Bunkerkompleks? Leir? E6 nord for Mo i Rana

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
uenord
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2008 5:01

Jeg dro også til bryllup i Lofoten i sommer, men i motsetning til Christian B kjørte jeg E6-en oppover. Vedlagt er bilder fra et område langs E6 nord for Mo i Rana hvor det står en bunker rett ved veien.
Ser at RasmusTerne også har sett den bunkeren, her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=965
Men det var mer der enn kun den ene bunkeren. Fant mer da jeg snuste litt rundt i terrenget der. Jeg aner ikke hva slags kompleks som kan ha vært der. Ser at RasmusTerne i sitt innlegg skriver at det var mange "fange- og arbeidsleire" i det området under krigen. Har prøvd å lage et kart som forklarer litt hvor de forskjellige bildene er fra (altså hvor de lå i terrenget i forhold til E6 og den synlige bunkeren). Området jeg gikk gjennom var vel noen hundre meter langs veien og ca 40-50 meter dypt (innover i terrenget, fra veien).
Attachments
"Hovedbunkeren", dvs den som ses fra veien. Markert som nr 1 i kartet
"Hovedbunkeren", dvs den som ses fra veien. Markert som nr 1 i kartet
Bilde 163.jpg (498.13 KiB) Viewed 751 times
Nr 1 litt nærmere
Nr 1 litt nærmere
Bilde 165.jpg (728.9 KiB) Viewed 751 times
Inngang til nr 1, på baksiden
Inngang til nr 1, på baksiden
Bilde 168.jpg (697.74 KiB) Viewed 751 times
Innsiden av nr 1
Innsiden av nr 1
Bilde 172.jpg (455.06 KiB) Viewed 751 times
Innsiden av nr 1
Innsiden av nr 1
Bilde 175.jpg (473.1 KiB) Viewed 751 times
Nr 1 fra andre siden
Nr 1 fra andre siden
Bilde 177.jpg (718.63 KiB) Viewed 751 times
Objekt som lå i terrenget, aner ikke om det er fra bunkerens tid eller nyere. Regner med at noen herfra kanskje vet. :)
Objekt som lå i terrenget, aner ikke om det er fra bunkerens tid eller nyere. Regner med at noen herfra kanskje vet. :)
Bilde 186.jpg (730.94 KiB) Viewed 751 times
Nr 2 på kartet, en nedgravd bunker? Områdene med den gule mosen på er det betong under. Så ut som der var en åpning under firkanten oppe til venstre i bildet ("sør-vest" for treet)
Nr 2 på kartet, en nedgravd bunker? Områdene med den gule mosen på er det betong under. Så ut som der var en åpning under firkanten oppe til venstre i bildet ("sør-vest" for treet)
Bilde 188.jpg (711.94 KiB) Viewed 751 times
Firkanten fra bildet over, litt nærmere.
Firkanten fra bildet over, litt nærmere.
Bilde 189.jpg (646.75 KiB) Viewed 751 times
Nr 2, bilde tatt mot veien
Nr 2, bilde tatt mot veien
Bilde 190.jpg (758.74 KiB) Viewed 751 times
Mer fra nr 2, også her virket det som om der var en liten åpning inn til noe.
Mer fra nr 2, også her virket det som om der var en liten åpning inn til noe.
Bilde 192.jpg (686.16 KiB) Viewed 751 times
Nr 3 på kartet. Bilde tatt mot veien. Ca 2-3 m bredt og 6-8 m langt. Ikke like dypt overalt, dypest nærmest veien, så ut som noe man kunne kjøre inn i.
Nr 3 på kartet. Bilde tatt mot veien. Ca 2-3 m bredt og 6-8 m langt. Ikke like dypt overalt, dypest nærmest veien, så ut som noe man kunne kjøre inn i.
Bilde 195.jpg (758.08 KiB) Viewed 751 times
Nr 4 på kartet. Et Rektangulært område ca 3-4 m x 8-10 m. Ingen synlige rester etter mur eller betong, men tydelig avtrykk i terrenget etter noe. Litt utydelig på bildet, men kun gressvekst i rektangelet.
Nr 4 på kartet. Et Rektangulært område ca 3-4 m x 8-10 m. Ingen synlige rester etter mur eller betong, men tydelig avtrykk i terrenget etter noe. Litt utydelig på bildet, men kun gressvekst i rektangelet.
Bilde 197.jpg (743.44 KiB) Viewed 751 times
Nr 5 på kartet.
Nr 5 på kartet.
Bilde 200.jpg (740.67 KiB) Viewed 751 times
nr 10 på kartet. Nok et område hvor det var overgrodd betong og slike firkantede klosser hvor det så ut til å være en liten åpning inn til noe. Nedgravd bunker??
nr 10 på kartet. Nok et område hvor det var overgrodd betong og slike firkantede klosser hvor det så ut til å være en liten åpning inn til noe. Nedgravd bunker??
Bilde 204.jpg (762.81 KiB) Viewed 751 times
nr 10, klossen litt nærmere
nr 10, klossen litt nærmere
Bilde 205.jpg (715.06 KiB) Viewed 751 times
Objekt i terrenget. Ny eller gammel dato? Aner ikke. Lå i området.
Objekt i terrenget. Ny eller gammel dato? Aner ikke. Lå i området.
Bilde 210.jpg (718.54 KiB) Viewed 751 times
Nr 6 på kartet. Grøft/grop ca 1m x 3
Nr 6 på kartet. Grøft/grop ca 1m x 3
Bilde 217.jpg (693.36 KiB) Viewed 751 times
Objekt som lå i grøfta/gropen nr 6 på kartet. Ny eller gammel dato? Aner ikke
Objekt som lå i grøfta/gropen nr 6 på kartet. Ny eller gammel dato? Aner ikke
Bilde 222.jpg (798.04 KiB) Viewed 751 times
nr 7 på kartet. Bredere enn bunkeren langs veien. Lå litt inn i skauen. Fant ingen innganger.
nr 7 på kartet. Bredere enn bunkeren langs veien. Lå litt inn i skauen. Fant ingen innganger.
Bilde 224.jpg (727.36 KiB) Viewed 751 times
Nr 7
Nr 7
Bilde 230.jpg (680.49 KiB) Viewed 751 times
Nr 11 på kartet, la rett foran nr 7, ca 30 cm bredt og lengre i lengden. Satt dønn fast. Aner ikke hva det er. Firkantet eller rektangulært med noen "krokanordninger" på hver side (ihvertfall 3 av dem, dvs sidene).
Nr 11 på kartet, la rett foran nr 7, ca 30 cm bredt og lengre i lengden. Satt dønn fast. Aner ikke hva det er. Firkantet eller rektangulært med noen "krokanordninger" på hver side (ihvertfall 3 av dem, dvs sidene).
Bilde 229.jpg (777.78 KiB) Viewed 751 times
Objekter i terrenget. Ny eller gammel dato? Aner ikke
Objekter i terrenget. Ny eller gammel dato? Aner ikke
Bilde 231.jpg (686.74 KiB) Viewed 751 times
Gammel tønne. Ny eller gammel (dvs krigsgammel)? Aner ikke
Gammel tønne. Ny eller gammel (dvs krigsgammel)? Aner ikke
Bilde 232.jpg (612.27 KiB) Viewed 751 times
Nr 8 på kartet. Så ut litt pansergravaktig slik som nr 2 på kartet, bortsett fra at denne gikk motsatt vei. Veikanten til E6 ses nederst i  høyre hjørne. Ca 2-3 m bredt og 5-6 m langt (innover mot skauen)
Nr 8 på kartet. Så ut litt pansergravaktig slik som nr 2 på kartet, bortsett fra at denne gikk motsatt vei. Veikanten til E6 ses nederst i høyre hjørne. Ca 2-3 m bredt og 5-6 m langt (innover mot skauen)
Bilde 235.jpg (715.92 KiB) Viewed 751 times
Kartet. Nr 9 er en traktorvei av nyere dato. Linja uten nr nederst er E6
Kartet. Nr 9 er en traktorvei av nyere dato. Linja uten nr nederst er E6
kart.JPG (23.6 KiB) Viewed 751 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Spennende, tydelig at det har vært noe slags anlegg her ja. Vi får se om det er noen her inne som vet litt mer nøyaktig hva det har vært for noe :)
--
Tommy
uenord
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2008 5:01

Jøss! Ingen her inne som har den minste peiling på hva som befant seg der??
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

uenord wrote:Jøss! Ingen her inne som har den minste peiling på hva som befant seg der??
Forklaringen er kansje at du er den "eneste" brukeren her på forum som har oppdaget disse bunkerene.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

kansje at du er den "eneste" brukeren her på forum som har oppdaget disse bunkerene
Jeg har vært å tråkket inni skauen der, men vet ikke mer enn det som allerede står her... Antok også at det var snakk om en fange- eller arbeidsleir.

Erik
RasmusTerne

uenord wrote:Jøss! Ingen her inne som har den minste peiling på hva som befant seg der??
Muligens denne leiren? Nylandshagen, fangeleir og gravsted Mellom Storvoll og Krokstrand. Sakset fra "Polarbanen"
Sitat:


"FANGER: 477 russere, derav 330 syke. 40 med tuberkulose, mange med ødem. 100 sterkt svekket og ikke i stand til å gå.





Her var et ganske stort anlegg med bunkerser og skyttergraver. Rester etter veldig mange hus og ovnsrester. Området er overgrodd med gran og ligger tett til venstre for riksveien på vei nordover, like etter å ha passert gården Hagen av Nord-Dunderland". Sitat slutt.
Sigfred R.
Cicero
Posts: 36
Joined: 27 Dec 2011 16:25

På vei nordover på E6 fredag 20. Juni 2014 oppdaget jeg denne bunkersen i veikanten,
på grunn av stor trafikk kunne jeg ikke stoppe. Stoppet på vei sørover mandag og tok noen
bilder. Jeg trodde at jeg "oppdaget noe" , men jeg ser at der er mange som har sine bilder
derfra tidligere. Jeg fotograferte bare denne en bunkeren og hadde lite tid til mer.
Når det gjelder plassering så ligger denne lenger sør enn Storvoll - Krokstrand, den ligger
ca 1 kilometer sør for brua der man tar av til Dunderland stasjon.
Cicero
kompani44linge
Posts: 1
Joined: 08 Dec 2011 5:33

Dette er en inngang til fangeleir, hadde dere gått litt lenger inn langs veien hadde dere kommet til tuftene av leiren, der vises alle tuftene av fangebrakker og piper og piphatter ligger enda samt endel ovner, også gravplass for fanger er markert med minnes merke, grunneier lot området være etter krigen så denne vil nok bli tatt vare på i ettertid, mener det var noe på TV angående denne leiren og området vil bli ryddet, mener de også la om nye E6 pga dette .
0815
Posts: 1
Joined: 18 May 2012 19:54

Hello, i had take a look for the Bunker but i couldn´t find it. Can anybody tell mr the exact Position? Thanks Regads from Austria Josef
torpedobatt2020
Posts: 230
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Stedet er nå merket med "Krigsminner" og "Fangeleir".
Kjørte forbi/sørover E6 nå i August.
Kom litt brått på med Campingvogn på slep, fikk ikke stoppet der.
Post Reply

Return to “NORDLAND”