Riksarkivet har materiale fra den tyske jernbanebyggingen nordpå i bøtter og spann. Jeg så gjennom litt ved siste besøk, og merket meg også en utlending som hadde en tralle full (ca 20 esker) med nettopp slikt stoff - mulig det er en ny bok på gang..?
Orket ikke kopiere så mye, men her er et par smakebiter på hva som finnes der (mener dette er tatt fra RA/RAFA-2188/2/H/Hg/0005 - Nordlandsbanen Bahnhofs-Lagepläne):
Jernbanen på Kråkmo fjellet
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Utsnitt av kart som viser banetrase (høydeprofil) - antagelig sør for Fauske
- IMG_1086.jpg (169.3 KiB) Viewed 476 times
-
- Utsnitt av banetrase - antagelig sør for Fauske
- IMG_1090.jpg (152.43 KiB) Viewed 476 times
-
- Utsnitt av kart med stasjoner mm. for banen mellom Mo i Rana og Fauske
- IMG_1043.jpg (277.56 KiB) Viewed 476 times
-
- Tysk mannskapsoversikt
- IMG_1062.jpg (304.82 KiB) Viewed 476 times
-
- Oversikt over diverse byggeledere?
- IMG_1064.jpg (146.98 KiB) Viewed 476 times
-
- Boreprofil for tunelldriving
- IMG_1051.jpg (120.59 KiB) Viewed 476 times
-
- Boreprofil for tunelldriving
- IMG_1053.jpg (141.68 KiB) Viewed 476 times
Last edited by Natter on 29 Sep 2019 1:47, edited 1 time in total.
Spennende dokumenter dette Natter. Synd du ikke orket kopiere alt
Thomas
Thomas
Jeg kopierte naturligvis hele kart/dokumenter (kartene jeg la ut ovenfor er bare utsnitt), men det var så mye og store ting (kart og tegninger) at det ville tatt for mye tid med alt i esken - dette er ikke hovedinteressen minThomas L wrote:Synd du ikke orket kopiere alt
Jeg har ikke kapasitet til å redigere dette, men bare si fra så kan du få kopi av folderen med bilder fra denne mappen (se PM).
- Stutzpunkt
- Moderator
- Posts: 2218
- Joined: 02 Mar 2006 20:20
Interessante kart, takk for at du deler Natter!
Litt "artig" å se at tyskerne var ganske optimistiske i april 1944: "Bauziel 1946" og "Bauziel 1947"
Litt "artig" å se at tyskerne var ganske optimistiske i april 1944: "Bauziel 1946" og "Bauziel 1947"
Mvh
Tormod
Tormod
Vedlagt kartutsnitt fra boken jeg refererte til tidligere i tråden ("Hitlers Polareisenbahnpläne 1940 bis 1945 in Nordnorwegen" (Joachim Petersen, 1992. ISBN 3-7909-0449-X )).Ole wrote:Det ser ut som det er tegnet inn en trasé ved Kjøpsvik? Jeg regner med at målet var bane frem til Narvik.
Jeg klarer ikke tolke teksten fullt ut, men det ser ut som traseen via Korsnes ikke var den som først var planlagt? Det står også noe om en bane fra Narvik til Beisfjord ifbm malmutskiping, men det er muligens samme trasee - evt en grunn til det nye trasevalget (ref kapittel 11 i boken for de som har den og har bedre tyskkunnskaper enn meg ).
- Attachments
-
- polarbahn.jpg (134.5 KiB) Viewed 419 times
- Pathfinder
- Posts: 13
- Joined: 11 Jan 2013 16:19
Jeg har vandret litt rundt på jakt etter spor som bekrefter historien....
I Nordland fylke kan du finne utallige krigsminner som bekrefter historien, og det er ikke langt mellom dem heller.
Ved Kråkmo er det mange spor og rester i forbindelse med tyskernes bygging av Polareisenbahn, og man bruker lett en hel dag på å utforske dem.
Anbefaler en tur dit.
Her er noen bilder fra området:
I Nordland fylke kan du finne utallige krigsminner som bekrefter historien, og det er ikke langt mellom dem heller.
Ved Kråkmo er det mange spor og rester i forbindelse med tyskernes bygging av Polareisenbahn, og man bruker lett en hel dag på å utforske dem.
Anbefaler en tur dit.
Her er noen bilder fra området:
- Attachments
-
- Stikkrenne av betong.
- P1110551.jpg (212.42 KiB) Viewed 361 times
-
- Stikkrenne av betong, og her går det også en sti langs traseen.
- P1110545.jpg (235.53 KiB) Viewed 361 times
-
- Like ved fant jeg dette...det må da være det vi kaller for et "reir, maskingeværreir?
- P1110567.jpg (233.05 KiB) Viewed 361 times
-
- Litt lengre unna fant jeg noe redskap.
- P1020408.jpg (230.9 KiB) Viewed 361 times
-
- ....og en oversvømt tunell.
- P1020439.jpg (247.24 KiB) Viewed 361 times
-
- og ikke lang unna tunellen, en suppekoker?
- P1020477.jpg (183.15 KiB) Viewed 361 times
- Pathfinder
- Posts: 13
- Joined: 11 Jan 2013 16:19
Omlegging av E6 ved Kråkmo kommer i konflikt med krigsminner og reindrift.
Fra Avisa Nordland :
http://www.an.no/nyheter/article6994190.ece
Fra Avisa Nordland :
http://www.an.no/nyheter/article6994190.ece
Jepp, det var synd...
http://www.at.no/index.php/anlegg/item/ ... pn7Y2AmB8E
http://www.at.no/index.php/anlegg/item/ ... pn7Y2AmB8E
Prosjektet strekker seg fra Femtvasslia i sør til kraftstasjonen ved Kråkmo i nord.
Her bygges i alt 5,1 km ny vei, inkludert en tunnel på 500 meter.
Den nye veien vil bli koblet på eksisterende E6 ved Kvannelva i Femtvasslia i sør,
og ved kraftstasjonen ved Kråkmovannet i nord.
Det skal også bli ny bru over Femtvasselva.
Den nye veien skal etter planen stå ferdig høsten 2015.
-
- Posts: 112
- Joined: 07 Nov 2008 21:29
- Location: Ås
De nye veien er delt i to seksjoner.
Den sørlige delen går fra Femtvasslia til Kråkmo kraftstasjon er under bygging og består av vei og tunnel.
Den nordlige delen går fra Kråkmo kraftstasjon til Sandnesbotn er klar for åbli vedtatt og vil følge omtrent samme trase som dagens E6
Traseen til Polarbanen kommer fra sør langs Femtvasselva og vil krysse den nye E6 rett sør for den nye tunnellen ved Kråkmo. Deretter vil den gå nordover langs vestsiden av Fjerdvatnet, mens den nye E6 følger den gamle E6 på østsiden. Polarbanen krysser E6 ved Falkelv før de etter noen hundre meter får felles trase nordover.
Reguleringsplanen for den sørlige delen viser at nye veien vil gå i en bru over elva og traseen (som er omgjort til vei). Brua vil krysse ca. 150 meter sør for lokstallen på Kråkmo. (Se Kråkmo på polarbanen.no)
Reguleringsforslaget for den nordlige delen viser at nye veien vil møtte Polarbanen på Falkelv. Grunnet kurveretting vil den nye veien bli flyttet lengre øst i forhold til det gjenværende brufundamentet, som står på vestsiden av den nåværende veien. (Se Falkelv på polarbanen.no) Veien vil bli lagt i en ca. 4,5 meter dyp skjæring i området rett bak der det østre brufundamentet sto.
Jernbanevollen øst for brua krysser den nye skjæringen på skrått og sidene av skjæringen blir gjort slakere slik at reindriften får et nytt kryssningsted. Dette fører til at rundt 50 meter av den ekisterende jerbanentraseen blir fjernet.
Inngrepene består i realiteten bare en ny bru over traseen ved Kråkmo og 50 meter av traseen som blir fjernet ved Falkelv.
Positive effekter av veiprosjektet blir at trafikkbelastningen på gamle (og nåværende) E6 forbi lokstallen på Kråkmo blir mindre slik at det blir lettere å komme seg over for å undersøke restene av jernbanebrua over Femtvasseleva og traseen lengre nordover. Ved Falkelv kan det bli lettere å besøke brufundamentet som i dag ligger kloss inntil E6. Totalt sett er det etter min mening ikke store inngrepene som blir gjort.
Den sørlige delen går fra Femtvasslia til Kråkmo kraftstasjon er under bygging og består av vei og tunnel.
Den nordlige delen går fra Kråkmo kraftstasjon til Sandnesbotn er klar for åbli vedtatt og vil følge omtrent samme trase som dagens E6
Traseen til Polarbanen kommer fra sør langs Femtvasselva og vil krysse den nye E6 rett sør for den nye tunnellen ved Kråkmo. Deretter vil den gå nordover langs vestsiden av Fjerdvatnet, mens den nye E6 følger den gamle E6 på østsiden. Polarbanen krysser E6 ved Falkelv før de etter noen hundre meter får felles trase nordover.
Reguleringsplanen for den sørlige delen viser at nye veien vil gå i en bru over elva og traseen (som er omgjort til vei). Brua vil krysse ca. 150 meter sør for lokstallen på Kråkmo. (Se Kråkmo på polarbanen.no)
Reguleringsforslaget for den nordlige delen viser at nye veien vil møtte Polarbanen på Falkelv. Grunnet kurveretting vil den nye veien bli flyttet lengre øst i forhold til det gjenværende brufundamentet, som står på vestsiden av den nåværende veien. (Se Falkelv på polarbanen.no) Veien vil bli lagt i en ca. 4,5 meter dyp skjæring i området rett bak der det østre brufundamentet sto.
Jernbanevollen øst for brua krysser den nye skjæringen på skrått og sidene av skjæringen blir gjort slakere slik at reindriften får et nytt kryssningsted. Dette fører til at rundt 50 meter av den ekisterende jerbanentraseen blir fjernet.
Inngrepene består i realiteten bare en ny bru over traseen ved Kråkmo og 50 meter av traseen som blir fjernet ved Falkelv.
Positive effekter av veiprosjektet blir at trafikkbelastningen på gamle (og nåværende) E6 forbi lokstallen på Kråkmo blir mindre slik at det blir lettere å komme seg over for å undersøke restene av jernbanebrua over Femtvasseleva og traseen lengre nordover. Ved Falkelv kan det bli lettere å besøke brufundamentet som i dag ligger kloss inntil E6. Totalt sett er det etter min mening ikke store inngrepene som blir gjort.
Mer dokumentasjon på planlagte utbygginger.
Det snakkes om en bro over fjorden slik at
Trengsel broen og tunnellene der kuttes ut.
http://www.vegvesen.no/_attachment/5290 ... Ferdig.pdf
Det snakkes om en bro over fjorden slik at
Trengsel broen og tunnellene der kuttes ut.
http://www.vegvesen.no/_attachment/5290 ... Ferdig.pdf
- Pathfinder
- Posts: 13
- Joined: 11 Jan 2013 16:19
Det fins mange krigsminner i området ved Kråkmo. Dersom jeg har tolket reguleringsplanen rett vil den nye E6 ikke berøre de mest kjente krigsminner. Men den vil krysse et område hvor tyskerne hadde etablert en brakkeleir i forbindelse med bygging av Polarbanen. Her bodde blant annet norske arbeidere som jobbet for tyskerne.
Jeg har vært i området, der finnes brakketufter og andre tydelige rester etter leiren. Synd dette skal gå tapt for ettertiden....
Link til reguleringsplanen:
http://www.vegvesen.no/Europaveg/e6krak ... 282450.cms
Ett par bilder fra området:
Jeg har vært i området, der finnes brakketufter og andre tydelige rester etter leiren. Synd dette skal gå tapt for ettertiden....
Link til reguleringsplanen:
http://www.vegvesen.no/Europaveg/e6krak ... 282450.cms
Ett par bilder fra området:
- Attachments
-
- Tydelige spor etter leiren. (her kommer ny E6)
- k1.jpg (607.98 KiB) Viewed 227 times
-
- Tufter etter brakker på rekke og rad....(her kommer ny E6)
- k2.jpg (575.82 KiB) Viewed 227 times
Du må nok ha klatreutstyr hvis du skal inn hullet på nordsiden
Ta en titt her: http://thomaslillevoll.net/index.php/1569203
Thomas L
Ta en titt her: http://thomaslillevoll.net/index.php/1569203
Thomas L
-
- Posts: 112
- Joined: 07 Nov 2008 21:29
- Location: Ås
Sørenden av den samme tunellen var i hvert fall tilgjengelig når jeg var der for noen år siden.