MKB 5./516 Stranden

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Flotte bilder. Morsomt å se hvordan en litt mer originalt «innredet» M120 enn den på Tarva ser ut.
Veldig fin bunker - ble overrasket over hvor god tilstanden var, og ikke minst hvor mye stål man har brukt her. Bildene yter nok ikke objektet rettferdighet - må nok skaffe meg bedre blitz og lommelykt... (vurderer også et nytt fotokurs PDT_Armataz_01_14 ).
TommyG wrote:Nesten så man får lyst til å hive seg i bilen og ta en uke eller to med bunkerutforsking nordover :-)
Ja, man skulle absolutt hatt bedre tid - en rekker på ingen måte over alt ila noen timer... Spesielt kjedelig å ikke bli "ferdig" på disse stedene som ligger såpass langt unna hovedveien :lei:
Må nesten tilbake en gang for å se resten (ikke minst de øvrige to batteriene på øya), men det spørs om motivasjonen er der neste gang jeg kjører forbi, kontra å besøke andre usette steder.
TommyG wrote:Står alt her åpent og fritt tilgjengelig?
Jepp. Alt er åpent ja. Virker som man har ryddet ut mye skrot den senere tid, og at arbeidet pågår fremdeles (fant en trillebår og noen kjeledresser i et av rommene).

NB: Husk på at tidevannet kommer fort når du er på Stranden (jeg rakk så vidt over tørrskodd på tilbaketuren PDT_Armataz_01_18 ).
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Sukk! Får ikke akkurat mindre lyst til å dra på tur når man ser dette! Dette er jo nesten bedre enn når man som guttunge satt og smugleste visse lektyrer. :rodme: :bravo
Mvh.
Jon-Vegard
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Værmelding for vannstand: http://www.vannstand.no/

Vannet var langt fra å oversvømme sundet når jeg var der og det var mens det var høyvann. :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kristoffer wrote:Vannet var langt fra å oversvømme sundet når jeg var der og det var mens det var høyvann. :)
Så vidt jeg vet, er det kun mulig å gå tørrskodd ut til Stranden via den lave steinfyllingen som jeg har ringet inn på vedlagte bilde. Den blir definitivt overstrømmet ved høyvann: Det var kun enkelte steiner som stakk opp da jeg returnerte (måtte gjøre noen lange hopp for å komme seg over uten å bli våt på bena...) og da strømmet vannet fremdeles inn i sundet med stor fart.
Attachments
Luftfoto
Luftfoto
Stranden1.jpg (87.33 KiB) Viewed 377 times
Lavvann under runden på kommandobunkeren til batterie Dietl (ca. 15min før jeg gikk over til Stranden)
Lavvann under runden på kommandobunkeren til batterie Dietl (ca. 15min før jeg gikk over til Stranden)
Stranden2.jpg (81.5 KiB) Viewed 377 times
Stigende vannstand under retur fra Stranden (ca. 1,5t senere)
Stigende vannstand under retur fra Stranden (ca. 1,5t senere)
Stranden3.jpg (136.24 KiB) Viewed 377 times
Stigende vannstand under retur fra Stranden (ca. 1,5t senere)
Stigende vannstand under retur fra Stranden (ca. 1,5t senere)
Stranden4.jpg (192.68 KiB) Viewed 377 times
Så godt som dekket ca. 10min etter at jeg passerte på vei tilbake fra Stranden (stadig stigende)
Så godt som dekket ca. 10min etter at jeg passerte på vei tilbake fra Stranden (stadig stigende)
Stranden5.jpg (96.24 KiB) Viewed 377 times
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Bunkern øverst på side 1 er samme type som den på Vågnes.
(Tromsø Kommune)
hein
Posts: 14
Joined: 22 Jan 2011 23:28

does anyone knows, what´s that:
Image
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

når drar vi? :D :D
MVH

Roar Handberg
_________________
hein
Posts: 14
Joined: 22 Jan 2011 23:28

rhandber wrote:når drar vi? :D :D
???
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Vi må alle møtes der for en Kystfort-fest! schnapps og schnitzel...
MVH

Roar Handberg
_________________
RasmusTerne

rhandber wrote:Vi må alle møtes der for en Kystfort-fest! schnapps og schnitzel...
Tar med grillkull :) .Grillen står der ennu..
Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tysk skisse av 15 cm-stillingene:
Attachments
Image1aa.jpg
Image1aa.jpg (322.95 KiB) Viewed 95 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “NORDLAND”