Hva er i Vesterålen?

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Hei.
Da min mor er fra Øksnes lurer eg på hva som er der og ellers i kommunene rundt.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ettori wrote:Da min mor er fra Øksnes lurer eg på hva som er der og ellers i kommunene rundt.
Hele Lofoten + Melbu, Stokkmarknes og Andøya havner innenfor dette området, og her er i alle fall alle batteriene beskrevet/ diskutert mye på forumet hvis du søker eller bare blar gjennon "Nordlands-forumet"...
Lokalisering på de fleste finner du f.eks. gjennom de filene jeg har lagt ut for satelittnavigatorer (TomTom/Garmin eller Googlen Earth).

Det finnes også et par bøker gitt ut av lokalhistorikere som beskriver en del utover kystbatteriene, men jeg har kun lest disse nordpå, og husker hverken titler eller forfatternavn (kanskje noen kan bidra...?).
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Ser at det er en del i Lofoten, men det er et annet område. Det er spesielt i Øksnes og Bø eg er interesert men og Sortland og Anøy kommune.

Har sett gjennom Nordland og ikkje funnet noe, så tenkte at de som hadde lagt det ut eller andre kunne hjelpe siden jeg ikke er en raser med koordinater og Google earth.
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Har sendt forespørsel til noen lokale bekjente som kanskje vett noe mer om Øksnes og Bø kommuner.
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

I Bø er det ingenting annet enn at "Tysken" var på fyret på Litjøya, vil tru at det va et gevær der også.. :m16:

På Hasseløya (Stokmarknes og Melbu) er det både bunker(e) og stillinger for øvrig og også i Øksnes. Dette i følge han "Onkel Leif" som var skoleelev på Snekkern på Melbu.
Finnes et hefte skrevet av daværende Lennsmann i Bø om Tysken i Bø

Mener å huske at jeg som liten(Barneskole alderen) fant rester av ei mine på enten Litløya eller (Gauk)Værøya. Kan selvsagt ha vært ei blåse av metall, men synes å huske spikran som stakk ut av den.
Stian c'',)
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2014 9:19

Det er litt rundt om i Vesterålen :)

Holm:
HKB 1/480 Holm
Det minst interessante må være på Holm, der er det vel ingenting igjen av bortsett fra noen bolighus som ble brukt av tyskerne.
Ellers så er vel det meste opparbeidet mark nå :cry:

Flatset:
HKB 49./973 Stokmarknes
På Flatset (Hadsel) er der kommandobunker og flere kanonstillinger, plassen er noe overgrodd og mange innganger er fylt med søppel og mye ''kompost'' men de fleste er mulig og komme seg inn i.

Melbu:
HKB 46./973 Melbo
Her er det en bonde som har hengt opp skilt om att ingen er ønsket inn på området hvor fortet ligger. På sommerstid beiter det kyr på området så er ikke så overgrodd som på Flatset.

Andøy:
HKB 34/971 Aaknes & HKB 4./448 Mele
Der er mye på Andøy, har ikke fått undersøkt alt enda. men her var flere kystfort. 2 fort som har tilhørighet til fortet på Holm på vestsiden av Andøy. mye på selve Andenes, og noe ved Dverberg (ikke noe kystfort)

Vikeidet:
Der er flere bunkere på Vik. her var det 4 kanonstillinger. 2-3 bunkere Og mange mitraljøsestillinger.
Dette er heller ikke et kystfort. Det ryktes at d skulle bygges tømmer-rullebane over Vikeidstrekken.

Lødingen:
MKB 3./516 Lødingen
Her er det meste mur igjen, men er absolutt vært en tur om du/dere har vært her.
Er nok det Kystfortet i Vesterålen som er lettest og finne.

Håper dette kan Hjelpe litt PDT_Armataz_01_29
Post Reply

Return to “NORDLAND”