Jernbanen på Kråkmo fjellet

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Pathfinder
Posts: 13
Joined: 11 Jan 2013 16:19

Har også i år(2014) besøkt Kråkmo i Hamarøy ved ett par anledninger. Så litt på den pågående byggingen av ny E6, og det kan se ut som
at det er tatt hensyn til noen av krigsminnene i området. Området med brakkeleiren, som jeg nevnte i en tidligere post i denne tråden,
ser heldigvis ut til å blitt spart.
Attachments
Bilen står parkert ved innkjøringen til der brakkeleiren lå. Området ser ut til å ha blitt fredet.
Bilen står parkert ved innkjøringen til der brakkeleiren lå. Området ser ut til å ha blitt fredet.
Kråkmo1.jpg (116.57 KiB) Viewed 549 times
Her er et annet krigsminne.... Bildet er tatt i april 2014
Her er et annet krigsminne.... Bildet er tatt i april 2014
Kråkmo2.jpg (199.61 KiB) Viewed 549 times
Samme sted, men her er bildet tatt 21 september.
Samme sted, men her er bildet tatt 21 september.
Kråkmo3.jpg (242.25 KiB) Viewed 549 times
Last edited by Pathfinder on 01 Nov 2014 17:59, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Så fint at det er mulig a ta hensyn til kulturminner, bare man vil.
Mvh
Yngvar
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Jo, men for enhver pris? Hvor tilgjengelig blir dette når alt er ferdig?
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Pathfinder
Posts: 13
Joined: 11 Jan 2013 16:19

Krigsminnene vil nok være tilgjengelig for dem som måtte ønske å oppsøke dem.
Som jeg har skrevet før er det mange krigsminner i området. Noen krigsminner ligger litt utenom vei,
så en må regne med å gå litt for å finne dem, men det er etter min mening ingen hindring.

Verre er det med de krigsminnene som er blitt borte for alltid.....
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Pathfinder wrote:
ser heldigvis ut til å blitt spart.
:bra:
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Eldre og nyere foto av brofundamentene på Polarbanen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... C3%B8y.jpg
Attachments
Kråkmo.png
Kråkmo.png (864.47 KiB) Viewed 429 times
User avatar
Pathfinder
Posts: 13
Joined: 11 Jan 2013 16:19

Godt År !!

Her nord for polarsirkelen er det mørketid nå. Det betyr også en del innetid hvor en blant annet kan mimre over året som har gått
og legge planer for våren /sommeren som kommer.
Minner etter 2014 og spesielt sommeren er mange, og fotosamlingen inneholder bilder etter mange fine turer i skog og mark på leting etter krigsminner.

Dette bildet er tatt like ved trasen til Polarbanen, og fjellet vi ser til venstre på bildet er Kråkmotinden. (Hamarøy kommune)
Attachments
P1030911.jpg
P1030911.jpg (138.48 KiB) Viewed 378 times
Stig Olav Johansen
Posts: 6
Joined: 15 Jul 2015 21:00

Hei.
Har Polarbanen som stor interesse og leter jevnlig etter stoff om emnet. Har laget en side på Facebook som heter " Polarbanen 1942-45 ". Bare let opp den og trykk liker, så har du tilgang til mange flotte bilder jeg har samlet. Fantastisk historie som fascinerer meg bare mer og mer...
Er nettopp blitt medlem her inne og håper jeg finner mye info her inne.

Mvh
Stig Olav Johansen
Bodø.
Stig Olav Johansen
Posts: 6
Joined: 15 Jul 2015 21:00

Dagens E6 går i samme trasé store deler av strekningen Fauske-Drag. Men mange plasser finner man spor etter jernbanebyggingen. Ved Kråkmo finner man mye rester der hvor nyveien lages. Har lagt ut bilder av kart på Polarbanen 1942-45 på Facebook.
User avatar
Pathfinder
Posts: 13
Joined: 11 Jan 2013 16:19

Var innom facebooksiden Polarbanen 1942-45, der var det samlet mange bilder. Blant annet er det publisert flere bilder fra denne tråden. Må si jeg ble litt overasket over å se noen av mine bilder, for her har logen min blitt klippet bort. Forøvrig er jeg ikke blitt kontaktet på forhånd. Må innrømme jeg er litt skuffet!
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Pathfinder wrote:Var innom facebooksiden Polarbanen 1942-45, der var det samlet mange bilder. Blant annet er det publisert flere bilder fra denne tråden. Må si jeg ble litt overasket over å se noen av mine bilder, for her har logen min blitt klippet bort. Forøvrig er jeg ikke blitt kontaktet på forhånd. Må innrømme jeg er litt skuffet!
Kjedelig når slikt skjer. Har inntrykket av at mange på facebook har litt vanskelig for å forstå at det ikke er er fritt frem til å ta bilder man finner rundt om på nettet og poste de på facebook uten noe som helst slags form for kreditering eller spørsmål om tillatelse. Det at de bevist har klippet bort logoen du har lagt på bildene gjør det jo etter min mening hakket verre, siden det da ikke er snakk om bare tankeløshet, men noe som er gjort helt helt bevisst.
--
Tommy
Stig Olav Johansen
Posts: 6
Joined: 15 Jul 2015 21:00

Hei. Jeg skal være den første til å beklage at jeg har lånt bilder her uten å spørre først. Skal ikke gjenta seg. Håper det ikke har gjort skade. Det er ikke gjort i vinnings hensikt da jeg ikke tjener penger på dette, men får formidlet en fantastisk historie slik at den ikke går i glemmeboken. Enda engang, beklager virkelig.

Mvh
Stig Olav Johansen
Bodø.
Stig Olav Johansen
Posts: 6
Joined: 15 Jul 2015 21:00

Hei.

Har slettet alle bilder jeg har lånt her inne. Blir selvsagt å spørre neste gang først.
Uansett ett meget spennende emne.
God sommer!

Mvh
Stig Olav Johansen.
Polarbanen 1942-45.
Stig Olav Johansen
Posts: 6
Joined: 15 Jul 2015 21:00

Hei. Har nettopp vært inne i Trengsel. Man bør ha båt slik at man kan legge til ved brokaret. Så kan man klatre opp på første nivå over selve brokaret. Det er lagt ut tau som er festet i en jernpåle ved munningen. Men vær forsiktig. Langt å falle ned...! Når man kommer seg inn vil man kunne gå inn i tverrstollen hvor det ligger 8 vagger veltet over på siden. Dette ble gjort da skinnegangen ble fjernet. Svillene ligger igjen. Stollen er 143 m og er i full bredde. Fra munningen og inn er ca 35 m fullprofilboret. Det har rast endel blokker fra taket og innerst er det svært mye støv. Prøvde dagen før å komme meg inn via tverrstollen. Det var lagt ut 2 tau der, men håpløst bratt, nesten lodddrett. Går an å komme seg inn tverrstollen også, den er åpen.

Mvh

Stig Olav Johansen
Bodø.
Post Reply

Return to “NORDLAND”