Begravelse av 25 Tyske soldater i Bodø.

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Er det noen som kjenner til en stor begravelse i Bodø? Skulle veldig gjerne hatt litt informasjon om denne. Det var minimum 25 Tyskere som ble begravd samtidig. Mulig det var fra krigsmarinen, eventuelt en båt som har gåt ned.
LINKTIL FOTO FRA BEGRAVELSEN: http://www.festningsverk.no/Begravelse.htm

Jeg blir veldig glad hvis noen har hva som helst av informasjon om dette. Alt av info er viktig. Takker og bukker for alle små og store informative bidrag.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ren tipping, men kanskje Operasjon Leader?
Angrep mot en rekke skip på strekningen Sandnessjøen - Bodø med over 350 drepte....

Erik
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Har du noe mer info om hvilket år/årstid Operasjon Leader ble gjennoført? Jeg har mange bilder, så jeg prøver og pusle sammen sammenhengen. Legger også med et bilde som tilhører samme album, det satt på siden før begravelse fotoene. Det er et slags minnes merke. Jeg antar at det har noe med begravelsen å gjøre. Jeg klarer ikke å lese hva som står på fotoet selv i høy oppløsning. Det er ikke skarpt nokk. Hvis noen er flike i Photo Shop så er det kansje mulig "trikse" det til så det blir lesbart? Kan sende fotoet av "minnesmerke" i Høy oppløsning hvis noen tror de kan få til å lese det. Håper vi kan løse denne saken.

Er det foresten noen som vet hva de store antene i bakgrunnen av begravelsen er? Er det radar? Eller radiomast? Bodø ligger i bakgrunnen, husene kan sees når man zoomer inn med høy oppløsning. Kansje fundamentene til disse mastene står der ennå?
Attachments
Minnesmerke til begravelse i Bodø
Minnesmerke til begravelse i Bodø
Minnesmerke.jpg (55.41 KiB) Viewed 758 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er et slags minnes merke. Jeg antar at det har noe med begravelsen å gjøre
Hvis dette er på en kirkegård er det rimelig å tro at det er en flygergrav du ser i bakgrunnen... Er det ikke tre stk MG15 som står der tro? Ser ihvertfall ut som rester etter et flyvrak.

Mastene er garantert fra Bodø Kringkaster fra før krigen som hadde to master à 106 meter. Pga innflygningsbanen til flyplassen flyttet tyskerne mastene i slutten av 1942. Jeg tror derfor bildet er tatt der den nye hovedflyplassen ligger i dag, og at det er tatt en gang før vinteren 1942.
Men best at noen med lokalkunnskap bekrefter stedet!

Operasjon Leader var høsten 1943 og kan nok derfor utelukkes pga mastene.

Mvh
Erik E
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jo det må vel være 3 stk. MG 15 som er på bilde, og da kan jo Luftwaffe passe godt. Ble ikke MG 15 brukt i litt større som Junker Ju 52/3? Kan det rett og slett være begravelsen av en flybesettning? Det er jo en mulighet. Kunne passe godt med antall mennesker også. Noen som vet om fly styrt av Junker i bodø?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo igjen...

Teorien om sted ser ut til å holde vann!
Her er kart som viser "Soldatenfriedhof" Senderhöhe" og Bodø.
Hadde du tatt bilde i retning av den blå pila hadde du nok fått med både krigskirkegård, master og litt av Bodø!

Derfor rimelig sikker på at bildet er tatt en gang mellom 1940 - 42, men tror faktisk både kirkegården og "Senderhøhe" overlevde den massive utbygningen av flyplass etter krigen.
Attachments
Bodøkart.JPG
Bodøkart.JPG (75.14 KiB) Viewed 738 times
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Takker og bukker, dette ser lovende ut. Ser ut til at du har funnet riktig tidspunkt og sted. Dette var en meget god start Erik!

Det ser jo ut til å være en passe stor begravelse. Skulle tro noen hadde skrevet eller nevt denne hendelsen et sted? Hva tror du om flybesettnings teorien? I så fall bør det jo være begrenset antall fly av den størrelsen som ramlet ned 1940 -1942.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tviler sterkt på at det er et fly... Tror rett og slet det er for mye folk til datidens fly?

Kan det ha noe med denne hendelsen å gjøre:

http://hurtigruta.info/
23.10.1940 ble D/S Prinsesse Ragnhild senket utenfor Bodø, det første krigsforliset som rammet et hurtigruteskip i ordinær fart. Forliset skyldtes trolig en britisk undervannsmine fra aprildagene 1940. 54 passasjerer, 25 besetningsmedlemmer og 150—200 tyske soldater mistet livet.
25 besetningsmedlemmer....?
Kan det være dem? I 1940 vil jeg tro tyskerne hadde utnyttet en slik hendelse til propagandaformål??

Erik
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Ja det er jo en mulighet. Er det noe info om begravelsen fra forliset av Hurtigruta tro?
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei
I henhold til listene over flyulykker kan dette ikke stemme..

http://aftenbladet.no/fritid/article502300.ece

Kanskje en annen slags ulykke eller angrep?

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Erik E wrote:Hallo igjen...

Derfor rimelig sikker på at bildet er tatt en gang mellom 1940 - 42, men tror faktisk både kirkegården og "Senderhøhe" overlevde den massive utbygningen av flyplass etter krigen.
"Senderhöhe" Gråholten og Bodø kirkegård ligger godt unna flyplassen så begge har overlevd utbyggingen etter krigen.

Slik som jeg ser det så er disse begravd ved Bodø kirkegård.
Det som meg først faller inn er hurtigtuten prinsesse Ragnhild som forliste utenfor Bodø i oktober 1940.
52 norske omkom og det er sagt at 76 tyskere gikk med, men det er et usikkert tall..
Alle om bord på båten ble fraktet tilbake til Bodø.
Aviser og media fikk forbud om å skrive om hendelsen, så der er lite å finne...

Bildet nedenfor viser mastene på Hernes, usikker på hvem som har rettigheter på bildet så legger det ut i forsiktighet :)

Thomas
Attachments
Bodø flyplass Hernes Havna.jpg
Bodø flyplass Hernes Havna.jpg (34.14 KiB) Viewed 712 times
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Høres ut som flere mener det kan var Hurtigruta D/S Prinsesse Ragnhild ulykken. Jeg går igjenom foto albumet fra Tyskeren som tokk begravelse bildene for å finne mulige ledetråder. Fant et bilde av Hurtigruta Kong Haakon. Men dette foto er tatt i Oslo, så det er vel bare en "blind spor"
Attachments
Hurtigruta Kong Haakon.jpg
Hurtigruta Kong Haakon.jpg (27.42 KiB) Viewed 701 times
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Har noen kontakter som helt sikkert vet svaret på gåten, gi meg noen dager så skal jeg forhåpentligvis komme med et godt svar PDT_Armataz_01_18

Thomas
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg er kjempe glad denne gåten blir løst! Har mange foto fra Bodø, så det hadde blitt lettere og få en sammenheng i hele foto albumet. Blant annet noen arestasjoner av nordmenn. Dramatiske foto! Kommer til å legge ut mer foto hver uke fra hele Norge (masse fra østlandet) Link til album: http://www.festningsverk.no/Okkupasjonen.htm mer foto kommer, følg med!
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

[quote="festningsverk"] Legger også med et bilde som tilhører samme album, det satt på siden før begravelse fotoene. Det er et slags minnes merke. Jeg antar at det har noe med begravelsen å gjøre. Jeg klarer ikke å lese hva som står på fotoet selv i høy oppløsning. Det er ikke skarpt nokk. Hvis noen er flike i Photo Shop så er det kansje mulig "trikse" det til så det blir lesbart? Kan sende fotoet av "minnesmerke" i Høy oppløsning hvis noen tror de kan få til å lese det. Håper vi kan løse denne saken.

Hei
Dette fotoet er av grava til Uffz. Hans Hauck. Bildet er fra Grotli:
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/grotli.html

mvh. Kjell
Post Reply

Return to “NORDLAND”