Det er godt mulig det er feil på kartet, det er datert i 1979.
Dette er et interessant tema som det absolutt må forskes mere på.
Museet på Innhavet har visst et kart over jernbanestrekningen, har du vært der?
Thomas L
Jernbanen på Kråkmo fjellet
Moderators: Stutzpunkt, KOS
-
- Posts: 112
- Joined: 07 Nov 2008 21:29
- Location: Ås
Jeg har ikke vært på museet.
Noen som har mer informasjon om tunnelen?
Noen som har mer informasjon om tunnelen?
Last edited by Kristoffer on 05 Oct 2013 15:37, edited 2 times in total.
Hallo
Her er noen bilder fra tunnelinnslag ++ nedenfor Kobbelv vertshus:
Her er noen bilder fra tunnelinnslag ++ nedenfor Kobbelv vertshus:
- Attachments
-
- Kobbelv4.jpg (86.82 KiB) Viewed 810 times
-
- Kobbelv3.jpg (161.64 KiB) Viewed 810 times
-
- Kobbelv2.jpg (131.69 KiB) Viewed 810 times
-
- Kobbelv1.jpg (133.78 KiB) Viewed 810 times
-
- Posts: 112
- Joined: 07 Nov 2008 21:29
- Location: Ås
Skal dit.
Litt dårlig internett forbindelse. PDT_Armataz_01_10
Litt dårlig internett forbindelse. PDT_Armataz_01_10
Ja det er koselig inni tunellen der
Thomas
Thomas
- Attachments
-
- Kobbelv.jpg (95.57 KiB) Viewed 732 times
-
- Posts: 112
- Joined: 07 Nov 2008 21:29
- Location: Ås
Fant den andre inngengen til tunnelen her: http://www.1881.no/Map/?lat=67.58073651 ... =1&style=0
Noen bilder:
(Eksperimenterer med størrelse på bildene)
Noen bilder:
(Eksperimenterer med størrelse på bildene)
- Attachments
-
- Traseen videre til høyre.
- DSC00726.JPG (95.35 KiB) Viewed 695 times
-
- Innover
- DSC00725.JPG (60.12 KiB) Viewed 695 times
-
- Inn/Utgangen
- DSC00724.JPG (76.01 KiB) Viewed 695 times
-
- To låser på døra til det rommet. (Dårlig bilde av rommet)
- DSC00723.JPG (86.76 KiB) Viewed 695 times
-
- Skap?
- DSC00721.JPG (71.52 KiB) Viewed 695 times
-
- Det var en sidegang.
- DSC00720.JPG (48.48 KiB) Viewed 695 times
-
- Avstanden fra stoll til fullprofil.
- DSC00718.JPG (36.59 KiB) Viewed 695 times
-
- Sviller
- DSC00716.JPG (39.87 KiB) Viewed 695 times
-
- DSC00713.JPG (69.38 KiB) Viewed 695 times
-
- Hva er dette?
- DSC00712.JPG (53.72 KiB) Viewed 695 times
-
- Godt bevart
- DSC00711.JPG (47.2 KiB) Viewed 695 times
-
- Helt innerst var det av tre.
- DSC00710.JPG (44.13 KiB) Viewed 695 times
-
- Det var tre bilvrak inne.
- DSC00707.JPG (37.06 KiB) Viewed 696 times
-
- Inn/Utgangen
- DSC00706.JPG (170.61 KiB) Viewed 695 times
Hei Kristoffer.Kristoffer wrote:Fant den andre inngengen til tunnelen her: http://www.1881.no/Map/?lat=67.58073651 ... =1&style=0
Noen bilder:
(Eksperimenterer med størrelse på bildene)
Dette tror jeg er de første bildene jeg har sett som du har lagt ut, syns du klarer deg ganske bra. Stå på videre, man lærer så lenge man lever.
MVH Morten C.
Legger her ut noen bilder av traseen sett fra sjøsiden i området Gyltvika og Nordfjorden.
Thomas
Thomas
- Attachments
-
- Brufundament. Denne brua kollapset under bygging.
- Polarbanen-08.JPG (156.05 KiB) Viewed 593 times
-
- Tunell og brufundament i Nordfjorden.
- Polarbanen-07.JPG (154.66 KiB) Viewed 593 times
-
- Polarbanen-06.JPG (125.74 KiB) Viewed 593 times
-
- Ca. 350 meter lang hvor deler er i full profil.
- Polarbanen-05.JPG (129.15 KiB) Viewed 593 times
-
- Rester av brubygging, tunnell på både venstre og høyre side.
- Polarbanen-04.JPG (119.28 KiB) Viewed 593 times
-
- Polarbanen-03.JPG (144.23 KiB) Viewed 593 times
-
- Polarbanen-02.JPG (132.86 KiB) Viewed 593 times
-
- Polarbanen-01.JPG (147.21 KiB) Viewed 593 times
Her et innlegg i Avisa Nordland 18/7-10 ang. bevaring av tyske jernbanestrekninger nordover..
Thomas L
Thomas L
- Attachments
-
- Jernbanen Sørfold AN 180710.jpg (333.37 KiB) Viewed 382 times
Kom nettopp over denne boken, som har mange kart og bilder knyttet til planer og bygging av "polarbanen" (antar at teksten også er interessant, men mine begrensede tysk-kunnskaper gjør den vurderingen litt vanskelig foreløpig... ). Samme forlag som står bak bla. "Waffen-Arsenal" og "Marine-Arsenal" seriene.
- Attachments
-
- Hitlers Polar Eisenbahn.jpg (168.65 KiB) Viewed 285 times
Takk for tipset, har bestilt et eksemplar nå
Mvh
Thomas L
Mvh
Thomas L
-
- Posts: 112
- Joined: 07 Nov 2008 21:29
- Location: Ås
Ja. Hovedspennet var klar til å støpes ved slutten av krigen.Norwayboy wrote:Bildet "Brufundament. Denne brua kollapset under bygging." Er det Trengselens bru?
- Pathfinder
- Posts: 13
- Joined: 11 Jan 2013 16:19
Hei!
Er ny på forumet men prøver likevel å legge ut et par bilder tatt våren 2013. Bildene viser brufundamentene til Polarbanen ved Svartosen på Fauskemyrene.
Firma Rose hadde ansvaret for byggingen
Er interessert i krigshistorie (Polarbanen og Kystfort) og har vært mange timer ute i felten for å finne igjen noe av den....
Er ny på forumet men prøver likevel å legge ut et par bilder tatt våren 2013. Bildene viser brufundamentene til Polarbanen ved Svartosen på Fauskemyrene.
Firma Rose hadde ansvaret for byggingen
Er interessert i krigshistorie (Polarbanen og Kystfort) og har vært mange timer ute i felten for å finne igjen noe av den....
- Attachments
-
- Brufundament ved Svartosen
- Brufundament1.JPG (928.74 KiB) Viewed 140 times
-
- Brufundament ved Svartosen
- Brufundament2.JPG (1016.96 KiB) Viewed 140 times
-
- Posts: 1
- Joined: 04 Oct 2013 22:43
Det finnes bøker som omfatter polarbanen. Det kan lånes på bibliotek. Har selv vært en tur oppover her. http://www.deichman.no/ Har bøker som omfatter Nordlandsbanens krigshistorie og Stambanen i nord Norge (opp til kirkenes) Kan sikkert lånes til ditt bibliotek. Nordlandsbanen ble bygget av krigsfanger over Saltfjellet. Så bauta ved Polarsirklen (ved polarsirkelsentret) Tyskerne var også involvert i byggingen ved Rognan. Hvor de bygget spor ned til kaia (ca 2.8 km) samt Og la linja på østsiden av elven. Ble seinere lagt tilbake på vestsiden. Resten av kaisporet ble borte 1990. Sporet gikk ned til Brenneskogen hvor det var skinnelager. Rester av brokar kan ses. Nordlandsbanen ble åpnet frem til Bodø 1962. Når krigen var over fulførte staten strekningen.
Det har vært snakk om å bygge Polarbanen Fauske-Narvik i den seinere tid. Men ble skrinlagt. Hadde den blitt bygget hadde den fått en trase nærmere grensa for å slippe fergen fra Kornes til Narvik. Tyskeren kom så langt som til Innhavet. Siden de var delt opp i lag som bygget hver sin del. Ble det ikke så mye sammenhengende som ble ferdig. E6 går i dag på deler av trassen. Raste plassen som inneholder grunnmur med spor i Dette var smalspor (anleggsjernbane). Dette ble brukt til byggingen av banen. Hitler trengte jernbanen for å kommer seg nordover. Men Krigen varte ikke lenge nok til at han fikk fullført.
Tyskerne etterlot seg damp lok og vogner, som ble overtatt av NSB etter krigen.
Det har vært snakk om å bygge Polarbanen Fauske-Narvik i den seinere tid. Men ble skrinlagt. Hadde den blitt bygget hadde den fått en trase nærmere grensa for å slippe fergen fra Kornes til Narvik. Tyskeren kom så langt som til Innhavet. Siden de var delt opp i lag som bygget hver sin del. Ble det ikke så mye sammenhengende som ble ferdig. E6 går i dag på deler av trassen. Raste plassen som inneholder grunnmur med spor i Dette var smalspor (anleggsjernbane). Dette ble brukt til byggingen av banen. Hitler trengte jernbanen for å kommer seg nordover. Men Krigen varte ikke lenge nok til at han fikk fullført.
Tyskerne etterlot seg damp lok og vogner, som ble overtatt av NSB etter krigen.