Anlegg i Glomfjord

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
andydandy
Posts: 1
Joined: 14 Mar 2011 13:31

Hei,

meldte meg akkurat inn. Har lett etter informasjon, men ikke funnet det jeg lette etter på forumet. Kanskje noen kan hjelpe meg.

Jeg gjør noe research for et skriveprosjekt jeg driver med. Jeg har for meg at det fantes en bunker/et festningsanlegg fra krigens dager på enten Nordhaugen eller Setvikhaugen i Glomfjord i Meløy kommune i Nordland.

Glomfjord hadde både kraftverk og aluminiumsfabrikk, så stedet var et attraktivt mål for tyske interesser. Fabrikken ble bombet og kraftverket sabotert (operasjon Muskedunder). Jeg vokste opp i Glomfjord, og blant annet var det ungdomsklubb på den gjenværende tyskerbrakken "Belsen".

Uansett, forsøkte å finne ut om jeg husker riktig at de fantes bunkere på en eller begge av de to haugene, og om noen vet noe om hvordan de var utformet.

Tusen takk!
Anders
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Hei og velkommen til forumet.

Vet desverre lite om anleggene i Glomfjord, men det er vell ikke usannsynlig
at det kan være noe på disse haugene som du nevner.
Kanskje du må ut og ta en titt når våren kommer ? Åsså hadde det
jo vært fint å fått hørt om der var noe :)

Mvh
Thomas L
elfranse
Posts: 6
Joined: 06 Jun 2015 10:04

Hei Anders.

Fant du noe?
elfranse
Posts: 6
Joined: 06 Jun 2015 10:04

Anlegget i Glomfjord besto av Flak stillinger. Det skal ha vært 20mm og 37mm flak på forskjellige plasser. Tror disse var plassert på Setvikhaugen. 2 av disse var helt nede i småbåthavna, der den gamle søppeltippen var.
Bildene er av disse 2 + det som sansynligvis har vært en mannskapsbrakke midt i mellom disse.
Det var i Glomfjord stasjonert ca 120 mann som skulle passe aluminumsproduksjonen. Hauptmann Müller var leder for luftvernbatteriet.
Rundt i Meløy var det i tillegg kystfort på Neverdal, Støtt og i Vassdal.
Attachments
Flakstilling i Setvikdalen i Glomfjord med utsikt utover fjorden.<br />Stillingen er 4x4m og 8 kantet.
Flakstilling i Setvikdalen i Glomfjord med utsikt utover fjorden.
Stillingen er 4x4m og 8 kantet.
IMG_3978.JPG (50.91 KiB) Viewed 273 times
Flakstilling i Setvikdalen i Glomfjord med utsikt utover fjorden.<br />Stillingen er 4x4m og 8 kantet.
Flakstilling i Setvikdalen i Glomfjord med utsikt utover fjorden.
Stillingen er 4x4m og 8 kantet.
IMG_3980.JPG (38.79 KiB) Viewed 273 times
Brakker i Setvikdalen i Glomfjord med utsikt utover fjorden.
Brakker i Setvikdalen i Glomfjord med utsikt utover fjorden.
IMG_3986.JPG (50.58 KiB) Viewed 273 times
Flakstilling i Setvikdalen i Glomfjord med utsikt utover fjorden.<br />Stillingen er 4x4m og 8 kantet.
Flakstilling i Setvikdalen i Glomfjord med utsikt utover fjorden.
Stillingen er 4x4m og 8 kantet.
IMG_4010.JPG (32.19 KiB) Viewed 273 times
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Jeg har en liten gåte å løse i forbindelse med Glomfjord Raidet.

Erling Magnus Djupdræt var én av to nordmenn fra Kompani Linge som var med på denne aksjonen. Han ble dødelig såret av et bajonett stikk under aksjonen, ble tatt av tyskerne og døde på Bodø sykehus tre dager senere (24. september 1942).
Det meste om hans liv er godt dokumentert, men hvor han ble gravlagt er ikke kjent. Vi har vært i kontakt med flere personer som har jobbet mye med denne hendelsen, men ingen av de hadde heller noen informasjon om saken.

Saken er at Erling Magnus' yngste søster fremdeles lever i en alder av snart 90 år, og har et ønske om å få vite hvor hans siste hvilested er. Spørsmålet er om det finnes noe i ett arkiv hvor dette kan være nedtegnet? I så fall...hvilket?

Saken jeg har skrevet på historielagets side:
http://vaaler-historielag.no/historie.html
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
elfranse
Posts: 6
Joined: 06 Jun 2015 10:04

Heia.
Det skal jeg prøve å finne ut for deg. Er det en mailadresse jeg kan nå deg på om jeg finner det ut?
Regner med han kan være gravlagt i Bodø.
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Hvis du finner ut noe kan du sende svar til: olero-k(a)online.no.
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
Frode G
Posts: 19
Joined: 02 Nov 2014 22:03
Location: Grimstad

NRK har nå laget en dokumentar om Operasjon Muskedunder hvor 2 tidligere spesialsoldater går den samme ruta. Første episode går i reprise søndag førstkommende på NRK2 kl.19, mens 2.episode går kl.21.45 på NRK.
I første episode finner de flere ting som er blitt lagt igjen.
Post Reply

Return to “NORDLAND”