen til Fagervika ble denne stillingen diskutert.Hva har stått her? Stillingen er ca 2m dyp, med 2 små nisjer,(35x13 cm) rett over bunnen. På søylen i midten ser de ut som det har vært en tre"stokk",(4"x4"). Høyden på søylen er ca 1,5 m. Stillingen ligger like ved K-bunker. Bk og LV var inne i diskusjonen,men mangelen på ammo-nisjer var påfallende.
Noen forslag?
Sigfred R.
Attachments
1 269.jpg
1 269.jpg (187.83 KiB) Viewed 371 times
Stilling.jpg
Stilling.jpg (189.61 KiB) Viewed 371 times
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Om den ikke var så langt unna komandobunker, kan det jo har vært noe peileutstyr/avstandsmåler.
MVH

Stig G
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hi,
Jeg vil gætte på at det er en FA Drohnen Nest, se:
http://www.gyges.dk/fliegerhorst_grove1 ... 20Flak.htm
mvh
SES
RasmusTerne

Takk for tipset,SES. Ser jo ganske plausibelt ut. Det eneste som skurrer er dimensjonen på "midtsokkelen" i Fagervika. Veldig kraftig for å holde et MG?
Sigfred R.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
På Grove monterede man MG på stolper lavet af telefon pæle.
Men du har ret. Fundamentet i midten ser noget kraftigt ud, kunne man forestille sig en eller anden form for 2,0 cm Flak?
mvh
SE
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Denne type stillinger for MG har jeg sett flere av i Hemne og Snillfjord komuner og på Fosen i Sør-Trøndelag. Når jeg sier MG så er det fordi at de i sammenhengen synes å ha vært brukt til det. Jeg skal selvfølgelig ha en åpning for at det kan være flere typer bruk av samme type sokkel, men de jeg tenker på er det gjerne flere av og de står i typiske sperrebatterier med flere MG og eventuelt også bombekaster og KwK.
Nå finnes det et slikt sperrebatteri nær Trondheim med en slik stilling, men der står den sammen med bl a 3 "Tobruker". Så da kan man lure på om de kan ha montert f eks en 5 cm fransk bombekaster på noe slikt og spart på betongen i forhold til en Vf 61a...?
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Under turen til Fagervika ble denne stillingen diskutert.Hva har stått her?
Hvordan var denne plassert i terrenget? Hvis det er plassert på kanten av åsen/bakken ville den ha et bra beskytnigsområde for en MG.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
RasmusTerne

Mener vi fant stillingene for 50 mm. BK og 20 mm. LV, iflg. det antall som fortet var oppsatt med. En 81 mm.Bk ville være umulig å operere fra denne stillingen. Dette gjelder også MG mot bakkemål, i så tilfelle måtte betjeningen stå utenfor stillingen. Så jeg heller mest til SES teori dersom det er et våpen som har stått her.Fortet skulle ha 2 MG(n) og 1 MG(f).
Har Grønsvik noen flere opplysninger?
Sigfred R.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Bare for at undgå misforståelser. De MG der stod i Drohnen Nest skulle hovedsageligt bruges mod luftmål. Vi har fundet rigtigt mange af dem på Flg.Hrst Grove, de er alle rene jordstillinger og i nogen af dem står palen der endnu.
mvh
SES
Post Reply

Return to “TROMS”