Narvik området.

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Jeg har mange gang tenkt at det burde vært laget en oversikt over alle bunkere rundt Narvik, jobben måtte jo gjøres, og den vil være veldig krevende.
Rundt Ofotfjorden er det nok bunkere i alle retninger, mye er gravet igjen eller sprengt, og mye kan man se ennå, mer eller mindre urørt. Ryddet, eller fylt med søppel.

Det anbefales på det sterkeste med bunkersjakt i dette området, og ellers kan man finne flyvrak i fjellene, eller skipsvrak i sjøen eller fjæra. :-)

Fant denne flotte siden, og tenkte jeg måtte dele bilder fra en bunkertur fra sommeren.

Stillinger ved Einebærneset, Skjomnes:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by TommyAE on 29 Dec 2011 1:50, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyAE wrote:Fant denne flotte siden, og tenkte jeg måtte dele bilder fra en bunkertur fra sommeren.
Ja her var mange stilige motiver :bra: Det blir også mye bedre om du laster opp til forumet - og bruker muligheten til å tekste det enkelte foto.
'Fotobøtta' og andre eksterne lagringer har det med å forsvinne eller å bytte format/organisering over tid - og så er alt borte vekk.

TkiN har, så langt, vært et stabilt lagringsmedium - og vil du ha istand en noenlunde oversikt/sammarbeid så anbefaler jeg å laste opp hit :bra:

Lykke til

mvh
KOS

ps. "bunkertur fra sommeren" = hvor ?
ps2. Flyttet tråden til Nordland (inntil videre) :)
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
RasmusTerne

Kan kanskje bidra her, men skulle gjerne ha hatt en nærmere definisjon på begrepet "Narvikområdet". :) Ballangen,Beisfjord,Bjerkvik,Evenes osv? Eller Narvik,Fagernes,Vassvik,Framnes,Ankenes?
Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Bildelinkene tilsier at han har vært på Skjomnes, noe jeg antar er innenfor området på vedlagte kartutsnitt?

Jeg har selv vært litt rundt der, men snublet rundt i blinde siden jeg kun visste at det var "noe" i området. Jeg kjenner ikke igjen noen av de avbildede objektene - kommer bare på et par bunkere og stillinger like ved brofestet sånn i farten (dette var på sommeren, så jeg rotet meg åpenbart ikke altfor langt ut i den overgrodde skogen...) :)

Hadde vært kjekt med nærmere stedsangivelser (koordinater eller avmerkede objekter på bilder/kart hadde vært optimalt...)!
Attachments
skjomnes.jpg
skjomnes.jpg (88.83 KiB) Viewed 618 times
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Hei.
Bildene er tatt på Skjomnes, men skjomnes er ikke der hvor du tror Natter. :-)
De stillingene du har sett er ved Skjombrua, og det er flere stillinger nede ved fergekaia på Grindjord, kalt Lappstøa på gulesider sitt kart.
Ble litt rot med disse stedsnavnene siden kartene bruker andre navn enn hva jeg er vant med.
Stillingene er ved Einebærneset.
Hvis du parkerer her, vil du se en halv bunker i det utsprengte fjellet ved veien. Oppe i skogen her er det flere godt skjulte bunkere. Vi fant ikke alle denne gangen, men vi fant en ny, som vi ikke hadde sett tidligere. :-)

Tittelen Narvik området fordi jeg tenkte å spe på med mere etterhvert.

Image

Image
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyAE wrote:Bildene er tatt på Skjomnes, men skjomnes er ikke der hvor du tror Natter. :-)
Nei, jeg antydet at jeg ikke var sikker, men det var eneste sted på kartet med det navnet... PDT_Armataz_01_18

Da var det i alle fall en grei forklaring på hvorfor jeg ikke kjente igjen bildene dine, men det var jo ikke langt unna da. Kjekt å vite - nå har en nok en grunn for en stans der neste gang :)

Interessant bilde av den bunkeren som er kuttet i to ifbm veibygging. Har ikke fått med meg den de gangene jeg har kjørt forbi her, så man må åpenbart ikke bare ha blikket festet på veien på denne strekningen..!
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Litt avsporing. Vi har ikke sett bare bunkere i Narvik i sommer, men også disse:


Lagodalen, Heinkel He-111

Image

Image

Image

Image


Sildvik, George Thiele;

Image
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Har ikke fått med meg den de gangene jeg har kjørt forbi her, så man må åpenbart ikke bare ha blikket festet på veien på denne strekningen..!
Åpningen vises best hvis man kjører gammel militærbil uten tak. Den er for høy til å legge merke til under et tak :-)
Setter du av litt tid vil du finne mange bunkere her i området.
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Disse bunkerene ved Skjombrua - Grindjord fergekai kan jeg tenke meg har vært for å overvåke fergekaien og muligens innløpet til fjorden Skjomen. Innerst i Sør-Skjomen var det ubåtbase. Den dype fjorden med de høye fjellene rundt var perfekt for å gjemme skip/ ubåter for allierte fly.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Tusen takk for kjempe fine bilder
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Flotte bilder ja.
Den type stein som mange av disse bunkerne er satt opp av går igjen i
området rundt Narvik. Skal tro om dette er en lokalt produsert variant ?
Her et eksempel fra Saltvikneset.

Mvh
Thomas L
Attachments
Saltvikneset.jpg
Saltvikneset.jpg (367.6 KiB) Viewed 492 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Thomas L wrote:Den type stein som mange av disse bunkerne er satt opp av går igjen i
området rundt Narvik. Skal tro om dette er en lokalt produsert variant ?
Ser slik ut - her er også et eksempel fra HKB Tjelnes:
Attachments
IMG_4210.jpg
IMG_4210.jpg (180.66 KiB) Viewed 460 times
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Denne ligner jo litt.

MKB 3/511 Bjarkøy.
Attachments
2007_1028010120070006.JPG
2007_1028010120070006.JPG (142.91 KiB) Viewed 440 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ja, det er flere i Troms også. Her fra HKB Aspenes:
Attachments
IMG_8114.jpg
IMG_8114.jpg (190.07 KiB) Viewed 436 times
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Var en ny problemstilling ja Thomas L. :-)
Jeg har aldri tenkt på det før. Hvilken logostikk på bunkersmurstein de hadde. :wink:
De hadde jo endel båter og skip med seg, så mest sannsynlig har de vel skipet dette fra nærmeste fabrikk, og rundt på anleggene der det trengtes.

Det jeg lurer litt på er de steinene jeg avbildet som er merket M eller W, alt etter hvilken vei de står. Tenkte på W for Wehrmakt.

Image
Post Reply

Return to “NORDLAND”