Et område som jeg har tenkt å skrive litt om er de tyske kystfestningene i Harstad/Vågsfjord-området.Den tyske hær og marine anla et forholdsvis stort antall befestninger i innløpene fra Andfjorden mot Vågsfjordbasenget,Harstad,og innløpene mot innlandet.
Kommerman inn Andfjorden og styrer mot Toppsundet finner man først Elgsnes(Hinnøya) og Grøtavær(Grytøy).Lenger inn i sundet lå Stornes,før man kom til selve rosinen i pølsa,Trondenes med "Adolf" kanonene,4 stk.40,6 cm.
På sørsiden av Harstad lå Stangnes med 3 stk.10,5cm.
I innløpet mellom Grytøy/Bjarkøy og Senja lå Bjarkøy,4 stk 15,5cm,og Skrolsvik(Senja),4 stk.15 cm.
Ved innløpet til Astafjordene lå Rollnes med 4 stk 15,5 cm, pluss 3stk 21 cm mørsere,og Engenes,6 stk 15 cm.(kilde
www.atlanticwall.se)
Etter krigen ble fortene Trondenes,Stangnes,Grøtavær og Skrolsvik overtatt av Kystartilleriet,mens de andre i større eller mindre grad er revet eller forfalt på andre måter
Da jeg bor i området har jeg planlagt et lite sommerprosjekt med å prøve å få besøkt disse fortene og komme med en liten rapport om tingenes tilstand,ev.med bilder.
Så har jeg et spørsmål til forumet.Er det noen som vet om "Adolf"kanonene har blitt avfyrt etter 1945?Da jeg vokste opp ved Toppsundet (f.1944) mener jeg å huske dette,men det er mulig at det er noe jeg er blitt fortalt.
Noen som vet?
Med hilsen RasmusTerne.