HKB 34./937 Rombaken.

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

Hei.
Driver med å oppdatere meg på batteriene i Narvik-området. Noen som vet noe om dette batteriet? De eneste opplysningene jeg har kommer over er skytset,6X 15,5 cm sFH 414(f), og opprettet i -41.
Har noen peiling på hvor i området batteriet var plassert? Den tyske navngivingen av fortene er jo ofte geografisk misvisende, så det er jo ikke sikkert at batteriet lå i Rombaken.
Hilsen Sigfred R.
learg
Posts: 39
Joined: 20 May 2008 18:27
Location: Tromsø
Contact:

Batteriet er i liste fra 50-tallet nevnt som Kvitevik og synes å ligge noe NØ for Framnes ved innseiling til Rombaken, omtrent S for batteriet på Øyjordnes.
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Tror det ligger mellom nordenden av flyplassen og skolen/idrettsplassen.
Fant noen kanonstillinger her for ett par år siden, men det er mye overbygd av bolighus.
GRANADA2,8I
Posts: 48
Joined: 12 May 2008 12:25

Hei

Sommeren 2010 var jeg i Narvik og da kom jeg over en bunker innerst i Ørnveien ved Jaklamyra idrettsplass.
Kan dette være restene av HKB 34./937 Rombaken? Forøvrig reagerer jeg på at det er brukt så mye naturstein og ikke betong, så kansje det er snakk om en gammel Norsk stilling? Legger med noen bilder av en igjenngrodd bunker. :?

Mvh.
Jo Bakken
Attachments
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -1.jpg
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -1.jpg (1.44 MiB) Viewed 639 times
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -2.jpg
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -2.jpg (1.31 MiB) Viewed 639 times
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -3.jpg
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -3.jpg (1.41 MiB) Viewed 639 times
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -4.jpg
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -4.jpg (1.36 MiB) Viewed 639 times
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -5.jpg
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -5.jpg (1.27 MiB) Viewed 639 times
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -6.jpg
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -6.jpg (1.15 MiB) Viewed 639 times
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -7.jpg
Bunker i Ørnveien nær 2 idrettsplasser ved Kvitvika -7.jpg (1.08 MiB) Viewed 639 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

GRANADA2,8I wrote:Sommeren 2010 var jeg i Narvik og da kom jeg over en bunker innerst i Ørnveien ved Jaklamyra idrettsplass.
Kan dette være restene av HKB 34./937 Rombaken? Forøvrig reagerer jeg på at det er brukt så mye naturstein og ikke betong, så kansje det er snakk om en gammel Norsk stilling? Legger med noen bilder av en igjenngrodd bunker.
Takk for bilder. Regner med at det er denne stillingen jeg har ringet inn på vedlagte kart? Hadde vært greit å fått lokalisert de 2-3 batteriene som var i området noenlunde presist:

MKB 4./511 Ofoten II [4x24cm K (E) 558 (f)]
HKB 36./973 Framnes [4x12cm K L./44 Armstr.]
HKB 34./973 Rombaken [6x15,5cm sFH 414 (f)]
Eisb.Batterie 689 Ofoten I [2x2x28cm sBr K (E) + 3x15,5cm sFH 414 (f)]]

Ellers ser den ståldøren som vises på det ene bildet ut til å være fra tidligst 70-tallet en gang, så her må noe ha vært i bruk relativt nylig..?
Attachments
Stilling_Jaklamyra.jpg
Stilling_Jaklamyra.jpg (59.83 KiB) Viewed 614 times
Last edited by Natter on 15 Jan 2012 22:35, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg rakk dessverre ikke så mye leting da jeg var her sist sommer, men merket meg i alle fall noen potensielle etterlatenskaper (noen kan muligens si noe mer om hva dette er?).

Først et fjellanlegg (eller to) ved krysset Flyplassv,/Framnesv./Punktv.:
Attachments
Bilde1.jpg
Bilde1.jpg (63.07 KiB) Viewed 613 times
Bilde2.jpg
Bilde2.jpg (100.44 KiB) Viewed 613 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tre tunellåpninger rett bak tribunen på Narvik Stadion (ser ut som om man har sprengt seg gjennom et fjellanlegg ved etablering av veien):
Attachments
Bilde3.jpg
Bilde3.jpg (70.8 KiB) Viewed 612 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er stedene nevnt ovenfor markert på et større kart, sammen med det som formodentlig er leitstand til MKB 4./511 (?).
Attachments
Narvik1.jpg
Narvik1.jpg (135.91 KiB) Viewed 612 times
MKB_leitstand.jpg
MKB_leitstand.jpg (56.21 KiB) Viewed 612 times
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Mulig de ligger her. Innringet i rødt ved siden av Taraldsvik. Skulle passe bra til å være sør for Øyjordtangen.
Masse bunkere på denne åsen også. :-)

Image
Last edited by TommyAE on 16 Jan 2012 22:15, edited 1 time in total.
GRANADA2,8I
Posts: 48
Joined: 12 May 2008 12:25

Natter wrote:
GRANADA2,8I wrote:Sommeren 2010 var jeg i Narvik og da kom jeg over en bunker innerst i Ørnveien ved Jaklamyra idrettsplass.
Kan dette være restene av HKB 34./937 Rombaken? Forøvrig reagerer jeg på at det er brukt så mye naturstein og ikke betong, så kansje det er snakk om en gammel Norsk stilling? Legger med noen bilder av en igjenngrodd bunker.
Takk for bilder. Regner med at det er denne stillingen jeg har ringet inn på vedlagte kart? Hadde vært greit å fått lokalisert de 2-3 batteriene som var i området noenlunde presist:

MKB 4./511 Ofoten II [4x24cm K (E) 558 (f)]
HKB 36./973 Framnes [4x12cm K L./44 Armstr.]
HKB 34./973 Rombaken [6x15,5cm sFH 414 (f)]
Eisb.Batterie 689 Ofoten I [2x2x28cm sBr K (E) + 3x15,5cm sFH 414 (f)]]

Ellers ser den ståldøren som vises på det ene bildet ut til å være fra tidligst 70-tallet en gang, så her må noe ha vært i bruk relativt nylig..?
Det er den aktuelle stillingen. Jeg mener å ha lest at Norske styrker hadde en stilling på Framnes 9 april 1940 :?:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyAE wrote:Mulig de ligger her. Innringet i rødt ved siden av Taraldsvik. Skulle passe bra til å være sør for Øyjordtangen.
Masse bunkere på denne åsen også. :-)
Vanskelig å se noe der på luftfoto grunnet all skogen, men hvis det er bunkere har det åpenbart vært noe der. Sliter dog litt med å se hvordan et kystbatteri har vært utplassert på den lille plassen (åsen er svært bratt både mot nord og vest) - man ville åpenbart hatt en mer åpen skuddsektor fra Framnesodden.
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Framnesodden har bunkere vistnok rundt hele flyplassen og oppå åsen spredt utover hele. Det er flere slike enorme murklosser/ bunkere oppå sykehusåsen og ved jaklamyra, Usikker på hva disse har vært til. Fjellanlegg er det også flere steder, blant annet er det nødsykehus i fjellet under det vanlige sykehuset. Dette er nok ikke ww2.
Ut i fra forklaringen at dette batteriet skal ligge sør for Øyjord tenkte jeg på disse, men de er jo heller øst for Framnes i stedet for nordøst.
Det er god utsikt fra denne åsen mot Rombak og Øyjord.
Jeg kan tusle meg oppå der en dag og knipse noen bilder. Er endel snø nå, men sikkert ikke så mye at det ikke blir noe å se.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyAE wrote:Jeg kan tusle meg oppå der en dag og knipse noen bilder. Er endel snø nå, men sikkert ikke så mye at det ikke blir noe å se.
Hørs ut som en plan :-)
Alternativt kan du jo ta noen turer til våren når snøen er borte før løvet vokser ut (vi "utenforstående" sliter stort sett med at de vanligste tidene man har mulighet for å komme innom er enten vinterstid eller på sommeren - de verste periodene for å finne/ se noe som helt... :-| ).
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Da har jeg hatt meg en tur oppå denne åsen på Furuholtet (Guldbrandsonspark) i Narvik.
Her har helt tydelig vært noe men neppe 6 stk 15,5 cm kanoner.
Inni fjellet er det nå gamle tilfluktsrom. Disse kan nok sikkert ha vært noen form for bunker under krigen uten at jeg skal si det sikkert. Det er 6-7 innganger i fjellet rundt oversiden av åsen, med store avstander fra hverandre. sikkert 200 meter med skytergraver sprengt ned i to høyder på nedsiden av åsen, og skytestillinger i endene av disse. Terrenget tilsier at det kan ha vært kanonskyts oppe på åsen, men det er bare antagelser.
Fra åsen er det god utsikt over til Øyjordtangen og bunkerene der, så alle båter som ville inn i Rombakksfjorden for å beskyte jernbanen ville kunne havnet i kryssild fra disse stedene.

For å ikke fylle opp tråden med bilder som muligens ikke er relevant, så legger jeg link til bildene i photobucket. Dere må gjerne benytte de hvis dere ønsker.

http://www.photobucket.com/furuholtet
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

TommyAE wrote:Da har jeg hatt meg en tur oppå denne åsen på Furuholtet (Guldbrandsonspark) i Narvik.
Her har helt tydelig vært noe men neppe 6 stk 15,5 cm kanoner.
Inni fjellet er det nå gamle tilfluktsrom. Disse kan nok sikkert ha vært noen form for bunker under krigen uten at jeg skal si det sikkert. Det er 6-7 innganger i fjellet rundt oversiden av åsen, med store avstander fra hverandre. sikkert 200 meter med skytergraver sprengt ned i to høyder på nedsiden av åsen, og skytestillinger i endene av disse. Terrenget tilsier at det kan ha vært kanonskyts oppe på åsen, men det er bare antagelser.
Fra åsen er det god utsikt over til Øyjordtangen og bunkerene der, så alle båter som ville inn i Rombakksfjorden for å beskyte jernbanen ville kunne havnet i kryssild fra disse stedene.

For å ikke fylle opp tråden med bilder som muligens ikke er relevant, så legger jeg link til bildene i photobucket. Dere må gjerne benytte de hvis dere ønsker.

http://www.photobucket.com/furuholtet

Bor i Narvik nå.. Og det ligger sør for fjellheisen stillinger for tyngre skyts, det er en del betong oppe i bakkene der.
Fant en mauser rifle der i sommer som jeg prakstisk talt trødde på.
Og det ligger midt i boligfeltet med studentboligene nedenfor, og bolighus ovenfor.
Det enkle er ofte det beste!!
Post Reply

Return to “NORDLAND”