MKB 5./511 Trondenes

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Edited :)
Last edited by TrulsM on 22 Jan 2012 21:33, edited 1 time in total.
TM
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Hviste dere at SS var godt representert på Tondenes under andre verdenskrig? Jeg kan også fortelle dere at nå er hele området fra Trondenes folkehøyskole og utover (Hele halvøya) nå fredet. Riksantikvaren har fredet området grunnet den gamle historien der. Men av grunnene til fredningen er også for å bevare aktiviteten etter tyskerne, Derav fangeleiren som ble bygget der. Under krigen var mye av toppene i SS og Wermacht stasjonert på Trondenes og det står visstnok en del igjen der som Trondenes historiske senter har hatt en interesse av å bevare. Trondens historiske senter har lagt ut info om dette på riksantikvaren sine sider og egne sider, Dette har jeg ennå ikke funnet.. Men jeg fant et kart hvor det står at området er fredet på riksantikvaren.no.

Grunnet til at jeg vet dette er fordi jeg var å leverte inn et funn som jeg gjorde i sommer av en eldre gjenstand, Og under besøket der kom vi inn på andre verdenskrig emnet også, Da kunne de fortelle dette.

Kilde: Trondens forhistoriske senter.
Det enkle er ofte det beste!!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Verneplanen for fortsområdet ligger her:
http://www.verneplaner.no/?f=trondenes&id=206860&a=4

For Trondenes utenfor forsvarets område er det varslet områdefredning av et areal som strekker seg fra Trondenes kirke og over til Altevågen. I arealet inngår russefangeleiren og Finnmarksleiren. Fra før er et område rundt Laugen (et lite tjern der tradisjonen sier at de første kristne ble døpt) vernet etter naturvernloven.
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Det satses på Trondenes med friske penger.

http://www.ht.no/incoming/article7072843.ece
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

:)
Attachments
029 (480x640).jpg
029 (480x640).jpg (111.63 KiB) Viewed 429 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Mappe med bla bilder fra utbyggingen på Trondenes:
Schwerste Batterien in Norwegen (1943)
Last edited by Natter on 13 May 2014 20:30, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Linken virker ikke Natter :lei:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Laster opp over 30Gb til Dropbox, så ting tar tid...

Filen er tilgjengelig nå.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fra Trondenes iht "Seacoast defences" rapporten. Motivet skurrer litt mht proposjonene, men mulig man blir litt lurt av brennvidden på kameraet?
Attachments
trondenes_1a.jpg
trondenes_1a.jpg (435.26 KiB) Viewed 230 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Dette må vel være tatt etter krigen? Ser ut som anlegget har forfalt en stund. Det ser også ut som personen som er avbildet er i amerikansk uniform.

Jeg ser ikke hvor bildet er tatt, og det var vel mye holmer og skjær til å være farvannet ved Trondenes. Får det heller ikke til å stemme med de øvrige fortene i Harstad-området.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Dette må vel være tatt etter krigen? Ser ut som anlegget har forfalt en stund. Det ser også ut som personen som er avbildet er i amerikansk uniform.
Ja, selvsagt - gitt kilden. Bildene fra Trondenes er tatt av en gruppe fra den amerikanske kommisjonen under besøket der i perioden 14.-20. september 1945.
Ole wrote:Jeg ser ikke hvor bildet er tatt, og det var vel mye holmer og skjær til å være farvannet ved Trondenes. Får det heller ikke til å stemme med de øvrige fortene i Harstad-området.
Bildet er det første av en serie av foto fra Trondenes, men er ikke beskrevet med annet enn teksten "General view of Trondenes Battery". Har ikke sett andre feil i rapporten, uten at det er noen garanti. De aktuelle LV-stillingene på bildet er åpenbart relativt feltmessig utført, så det trenger ikke være spor av disse i dag, selv om det er minst 3 områder på Trondenes med gjenværende rester av LV-stillinger. Som over alt ellers, er jo også Trondenes betydelig tilgrodd sammenlignet med status pr 1945. Er enig i at bakgrunnen ikke rimer dog: Det skulle vel evt være Grytøya man ser helt i venstre bildekant, men profilen er jo ikke så bratt på østsiden av øya...

Når man ser på reiseplanen for kommisjonen, var den aktuelle gruppen i Kristiansand fra 21/8 til 9/9, deretter Stavanger fra 11-14/9 før turen til Harstad. I tillegg til Trondenes var de på Skrolsvik (jeg antar at det var samme gruppe som tok Engeløy med Dietl og Stranden, uten at jeg kan se det spesifisert noe sted).
Etter Harstad gikk turen til Bergen, og til slutt Oslofjorden.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Bakgrunnen ligner mye på Steigen. Kan det være fra Stranden? Jeg har ikke vært på Batteri Dietl siden 80-tallet og har lite bilder derfra.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Bakgrunnen ligner mye på Steigen. Kan det være fra Stranden? Jeg har ikke vært på Batteri Dietl siden 80-tallet og har lite bilder derfra.
Tror nok det er en bedre kandidat ja. Jeg tok over 1000 bilder der, men selvsagt ingen som treffer 100% - dette er det beste jeg får til å passe:
Attachments
stranden_1.jpg
stranden_1.jpg (217.84 KiB) Viewed 182 times
stranden_2.jpg
stranden_2.jpg (216.25 KiB) Viewed 182 times
stranden_3.jpg
stranden_3.jpg (157.8 KiB) Viewed 182 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg synes du traff nokså nær 100 % her. Særlig høyden med luftvernstillingen avgjør saken.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Siden det ble litt OT ift Trondenes ovenfor, kan jeg vel også ta med et Harstad-bilde fra gjengen som evaluerte batteriene til den amerikanske rapporten høsten 1945 (dette kom ikke med i rapporten, naturlig nok: Funnet i en aktiv ebay-auksjon):
Attachments
harstad2.JPG
harstad2.JPG (165.76 KiB) Viewed 114 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “TROMS”