MKB 5./511 Trondenes

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Den feltvogna står ikke fast! Kjører G-wagen selv og det er slik det ser ut når jeg parkerer på Rema 1000. Sperre på foran og bak, mellomkassa i GA og full gass. Kommer du ikke løs da må du kjøpe ny bil ;-)
RasmusTerne

Hei.
Vel, kanskje litt vanskeligere enn det kan se ut til på bildet.Det var nemlig bare myr på høyresiden. En Scania endte i samme sumpa. Realistisk øvelse :D
Sigfred R.
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Sigfred, dere fikk ikke til og løfte løpet til den luftvernkanonen ved lyskastern?
Sist jeg var der, så gikk det ant PDT_Armataz_01_18 Men den er sikkert rusta helt fast nå da..
TM
RasmusTerne

Fra helgas tur på Trondenes.Takk til WEPS for en fin dag :D .
Ammo-anlegget er x-tysk, men utbedret og brukt av KA m.fl.Skal nå "plugges" av våre venner hos Skifte.
Sigfred R.
Attachments
Trondenes 2 081.jpg
Trondenes 2 081.jpg (184.8 KiB) Viewed 614 times
Lyskastervogn.jpg
Lyskastervogn.jpg (223.32 KiB) Viewed 614 times
Lyskastervogn II.jpg
Lyskastervogn II.jpg (225.66 KiB) Viewed 614 times
Strandsone.jpg
Strandsone.jpg (127.14 KiB) Viewed 614 times
Spansk rytter.jpg
Spansk rytter.jpg (184.29 KiB) Viewed 614 times
RS på mannskapsbunker.jpg
RS på mannskapsbunker.jpg (161.97 KiB) Viewed 614 times
Skyteskår.jpg
Skyteskår.jpg (103.55 KiB) Viewed 614 times
Ovn i RS.jpg
Ovn i RS.jpg (135.18 KiB) Viewed 614 times
Ovnsrør m.granatfelle.jpg
Ovnsrør m.granatfelle.jpg (99.03 KiB) Viewed 614 times
Ovn i mannskapsbunker.jpg
Ovn i mannskapsbunker.jpg (111.48 KiB) Viewed 614 times
Modifisert.jpg
Modifisert.jpg (198.74 KiB) Viewed 614 times
Nedgang.jpg
Nedgang.jpg (100.25 KiB) Viewed 614 times
Mannskapsbunker 2.jpg
Mannskapsbunker 2.jpg (199.87 KiB) Viewed 614 times
Køyer.jpg
Køyer.jpg (126.3 KiB) Viewed 614 times
Interiør.jpg
Interiør.jpg (121.64 KiB) Viewed 614 times
Interiør 2.jpg
Interiør 2.jpg (121.73 KiB) Viewed 614 times
Enda en mannskapsbunker.jpg
Enda en mannskapsbunker.jpg (205.04 KiB) Viewed 614 times
Mannskapsbunker.jpg
Mannskapsbunker.jpg (179.96 KiB) Viewed 614 times
Fundament for radar.jpg
Fundament for radar.jpg (224.46 KiB) Viewed 614 times
Diskusjon ved en 88 mm.jpg
Diskusjon ved en 88 mm.jpg (189.71 KiB) Viewed 614 times
Fra ammo.lager.jpg
Fra ammo.lager.jpg (147.65 KiB) Viewed 614 times
Ammo.lager.jpg
Ammo.lager.jpg (94.5 KiB) Viewed 614 times
Ammo.lager 2.jpg
Ammo.lager 2.jpg (153.98 KiB) Viewed 614 times
3 av 5 .jpg
3 av 5 .jpg (148.39 KiB) Viewed 614 times
a[c]e
Posts: 20
Joined: 08 Jan 2008 14:27

Flotte bilder!

Har selv vært og lekt i dette anlegget som barn.. Var før alt ble sveiset igjen og gjort vanskeligere PDT_Armataz_01_16
ace@samlerforumet.net
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Meget flotte bilder ja, takk for at du viser.

Artig å se igjen disse objektene. For 30 år siden var vi en gjeng bunkersgale fjortiser som brukte å skulke gymtimene og heller snike oss rundt på Trondenes-halvøya, ble mye fin gym av det.

Husker det var utrolig spennende, spesielt når vi kunne se det militære vaktpersonellet med våre egne øyne og vite at kan vi se dem så kan dem se oss....

Gikk alltid bra heldigvis. :D
Trond
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Bildene fra ammolagrene, er ikke de tatt på Kråkeneset ? PDT_Armataz_01_18
TM
RasmusTerne

Hei.
Ammo-lageret ligger på Trondenes,NV for forlegningene.
Sigfred R.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

RasmusTerne wrote:Hei!
Litt mimring om Trondenes.Er vokst opp i området,og "storkanonan"
på Trondenes Var et yndet samtaleobjekt for oss gutta.Kunne se løpene bevege seg når de hadde øvelser på skytset."Lyskastershow" i mørke kvelder var heller ikke å forakte.Rutebåten til byen(Harstad) gikk rett forbi 17 cm. batteriet på Kråkenes(Harstad Nord),så da var det å henge over rekka.
Bodde i perioder i Ringberget,som var hovedkvarter for Art.gr.Vaagsfjord,MAA511 under krigen.Adm.brakka stod ennu på 50.tallet,men ble fjerner i 60 årene.På haugen rett over kystjegrenes båthus stod en 10,5 cm ksnon i "peddeskjold",ser ut som den er fjernet nå.Lenger nord langs stranden var det en stor personellbunker,det var i alle fall mange køyer og annet skrap inne der,så langt vi torde gå.Den er i dag innenfor avsperringen,og ikke tilgjengelig.Legger ved et bilde tatt i sommer.Jeg så ikke noe skilt med fotoforbud akkurat der jeg sto :D

Hilsen Sigfred R.

Dette bildet vekket gamle minner. Jeg tjenestegjorde i Bn 3 i Åsegarden januar-september 1977, og jeg vil tro det var omtrent på stranda vi ser der vi hadde amfibiekurs før vi var på Øvelse Amfibie 77. Vi rodde ut og inn på stranda i M2-båter av finer mens vi prøvde å holde takten med å rope ro-ro-ro! Vi foretok også landsetting med LGF og med stormbåter med påhengsmotor og båtfører fra ingeniørvåpenet. Med hjelp av noen skøyter fra SHV trenet vi på å både bruke M2-båter og stormbåter fra skøyte til land. Tror vi holdt på hver dag en uke på Trondenes, og området vi brukte lignet nå svært på det bildet.

Fikk også en omvisning på Barbara-kanonen (som ikke var i god stand da, forstår det ble pusset opp litt senere), og så var det også noe KA som fremdeles var virksomt (mob-fort tror jeg) der, bl.a. mener jeg det var 105 mm i paddeskjold like ved der vi holdt på, muligens noe også på den andre siden av halvøya? Hva var det som var aktivt i krigsoppsetning på Trondenes den gangen 70/80-tall? HSD hadde sikkert krigshovedkvarter i bunker eller fjell, hvor var det?
RasmusTerne

På -70 tallet var vel Trondenes en øvingsavdeling og forlegning for rotasjon av mannskapene på beredskapsfortene Grøtavær og Skrolsvik, samt adm. og sambandssenter for HSD.Trondenes som beredskapsfort ble nedlagt i 1969. De 4 stk. 10,5 cm SKC/32
havneforsvarskanonene på Trondenes ble vedtatt kassert i -74, men sto vel i stillingene som skinnstillinger. De 3 stk. 10,5 cm kanonene på Kråkenes ble beholdt som øvingsbatteri til 1989. Alle 10,5 cm kanonene var i paddeskjold. Alt er fjernet nå, untatt en 10,5 cm SKC/32, NNV av Trondenes kirke.
Stridskommandopost i hele perioden var den x-tyske kommandobunkeren for 40,6 batteriet.(S100). Håper noen kan korrigere event.feil her.
Var selv inne på øvelse i -77, med LGF "Kvalsund", (SHV), men det var på vinterøvelsen i mars.
Sigfred R.
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Skrolsvik var ett opperativt fort. Tror du mener Sandsøy som beredskapsfort.
MVH

Stig G
RasmusTerne

HSD brukte betegnelsen "beredskapsfort" om Grøtavær og Skrolsvik.
Sandsøy betegnes som "mob.fort" Men i praksis var jo Skrolsvik og Grøtavær "operative".
Vedlagt litt info fra Røsok/Andersen.
Sigfred R.
Attachments
Grøtavær Fort. Ved Gunnar Røsok-Leif Andersen.pdf
(38.64 KiB) Downloaded 93 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

RasmusTerne wrote:Var selv inne på øvelse i -77, med LGF "Kvalsund", (SHV), men det var på vinterøvelsen i mars.
Sigfred R.
Jeg tror vi ble fraktet med LGF fra Hinnøya (sannsynligvis Trondenes, noen ganger ble Kasfjorden brukt, men neppe når vi skulle den veien) til Gratangsbotn for å delta på øvelse Kald Vinter 1977. Det var vanlig at LGF ble brukt i hvert fall for BV-ene når vi skulle til Troms innland. Det gjaldt Kald Vinter, og også når vi skulle på skarpskytning på Blåtind eller Setermoen (jeg var i BK-troppen). Så mulig du transporterte oss da!
RasmusTerne

Vi landsatte som oftest kjøretøyene ved Sjøvegan eller Gottesjord ved Sørreisa.Lastet ombord i fjæra i Kasfjord.
Sigfred R.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg prøver å røske opp i 32 års hukommelsestap, og mener å huske at det stemmer helt at vi ble satt iland ved Sørreisa hvis vi skulle ha skarpskyting på Blåtind og i Sjøvegan hvis vi skulle til Setermoen. I albumet mitt fant jeg et bilde fra begynnelsen av juni 1977 av at vi holder på å kjøre ombord i LGF L 4503 på Hinnøya, på vei til skarpskyting på Blåtind. Det er nydelig vær med flott utsikt utover Toppsundet mot den karakteristiske profilen av Grytøya, der snøen ligger nesten ned i fjæra. Jeg kan ikke skjønne annet enn at bildet må være fra Trondenes, tror ikke man har den utsikten fra Kasfjord.

Når det gjelder øvelse Kald Vinter 77 i mars: I BK-troppen hadde vi 3 Volvo Felt, 3 BV-202 og 1 traktor. Selv satt jeg i en Volvo Felt. Jeg mener nå å huske at vi som var i Volvo Felt kjørte landeveien til øvingsområdet, mens de som kjørte BV eller traktor reiste med LGF. Jeg er ganske sikker på at vi møttes igjen i Gratangen, og at det var dit LGFene hadde kjørt. Øvelsen foregikk langs E6 mellom Lapphaugen og Bjerkvik, vår utgangsstilling var rett ved Lapphaugen, så det var nok kortest vei fra Gratangen (men mulig hukommelsen spiller meg et puss).

Lengste tur med LGF var nok under øvelse Amfibie 77 i midten av juni. Da ble vi lastet ombord i Kasfjord og ble landsatt ved Bremnes på Langøya.
Post Reply

Return to “TROMS”