HKB 21./ 972 Rödberghamn

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

winther
Posts: 3
Joined: 09 Mar 2008 20:25
Location: Troms

Jeg viser noen bilder fra Rødbergshamn.

(administrator har forminsket bildene)
Attachments
Kommandoposten på Spira.
Kommandoposten på Spira.
Kommandopost.jpg (58.92 KiB) Viewed 1839 times
rdbergshamn_med_spira_787_a.jpg
rdbergshamn_med_spira_787_a.jpg (93.48 KiB) Viewed 1576 times
rdbergodden_fra_spira_953_a.jpg
rdbergodden_fra_spira_953_a.jpg (83.53 KiB) Viewed 1576 times
Rødbergshamn med Spira.
Rødbergshamn med Spira.
rdbergshamn_med_spira_787.jpg (116.6 KiB) Viewed 1576 times
Rødbergodden sett fra Spira.
Rødbergodden sett fra Spira.
rdbergodden_fra_spira_953.jpg (92.54 KiB) Viewed 1576 times
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Fine bilder PDT_Armataz_01_18 Interessant. Trodde ikke det var så mye inntakt der...

Da skal jeg ta meg en tur dit til sommeren :D
winther
Posts: 3
Joined: 09 Mar 2008 20:25
Location: Troms

Jeg skal komme tilbake med flere bilder etter hvert. Kommandobunkeren er in takt, bortsett fra ytterdøren på baksiden som er ødelagt.

Det finnes flere instllasjoner i området.

Til Stian og andre som måtte være interessert i å besøke stedet: Ta gjerne kontakt med meg på forhånd. Jeg bor i Tromsø og er ofte i Rødbergshamn ettrsom jeg har en fritidseiendom i nabobygda Lenvika, en liten kilometer unna. Bunkeren ligger forresten på vår sjøtomt på Spira.
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Utrolig artig å se igjen bilder fra fortet. Var stasjonert der fra april 92 til februar 93. Var også inneom noen uker på Skorliodden Fort på Senja.
Det året jeg var der oppe, var absolutt en av de bedre årene jeg har hatt.

Drømmer om å ta meg en sommerferie i området der oppe.

Vet også det ligger noe stillinger bak fortet og innover fjellet i retning Tennskjær. De kalte vi RØF 1 og RØF 2.

Kult om det kommer flere bilder der fra, har selv noen jeg muligens kan få lagt ut her.
Kystartillerist 9204
RasmusTerne

Hei.
Ser jo ut til at det er mye intressant i dette området,så det står absolutt på "programmet" for årets utflukter.Har ikke vært der før,selv om det bare er et par timers kjøring unna.Skal prøve å ta kontakt via PM dersom det blir tur på våren (beste tiden), lite vegetasjon.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Ut fra flyfoto jeg har sett av fortet ser det ut til at det meste av byggninger på fortet er borte. Husker at på toppen av fortet hadde vi byggninger som inneholdt: Administrasjon(admis), bygg med forbruksmateriell(Grønnbrakka) og Signalstasjon. Rett ved Admis lå Kanon 1 og noe som ble kalt "Fortsjefens optiske", dette var en type utkikspost for fortsledelsen under ildgivning.
På toppen lå også en inngang/utgang til selve fortet(ikke hovedinngang), her var det våpenlager og ei lita kasserne. Ca 390trappetrinn lenger ned var hoved-delen av fortet, med tillhørende kasserner i 2 etg,spisesal,kjøkken, dusjer, maskinrom( 2 stk digre strømaggregater).
Fra dette var det ca 150m ut til hovedinngangen, på vei ut gikk mann forbi oppgangen til Kanon 2 og 3.

Må si det hadde vært utrolig artig å kommet inn der igjen for å se hvordan det ville ha sett ut i dag. Skal så å få kjøpt meg scanner så jeg kan legge ut bildene jeg har fra fortet når jeg var der.
_________________
Kystartillerist 9204
Kystartillerist 9204
presten
Posts: 15
Joined: 07 Feb 2007 23:22
Location: bodø

Heisann. Var der sommern 2002 . åpna 3 bunkere hvor åpningen var fyllt igjen. Tøft so fy PDT_Armataz_01_06
hilsen presten
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Har du noen bilder av dette???
Kystartillerist 9204
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Legger ut noen bilder jeg har fra Rødbergodden Fort.
Disse bildene er scannet, så kvaliteten er ikke den beste.
Attachments
korridor 3.JPG
korridor 3.JPG (33.8 KiB) Viewed 1483 times
Korridor 1.jpg
Korridor 1.jpg (34.39 KiB) Viewed 1483 times
kanon1.jpg
kanon1.jpg (44.8 KiB) Viewed 1483 times
Lyskaster1.JPG
Lyskaster1.JPG (31.8 KiB) Viewed 1483 times
Sett fra senja
Sett fra senja
Fra senja11.JPG (26.33 KiB) Viewed 1482 times
Last edited by ULKA Johansen on 07 Apr 2008 18:38, edited 2 times in total.
Kystartillerist 9204
TM
Posts: 3
Joined: 27 Aug 2008 12:08

Hei, jeg var signalist fra des.91 til aug 92 på Rødbergodden. Det var vakt i signalhytta på skift, og den var bemannet 24/7. Vi var i hytta så mye som mulig da vi bodde i bunkeren under bakken ved siden av admin, og det var ikke noe hotell for å si det pent. Staben bodde der, mens troppene bodde nede der tunnellutløpet var. Hele hytta og fjellet rista såpass at bilder datt ned når de fyrte av kanonene. Gikk rykter om at det hadde vært en del 'uhell' med kalde prosjektiler som hadde penetrert båter og hus.

Vi gjorde alt vi kunne for å slippe morraoppstilling, plage daghavende, slippe øvelser, utmarsjer osv. Eneste vi la noe militær innsats i var å bruke så mye som mulig rødfis under øvelser. Signalistene skulle liksom forsvare signalhøyden, Resko eller hva det nå het, og fikk derfor en kasse rødfis og en mg3er. Bare tull egentlig, da signalhytta under krig hadde en beregnet levetid på 30 sek, samme som lyskasterne.

Har noen bilder fra innsiden, noen av de 386 trappetrinnene, og generell grønn/rødbrun gørr fra vegger og tak. Kan legge de ut hvis noen har noe interesse av det.

Mener å ha hørt at 93 var siste året der folk bodde inne i fjellet. Fortet hadde visstnok gått på dispensasjon i 10-12 år grunnet boforholdene der. Deretter bygger de kaserner ved siden av 'velferdsbygget' og legger hele fortet ned. Lur bruk av penger.

Artig å se bilder av korridorene med piler malt i selvlysende farge. Hadde vært morsomt om noen hadde bilder av kantina inne i fjellet med lysstoffrør bak 'vinduene'. Akkurat når jeg ankom var det 'rekkedasser' nede hos troppene, alias 6-8 toaletter på rad uten skillevegger. vet ikke om det var pga. oppussing eller om det aldri hadde vært noe der, men det var i allefall på plass når troppene kom etter nyttår. Dusjanlegget var full av sopp, dassene tetta seg ofte, og det var ikke et snev av fasiliteter for kvinnelig befal inne i fjellet. (var ikke en kvinnelig menig å se, forstålig nok).
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

TM wrote:
Har noen bilder fra innsiden, noen av de 386 trappetrinnene, og generell grønn/rødbrun gørr fra vegger og tak. Kan legge de ut hvis noen har noe interesse av det.
Ja takk PDT_Armataz_01_06
User avatar
ossibert
Posts: 28
Joined: 10 Aug 2008 8:19
Location: Plau am See / Germany

Leitstand HKB Rödberghamn
Attachments
Rödberghamn.JPG
Rödberghamn.JPG (898.85 KiB) Viewed 1322 times
RuMikk
Posts: 4
Joined: 14 Oct 2007 22:23
Location: sør varanger

Hei ! Råtøfft og se bilda derfra, var der i kont. 8801 på kanon I.....
KVM.Hagness som kk.....LT.Paulsen som troppsjef.....OK.Edvadsen som fortsjef........Dessuten så hadde æ en egen stol reservert utafor diskoteket på Finnsnes...hmmm...huske ikke ka d het......dessuten var Motorsagen 1100 og kruttost fra Bergen der....fy f*** d va artig!!!
Hilsen Rastafari 102 Mikkelsen!!!!! PDT_Armataz_01_36
Ulven87
Posts: 2
Joined: 27 Jul 2009 13:19

Vi vet at fram til januar 09 var det mulig å komme inn i fjellanlegget.
Mesteparten av fjellanlegget var inntakt.
Lokale folk stilte i avisa og klaga på risikoen med at anlegget var åpent.
Eieren av anlegget lovet å sikre/mure igjen anlegget, noe som er svært beklageligt.
Er det noen som i dag vet andre veier inn i anlegget?
RasmusTerne

Hei.
Skal prøve å få tatt en tur i helga,(1.aug).Kona vil til Husøy, jeg til Rødberghamn. Må prøve et kompromiss :D
Sigfred R.
Post Reply

Return to “TROMS”