Fortet i Hattfjelldal

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

Sommeren-06 kom jeg over et lite fort i Hattfjelldal i Nordland.
Dette er absolutt intet kystfort(3 mil fra svenskegrensa),men det var såpass intressant at jeg synes det er verdt noen ord.
Hattfjelldal har en liten flystripe på ca 900 m.som ble benyttet som reserveflyplass av tyskerne under krigen.Selve fortet er en liten fjellfestning med 2 stk.skyts,lokalisert mot toppen av en åskam like vest for flystripa,med skuddfelt østover.Skytset har vert plassert inne i fjellet
med skyteskår ut mot dalen.Etter størrelsen på stillinger og skyteskår
har det antakelig vert skyts med kaliber 8-12 cm.
Ganger og andre rom er godt bevart,men virker lite forseggjort etter tysk standard.Dette kan vel stemme med det som ble opplyst,at fortet ikke var helt ferdig ved kapitulasjonen i -45.
Men det var andre ting som slo meg under besøket
Hvorfor gjorde tyskerne seg umake med å bruke ressurser for å sprenge ut dette anlegget såpass langt ute i krigen?
"Flyplassen", hadde vel liten strategisk betydning,og hadde ingen fast stasjonering av fly.Det var FLAK batterier i åsene rundt,og en liten garnison med bakkepersonell og nærforsvar.Det er jo naturlig å tro at
batteriet skulle bestryke flystripa,men hvorfor?
Jeg fant ut at dersom skytset var haubitsere kunne de faktisk ikke treffe
flystripa,da avstanden er bare 5-600 m,og plassering av skyteskårene verken tillot nok elevasjon eller plongsjon som kunne føre til dekkende ild.
Derimot er det utmerket ilddekning mot defileet Krutfjellveien(Sverige)og
Veidelet mot Susundal.
Ventet tyskerne i -44-45 bakkestyrker fra øst?Hele opplegget minnet faktisk om et lite grensefort fra unionstiden!
Ja, dette var noen tanker jeg gjorde meg sommeren-06
Er det noen som har synspunkter eller flere opplysninger så la meg høre.
Hilsen RasmusTerne.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette var da spennende. kunne du gå på norge i bilder www.norgeibilder.no og finne koordinatene for dette fortet. hadde vært kjekt å se det fra lufta slik at man kan finne ut hvilken strategiske mål fortet hadde.

eller bare ta en skjermdump (print screen)

Erik H
RasmusTerne

Hei Erik!
Koordinater:Nord 7283837,Øst 728786
Mener dette er midt mellom kanonene.

Hilsen RasmusTerne.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Første tanken her er jo at en slik flyplass ville være et prioriteringsmål for de allierte da alle flyplasser, uansett størrelse, nord for Trondheim ville være at strategisk betydning i et angrep for å dele norge i to.

Våpen som er lokalisert vest for flyplassen var nok tenk for et tilfelle hvor enten allierte fly eller fallskjerm soldater ville kuppe flyplassen, men det er bare min mening. Tyskerne ventet ingen angrep fra øst så det var ikke derfor fortet ble anlagt.
Skulle ha sett noen bilder derfra, men nå skal jeg kanskje kjøre opp til Lofoten på seinsommeren og da kan man jo friste og ta noen bilder selv
:D
Når det gjelder utbygging av forsvar så la det ikke noe demper på arbeidet at krigen gikk mot slutt. ingen kunne jo vite at krigen skulle slutte i 45 og så lenge det var ressurser å ta av så var det full rulle!

Erik H
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Under noe klippet fra nuav.net
Der framkommer det bla. at Hattfjell var ett av stedene svenskene ville innta. Vet jo ikke om dette er relevant i forhold til disse stillingene. Men man er vel ikke helt på jordet om man antar at tyskerne kjente til de svenske planer.
Har forøvrig ett bilde fra en flakstilling i Hattfjelldal. Ser ut til at den lå på ett høydedrag/haug i nærheten av kirken.
Skal finne det fram i påsken og poste det her.
mvh
Paul S.
By Autumn 1941 the Swedish defence forces had been expanded and partly modernized. The Army had increased from 5 to 10 Infantry Divisions. From December 1941 and to the end of WW 2 there were Swedish plans for - under certain conditions - an attack on German forces in Norway.
The conditions were that the German forces in Norway had not been reinforced and that one of the following things happened:
1. A German attack on Sweden.
2. German troops beginning the destruction of Norway (like in Northern Finland).
3. Germany decided to continue the war from "Festung Norwegen" also if Germany itself had surrendered.
Swedish 3rd Army Corps was defending Southern Sweden and (1944-45) prepared to - under certain conditions - move into Denmark.
For operations in Norway there were two Army Corpses and a number of independant Divisions available. The main operation was directed against the Oslo area.
OSLO DIRECTION
From the South: 2nd Army Corps attack with first objectives Idd - Fennsjön - Aremark - Straumfoss.
From the East: 1st Army corps attack with first objectives Stetskog, Kongsvinger - Roverud, Örje and Flisa.
Second objective: Oslo. Each Army Corps included an Armoured Brigade.
TRONDHEIM DIRECTION
2 Divisions attack with first objectives Flora Kapell, Verdal and Formofoss. Railroad Röros - Trondheim to be cut off. Second objective: Trondheim and open a sea-link to the Allies.
MO I RANA DIRECTION
1 Division attack with first objectives Hattefjell and Mo i Rana.
http://f16.parsimony.net/cgi-bin/topic- ... ummer=9701
RasmusTerne

Hei Paul S.
Ja, dette synes jeg var intressante opplysninger.Problemet med Hattfjelldal er at det ser ut som det finnes svert få opplysninger om flyplassen og dens betydning.Flugplatzkommando A8/III.Hattfjelldal
ble erobret av tyske tropper 10.mai -40,og umiddelbart satt i stand som opptankingsplass for fly fra Værnes på vei til kampområdet ved Narvik,for å øke tiden flyene kunne oppholde seg over fronten..Etter kapitulasjonen ble den bl.a benyttet under overføring av fly til nordfronten før og under angrepet på Sovjet.Fikk betongdekke(900x50 m)
før Bodø og Bardufoss.
Dette er omtrent alt som finnes av informasjon(kilde Flyalarm,luftkrigen over Norge 1939-1945.)
Opplysninger om garnison ,bevepning o.a mangler.Dette kunne gi en indikasjon om det tyske synet på området.

Hilsen RT.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Opplysninger om garnison ,bevepning o.a mangler.Dette kunne gi en indikasjon om det tyske synet på området.
Hallo!

Hattfjelldal ble aldri noe mer enn en "Platzkommando" og hadde svært få stasjoneringer av fly etter sommeren 1940.
I November 1944, er det eneste jeg finner i Tyske kilder følgende:

- Le. Alarmflakbatterie 69/III(L) Hattfjelldal
[Underlagt Flakuntergruppe Vaernes]

- Lw.San. Staffel Hattfjelldal

- Wetternebenstelle 513 Hattjelldal.

Som du sikkert vet var 14. Lw Feld.Div sikringsstyrken for hele avsnittet "Terr.Absch.Mo fra 1943.
I feltpostboka til Lørdal står også følgende avdelinger fra 14. Luftwaffe feltdivisjon:

- 9.Kp Jäger-Rgt.28(L) [Nov.42 - Nov.43]
- 3.Kp Pi.Btl.14(L) [Okt.42 - Nov.43]

Her er et oppsett som viser typisk bemanning av de to sistnevnte:
Attachments
KStN Lw Rgt.JPG
KStN Lw Rgt.JPG (32.81 KiB) Viewed 1219 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
På bakgrunn av det som Erik nevner sjekket jeg litt i noen lister fra 45.
Platzkommandant Hattfjelldal pr. mai 45 er Lt.Klein
Wetternebenstelle 513 Hattjelldal, 514 Drontheim-Lade, 515 ?, 516 Drontheim-See, og 518 Rygge står oppført med tilsammen 6 "Offiziere und Beamte", og 3 "Uffz. u. Mannshcaften"

Lw.San. Staffel Hattfjelldal ligger under Lw.San.Abt. (o) 24/III Drontheim
Sammen diverse andre staffel bla. Ørlandet har det tilsammen 21 "Offiziere und Beamte", og 71" Uffz. u. Mannschaften"
Tilsvarende er det for Platzkdo. Hattfjelldal. Det ligger under Fl:H.Kdtr.A (o) 105/III Værnes sammen med Platzkdo. Drontheim See med tilsammen 19 "Offiziere und Beamte", og 258 " Uffz. u. Mannschaften", samt 26 "männl.dtsch.Zivil og 35 "weibl.dtsch.Zivil"
Fordeler man det rundt og tar hensyn til størrelse og aktivitet ser det ut til at det ikke var særlig mange LW folk der pr.mai 45.
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Bildet fra Hattfjelldal vedlagt.
Nederst en link til ett bilde fra krigens dager. Flakstillingen skal vel da ligge ett sted utenfor høyre bildekant.
mvh
Paul S.

http://www.helgelandmuseum.no/ip/pages/ ... -45108.php
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Selve fortet er en liten fjellfestning med 2 stk.skyts,lokalisert mot toppen av en åskam like vest for flystripa,med skuddfelt østover.Skytset har vert plassert inne i fjellet
Ser ut som dette er tyskbygget ja!
Har du sett noen betongbunkere der?

2 stk kasematter i fjell
1 stk Kamphovedkvarter for kompani (Fjellanlegg)
1 stk regelbau 622 Dobbelgruppe-bunker
3 stk Rs58c Erw. (Utvidet versjon)
3 stk luftvernstillinger
1 stk hospital (Fjellanlegg)
1 stk Dobbelgruppe-bunker (Fjellanlegg)
Attachments
Hattfjelldal.JPG
Hattfjelldal.JPG (39.42 KiB) Viewed 1117 times
RasmusTerne

Flotte opplysninger!
Sender spørsmålet vidre til "Bjørnen"Han skulle ha muligheter til å gjøre en befaring,kanskje med noen bilder: :)
Sigfred R.
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!
Ser at jeg har fått oppdrag fra nord, og jada bilder skal vi prøve å få til. Skal se om det blir forhold for å dra bortom om noen dager. Bor under kilometeren fra så det ordner seg nok.

Skal også prøve å lage en skisse med innganger og utganger.
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Nå har jeg vært å fotografert i fjellfortet borti veien og prøvd å lokalisere enhetene ut fra den oversikt over hva som faktisk skulle vært bygget under krigen. Regelbau 622 og Rs 58c Erw. mener jeg å ha funnet, dog bare en Rs 58c Erw, samt hospital i fjell, kasematter i fjell, kamphovedkvarter og dobbelgruppebunker i fjell. De to sistnevnte har jeg ikke bilder av nå da det var svært funktig inne i fjellet og bildene ble langt fra vellykket. Om det faktisk finnes flere av Rs 58c Erw så burde man finne dem da den er svært stor. Toppdekket er ca 7x4 meter og bra mye større enn den Rs 58 som jeg finner på Atlantic Wall og fra Lista.
Denne her ligger på toppen av berget og fra første avsats nede i hullet er det ca 10 meter ned til gulvet nede i fjellgangene. Det er flere avsatser i mellom disse to nivåene, men grunnet manglende sikringsutstyr risikerte vi ikke å ta bilder på disse to andre nivåene. Men det kommer siden.
Skal laste opp noen bilder i løpet av kvelden og gi de noen merknader.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Flyttet denne jeg da den fortjener litt mer enn en "kaffekrok" :-)
Ser frem til bilder med stor spenning!

Mvh
Erik E
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Får ikke lastet opp bildene jeg har tatt. Ut fra den melding jeg får har jeg overskredet min grense på hvor mye jeg kan laste opp. Siden gårsdagens forsøk strandet kan det se ut til at bildene likevel ble lastet opp en plass, men hvor? Kan administrator se om disse kan fjernes. Videre så er nok bildene for store, slik at jeg prøver i kveld å sende dem pr mail til senior (RasmusTerne) så får han forminske dem å legge noen av dem ut. Vi får komme tilbake til flere bilder senere. Har visst ikke programmene for å redusere bildene, men det kommer.
Post Reply

Return to “NORDLAND”