Minekontrollbunker REINDALEN, LYNGEN

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Diverlockout
Posts: 16
Joined: 14 May 2014 19:09

Ligger ved utløpet av Reindalen. Det var i følge lokalbefolkningen 12 mann fordelt i to bunkere, som hadde observasjon og kontroll av et "elektrisk kontrollert" minefelt. De ble etterforsynt en gang i uken fra fortet i Djupvik. Jeg ser at feltet ikke er inntegnet på kart, og heller ikke referert til i andre kilder. Noen som har informasjon: antall miner, avdeling (Djupvik?), stillings plan?
Attachments
MINESTASJON_REINDALEN.jpg
MINESTASJON_REINDALEN.jpg (155.96 KiB) Viewed 549 times
Diverlockout
Posts: 16
Joined: 14 May 2014 19:09

Annet bilde fra Reindalen.
Attachments
05reindalen04.jpg
05reindalen04.jpg (58.29 KiB) Viewed 548 times
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Hei
Har du vært der? :)
Diverlockout
Posts: 16
Joined: 14 May 2014 19:09

Ja, i kajakk for mange år siden (før digitalkameraets tid). Planlegger ny tur ut til sommeren. Skal ta bilder, mål og lage en tegning over området.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Snakker du om land eller sjoe?

Sitter paa Kreta naa uten tilgang til "biblioteket", men er ikke i stand til aa komme paa noen tyske kontrollerbare sjoeminesystemer beregnet paa annet enn havne-/innseilingssperringer (maks 50m dybde): Her snakker vi om en fjord paa 6-8km bredde og ned mot 200m dyp, saa det stiller jeg meg noe tvilende til...

Det kan ikke vare en akustisk lyttestasjon?


Landminesperringer er en annen sak, men der har jeg i alle fall ikke kunnskap nok til aa spekulere uten tilgang til dokumentasjon. Typisk nok fikk jeg en omfattende publikasjon paa nesten 300s med beskrivelse av alle de tyske landminesystemene i forgaars, men rakk ikke se naermere paa det for avreise.
Et annet alternativ til landminer er jo ellers elektrisk kontrollerbare flammekastere (flammenwerfer 42)?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Diverlockout
Posts: 16
Joined: 14 May 2014 19:09

Hei "Natter", nei det er sjø. Lokalkildene er helt sikker i sin sak. Jeg skal innover dit i pinsen og intervjue flere, og blir været OK padler jeg ut til Reindalsmunningen for dokumentasjon. Det er riktig at det er noe vanndyp her (ca 200 msw på Lyngen-siden og svakt grunnere mot Spåkenes). Noen i forumet har sikkert tyske minekart fra 1944-45: hva viser de? Rent taktisk virker det ikke far-out at man tenker seg at en inntrenger i fjorden forsøker å snike seg forbi Djupvik, mot land under Lyngenveggen (godt med vann under kjøl til alle klasser fartøyer helt opp i fjæresteinene). Her er det vel 5000 m fra stillingene i Djupvik og 12-15000 m fra stillingene på Årøyholmen. Et kontrolerbart minebelte er på sin plass.
Attachments
Reindalen_MSW.jpg
Reindalen_MSW.jpg (89.86 KiB) Viewed 508 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Diverlockout wrote:Hei "Natter", nei det er sjø. Lokalkildene er helt sikker i sin sak.
Tja... lokale kilder har jo hatt mange rare oppfatninger om tyske installasjoner som ikke er korrekte (man hadde/har ikke noedvendigvis relevant kompetanse til aa vurdere det man ser/hoerer om...). Et kontrollerbart felt maa noedvendigvis ha blitt dokumentert av de allierte i 1945, og i sa fall finnes dette i arkivene (TNA/NARA).

At det har vaert noe der er det jo ingen tvil om utfra bildene dine, og skulle det vaere snakk om et kontrollerbart minefelt er det ekstremt interessant.
Som nevnt var de tyske kontrollerbare minesystemene jeg kjenner til (RMA og RMD) begge bunneminer, og ville ikke ha noen virkning paa de dybder det er snakk om her (har ikke tilgang til data naa, men det ville nok ogsaa vaere altfor dypt ift tekniske spesifikasjoner).
Et mulig alternativ kan vaere at det er brukt norsk materiell (forankrede sikteminer som normalt ville ha krevd en ekstra observasjons-/peilestasjon), men her har jeg heller ikke tilgang til relevante data naa. Uansett ville det mest sannsynlig kun vaere et felt i den "grunneste" renna (100m) naermest land paa Reindalen-siden.
Diverlockout wrote:Noen i forumet har sikkert tyske minekart fra 1944-45: hva viser de?
Disse viser vel bare uavhengige felter(?), men det i seg selv ville jo kunne gi verdifull informasjon.
Diverlockout wrote:Rent taktisk virker det ikke far-out at man tenker seg at en inntrenger i fjorden forsøker å snike seg forbi Djupvik, mot land under Lyngenveggen (godt med vann under kjøl til alle klasser fartøyer helt opp i fjæresteinene). Her er det vel 5000 m fra stillingene i Djupvik og 12-15000 m fra stillingene på Årøyholmen. Et kontrolerbart minebelte er på sin plass.
Et sjoeminefelt kan sikkert ha vaert paa sin plass her mtp status for omraadet i 1944/45, men den eneste grunnen til aa evt legge ut et kontrollerbart felt er aa tillate passasje av egne fartoey. Om det var et slikt felt her, vil jeg som nevnt tro at det dekket renna naermest land, og at det var et uavhengig felt som dekket resten av fjordens bredde.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Diverlockout wrote:Noen i forumet har sikkert tyske minekart fra 1944-45: hva viser de?
Kun ett uavhengig felt med to minelinjer og i alt 78 stk EMC miner (forankrede kontaktminer) ytterst i Lyngenfjorden.
Kartet er komplett for all tysk minelegging under krigen (1939-45), med unntak av flydroppede miner samt bunnminer lagt før 1. januar 1942:
Attachments
Lyngen.jpg
Lyngen.jpg (351.03 KiB) Viewed 411 times
Lyngen_2.jpg
Lyngen_2.jpg (71.93 KiB) Viewed 411 times
Lyngen_3.jpg
Lyngen_3.jpg (70.94 KiB) Viewed 411 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Ser det har vært stille en stund i denne tråden. Noen som har vært der å tatt bilder eller funnet ut noe mere?
C. Hoff
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Kom over en kort opplysning om Reindalen i boken "Soldater i ingenmannsland" av Kari Digre (egen utgivelse, 2010). I avsnittet om batteriet på Spåkenes:

"Kontrollen over Lyngenfjorden sikret tyskerne seg da Karvikaleiren i Reindalen på den andre siden av fjorden ble bygd. Den besto av en brakke og luftvernkanoner."
Post Reply

Return to “TROMS”