Forseggjort kanonstilling

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!

Et par ting slo meg mens vi ruslet rundt og tok bilder i Fagervika (HKB 21) at her var det liksom litt "svung" på ting. Mange ordentlige bunkere, latrinebygg, kai og brakkemurer. Lite stein på steinmurer og mye betongkonstruksjoner. Store tilfluktsrom i tillegg til dekningsrom og ikke minst sokkellavetter til samtlige 4 kanoner.

I boka "Tyske militære styrker i Midt-Norge 1940-45" heter det at mange hærkanoner fikk sokkellavetter fordi de var lettere å bruke. Langt fra alle kystfort hadde fått slike. Hvorfor står det da 4 i Fagervika. Tenker jo at de som fikk det var prioriterte kystfort. Var dette et spesielt fort?

Sammenlignet med f.eks Engenes i Troms så var jo der bare ei "steinrøys" sammenlignet med Fagervika.

Ellers er det jo morro å dra på slike turer når været er bra og man til og med får en 4 åring til å synes dette er morro. "Vi må jo ta bilda te han farfar (RasmusTerne)" ble sagt ganske ofte av 4-åringen". Foxhold finner hun også rundt om og sier smått at hun og farfar elsker tunneller når man bare har stor lommelykt med seg.
Attachments
Slike dekningsrom er det i alle 4 stillingene. I tillegg kommer større bunkere rett i nærheten av alle stillingene.
Slike dekningsrom er det i alle 4 stillingene. I tillegg kommer større bunkere rett i nærheten av alle stillingene.
forseggjort2.jpg (39.5 KiB) Viewed 561 times
Støpt trapp, støpt gangvei på andre siden, deknings og ammorom godt tilgjengelig for stillingen.
Støpt trapp, støpt gangvei på andre siden, deknings og ammorom godt tilgjengelig for stillingen.
forseggjorte stillinger.jpg (31.5 KiB) Viewed 561 times
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!
Kan administrasjonen flytte denne inn under HKB 21 (20) Fagervika?
Det var der den skulle ligge.

Bjørn PDT_Armataz_01_09
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jeg kan flytte en post under ett annet kategori, men ikke flytte post under en annen post. det beste er bare å kopiere det man har skrevet under den andre tråden. deretter sletter man den gamle.

E
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Et par ting slo meg mens vi ruslet rundt og tok bilder i Fagervika (HKB 21) at her var det liksom litt "svung" på ting. Mange ordentlige bunkere, latrinebygg, kai og brakkemurer.
Jeg har også lagt merke til at det er store forskjeller, også innad på Helgeland. I det siste har jeg vært på Dønna, Nesna, Fagervika og i Brønnøysund, og tidligere på Lund. Dønna og Grønsvik bemerker seg med mye murte strukturer. Min hypotese er at de tre batteriene på Helgeland som kom i 1942, Ylvingen, Grønsvik og Dønna, kom på et tidspunkt da det var mangel på betong men rikelig tilgang på arbeidskraft (krigsfanger), mens de som kom i 1941 hadde bedre tilgang til betong. Derfor ser man mer forseggjorte fort i Fagervika, på Nesna (selv om nesten alt der er fjernet), Lund (veldig mye fjernet her også) og i Brønnøysund tror nå jeg da. Dermed kan det også være regionale forskjeller på tilgangen på sement, armeringsjern osv.

Inge S
RasmusTerne

Hei.
Har vært rundt på 7-8 forskjellige fort i regionen Sør-Troms / Nordland, og gjort lignende observasjoner. Knapt nok en eneste skikkelig bunker , bortsett fra K-bunkerne , kanonstillingene med bare nødtørftig bruk av sement og jern , stort sett er bare selve fundamentene av betong. Ellers mye bruk av " naturmaterialer".( Et lite unntak er Rollnes ,med 4 RS 58 , bygget helt etter boka). Litt merkelig dette , da Andfjord / Vågsfjord burde være et prioritert område, med adgang til Indre Troms og flyplassen på Bardufoss.
Dette var jo høyprioritets-område under den kalde krigen.
Kanskje hele" materiell-kvoten" for området ble brukt på Trondenes? :)
Flere teorier?
Sigfred R.
Post Reply

Return to “NORDLAND”