MKB 2./516 Tjeldöy

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ekstysk ammobunker utenfor selve fortsområdet (gjenbrukt av KA):
Attachments
IMG_9968.jpg
IMG_9968.jpg (173.68 KiB) Viewed 782 times
IMG_9964.jpg
IMG_9964.jpg (81.84 KiB) Viewed 782 times
IMG_9958.jpg
IMG_9958.jpg (181.67 KiB) Viewed 782 times
Last edited by Natter on 22 Aug 2009 10:01, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Et par eksempler på noe av all den "soldatgrafitti" som preget fortet (tydelig at vaktmannskapene her hadde lite å gjøre, og ikke for mye oppsyn av befal...):
Attachments
IMG_9936.JPG
IMG_9936.JPG (91.09 KiB) Viewed 781 times
IMG_9901.JPG
IMG_9901.JPG (103.98 KiB) Viewed 781 times
Last edited by Natter on 22 Aug 2009 10:01, edited 1 time in total.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Eeeh; Hvor ble det av bildene? PDT_Armataz_01_06
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jon-Vegard wrote:Eeeh; Hvor ble det av bildene? PDT_Armataz_01_06
Ville bare sikre meg at ingen snek inn noen poster innimellom... PDT_Armataz_01_18
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

....han som stadig spurte etter tidevannstabellen?
Attachments
Tjeldøy
Tjeldøy
image0.jpg (82.93 KiB) Viewed 734 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Som sagt: Soldatene her ute har hatt altfor mye fritid... PDT_Armataz_01_15

D'en holder stadig stand, men ellers begynner restene å forsvinne (like greit, da alle har dimmet for lengst...).
Attachments
Dimme_1.jpg
Dimme_1.jpg (85.32 KiB) Viewed 709 times
Dimme_2.jpg
Dimme_2.jpg (89.05 KiB) Viewed 709 times
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Flotte bilder. :)
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Veldig artig å se de bildene som jeg først la merke til nå, Natter!

Tjeldøya fort er som jeg sa i det første innlegget det eneste kystartillerifort jeg, som gammel infanterist, har sett i operativ stand, men jeg ble den gangen temmelig imponert! Sommeren 1977 var jeg med i en avdeling fra Bn 3/Brig N (sammensatt av støttekompaniet og deler av stabskompaniet) i Åsegarden som skulle være med på en nærforsvarsøvelse mot Tjeldøya fort.

Hukommelsen er ikke 100% med meg etter 32 år, jeg husker ikke om KA-mannskapene som var på øvelse på fortet var rep-soldater eller om de var i førstegangstjenste. Noe sier meg at de var soldater i førstegangstjeneste på andre (beredskaps)fort som på slutten av førstegangstjenesten skulle være med på en øvelse på det fortet de skulle mobiliseringsoppsettes på siden, er det mulig, foregikk det på den måten i KA? Uansett, fortet hadde ikke full krigs-oppsetning under øvelsen, nærforsvarsavdelingen hadde bare en geværtropp og en BK-tropp, ved full oppsetning skulle de ha en eller to geværtropper til. Jeg husker ikke om luftvernavdelingen var oppsatt. Den geværtroppen som var oppsatt hadde forsvar på en ytre linje i forholdsvis stor avstand fra fortet som oppdrag, den eller de øvrige tror jeg vi ble forklart skulle bruke nærforsvarsstillingene inne på selve fortsområdet. Så hovedsaken med vår deltagelse var altså å være markører for trening av den ene geværtroppen og BK-troppen.

I hvert fall, vi ble satt over til Tjeldøya med landgangsfartøy fra Ramsund, og marsjerte hele natta over fjellet (helt lyst, men regnvær synes jeg jeg husker) til vi kom innpå fortet og altså i kamp med geværtroppen, slik at de og BK-troppen som støttet dem fikk trening (og vi og). Etter 'slaget' ble vi invitert til omvisning + mat og hvile på fortet. Jeg har ingen bilder, hadde ikke med kamera, og det var vel dessuten forbudt å ta bilder av stridsanleggene. Jeg var dessuten veldig trøtt og sliten etter en natt uten søvn og en lang marsj over hele Tjeldøya opp i nærmere 1000 meters høyde på toppen. Det jeg husker, var først og fremst tunnelen inn i fjellet, der man et godt stykke inn hadde den store panserdøren du viser, innenfor den var det vel en sluse, og i tunnelen videre inn bl.a. forlegningsrom som så ganske "koselige" ut med vinduer med malte landskaper. Så gikk det trapper/ganger (med ståldører tror jeg?) fra denne tunnelen opp til de tre kanon-kasemattene med 127 mm kanoner. Operasjonssentral og ildledningssentral lå, hvis jeg husker rett, i et nivå (ny tunnel) under hovedtunnelen. Det er stort sett hva hukommelsen bringer fram, artig å se bildene!
Jan1
Posts: 2
Joined: 09 Aug 2008 0:09
Location: Askøy

Jeg var på Nes fort i 1990. Jeg var 90-01. Vi hadde en øvelse på Tjeldøy fort.
Vi tok båt fra Lødingen. Jeg husker inngangen i tunnelen som er vist på bildet her på forumet. Fortet besto av tunneler i fjellet, med grunnriss som et +. Inngangen var i den ene enden av +'et. I de tre andre endene var det kanoner. Kanonene lå et nivå høyere enn +'et slik at man måtte gå opp en trapp til hver kanon. I midten av +'et var det et kryss som noen kalte Sinsenkrysset. Langs tunnelene var det hvite vegger med mange dører. De gikk inn til kontorer, toaletter, soverom, matsal og lignende. Jeg var kokk. Jeg var inne i kjølerommet for mat. Det var umalte planker og et lite kjøleaggregat.
Vi overnattet på fortet og jeg og en annen kokk var så heldige at vi fikk dele rom med to kvinnelige offiserer! Av hensyn til rikets sikkerhet kan jeg ikke fortelle noe mer.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Jan1 wrote:Jeg var på Nes fort i 1990. Jeg var 90-01. Vi hadde en øvelse på Tjeldøy fort.
Vi tok båt fra Lødingen. Jeg husker inngangen i tunnelen som er vist på bildet her på forumet. Fortet besto av tunneler i fjellet, med grunnriss som et +. Inngangen var i den ene enden av +'et. I de tre andre endene var det kanoner. Kanonene lå et nivå høyere enn +'et slik at man måtte gå opp en trapp til hver kanon. I midten av +'et var det et kryss som noen kalte Sinsenkrysset. Langs tunnelene var det hvite vegger med mange dører. De gikk inn til kontorer, toaletter, soverom, matsal og lignende. Jeg var kokk. Jeg var inne i kjølerommet for mat. Det var umalte planker og et lite kjøleaggregat.
Vi overnattet på fortet og jeg og en annen kokk var så heldige at vi fikk dele rom med to kvinnelige offiserer! Av hensyn til rikets sikkerhet kan jeg ikke fortelle noe mer.
Pøhh,,, riket sikkerhet,,,, :blee: Men like greit. Er mere enn forsvarets anlegg her i verden som ikke tåler dagens lys (eller månelys/rødt stridslys for den saks skyld) ... :D
jopaerya
Posts: 55
Joined: 26 Jul 2008 22:47

Hello Natter

Takk for the ammobunker :bra: :bra:

Regards Jos
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Her er et ferskt bilde tatt fra Tjeldøy fort i dag :)
Attachments
Tjeldøy fort.JPG
Tjeldøy fort.JPG (118.14 KiB) Viewed 270 times
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Jan1 wrote:Jeg var på Nes fort i 1990. Jeg var 90-01. Vi hadde en øvelse på Tjeldøy fort.
Vi tok båt fra Lødingen. Jeg husker inngangen i tunnelen som er vist på bildet her på forumet. Fortet besto av tunneler i fjellet, med grunnriss som et +. Inngangen var i den ene enden av +'et. I de tre andre endene var det kanoner. Kanonene lå et nivå høyere enn +'et slik at man måtte gå opp en trapp til hver kanon. I midten av +'et var det et kryss som noen kalte Sinsenkrysset. Langs tunnelene var det hvite vegger med mange dører. De gikk inn til kontorer, toaletter, soverom, matsal og lignende. Jeg var kokk. Jeg var inne i kjølerommet for mat. Det var umalte planker og et lite kjøleaggregat.
Vi overnattet på fortet og jeg og en annen kokk var så heldige at vi fikk dele rom med to kvinnelige offiserer! Av hensyn til rikets sikkerhet kan jeg ikke fortelle noe mer.

:D
ow
Rth
Posts: 10
Joined: 06 Apr 2010 13:01

Har et spørsmål håper noen kan svare på
På nord/øst siden av Tjeldøya (N68.42124314134395 - Ø16.395598053932175) kan man se en ganske høy mur og noen stillinger av "løs" stein.
Er det noen som vet hva dette er?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Thomas L wrote:Her er et ferskt bilde tatt fra Tjeldøy fort i dag :)
Hvordan var veien ut dit i år..?
Post Reply

Return to “NORDLAND”