Jernbanen på Kråkmo fjellet

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Stig Olav Johansen
Posts: 6
Joined: 15 Jul 2015 21:00

Angående broen over Trengselsundet.

Denne broen ble aldri montert. Stillasjefundamentene var bygget ferdig og stod klare på to pontonger, klare til å bli flødd ut da freden kom.All sement var ankommet samt alt av armeringsjern. Brofundamentene var ferdig støpt. Det som kollapset under byggingen var ikke brofundsmentene, men stillasjet ved Trengsel under muringen av sydlige brofundament. Tyskerne trodde først at det var sabotasje og hadde allerede stilt noen av arbeiderne på rekke, klare til å henrette, da misforståelsen ble oppklart. Slik kunne det gå med språkproblemer...!
Når det gjelder brofundamentene ved Svarosen som Pathfinder har lagt ut bilder av her inne, så ble de gjort ferdige ganske tidlig i 1944, men fyllinger var ikke kommet lengre enn 5,2 km fra Fauske stasjon. Dette arbeidet ble gjort av krigsfangene ved leiren "Peterslager" ved Åseng på Fauskeeidet. Der var det 584 krigsfanger i 2 leirer. En polsk og en sovjetisk. De polske fangene var ikke krigsfanger, men tvangsutskrevne arbeidere.
Nord om fundamentene ved Svartosen var lite gjort rett ved fundamentene. Sporene dukker opp når man kommer forbi myrområdet sør for Vallvatnet. Jeg har fulgt traseen langs hele vannet og så spor etter oppmuring av traseen og det er spor etter skjæringsarbeide. Det dukket opp en hytte som var bygd midt i traseen omtrent midtveis. Litt lengre nord for hytta, ca 50 slutter alle spor. Der skulle Stemmarka tunnel komme ut i dagen. Dette var tunnel 37a og skulle ha en lengde på i overkant av 400 m. Denne tunnel ble drevet som stoll i full bredde ca halvveis, 198 m og kun fra nord. Denne tunnel kan være vanskelig å oppdage. Jeg gikk forbi stedet flere ganger uten å oppdage den. Siste gangen la jeg bare merke til en kraftig skjæring. Når jeg gikk for å undersøke den, fant jeg åpningen. Denne tunnel skulle gå under fossen ved Lakselva.
Nordover fra innslaget var fyllinger ferdig og gikk langs NerSeljeåsen til en bro over Lakselva og rett inn i den ferdigdrevne Dalåsen tunnel. Den var 450 m lang.

Mvh
Stig Olav Johansen
Polarbanen 1942-45 på Facebook.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

En av de siste gjenlevende krigsfangene som arbeidet på Polarbanen.

http://www.nrk.no/verden/tvangsarbeider ... 1.12631835

Et omfattende tilskudd til historien er bok nr. 2 i serien "Nådeløse Nordmenn" som omhandler Hirden. Egne kompanier med norske hirdmedlemmer ble utdannet for vakttjeneste ved fangeleirene langs Polarbanen. Mishandlingen av krigsfanger handlet ikke bare om hva tyskerne gjorde.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Arbeid på Polarbanen ble igangsatt også i Troms. Nordreisa kommune har gjennomført en registrering av krigsminner som har avdekket spor av oppstartsarbeider med etablering av fangeleire, steinbrudd o.a. i Nordreisadalen. Poster mer om dette under Troms når rapporten offentliggjøres.
Post Reply

Return to “NORDLAND”