Hjelp til historieprosjekt - tysk aktivitet i Lødingen

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Hoy,

I 1996-1998 startet jeg opp et historieprosjekt om fortene i Ofotfd; Nes, Tjeldøy, Korshamn og Porsøy. Siden 2001 har arbeidet lagt brakk, men nå har jeg startet opp igjen. Den gang hadde jeg intervju og befaringer med flere tidsvitner, både tyske og norske. Dette har jeg supplert med 3-4 års "vandring" rundt på områdene. Nå 20 år senere ser jeg både huller og mangel på referanser. Desto viktigere å finne og dokumentere mest mulig.

Fortene vet jeg mye om og har mye krigs- og etterkrigsdokumentasjon, Dessverre i hovedsak dokumenter/kart fra sent 45 og fremover - inventartlister fra -45 og mange fra arkivene til HSD/NSD fra 50-80-tallet - men ingen tyske "orginalen". Verre er det med selve Lødingen - her der det blankt. Endel vet jeg om Lødingen gjennom intervjuer og egne befaringer, men neppe alt. Mye ble også dekket over på 50-70-tallet når folk bygde hus og veier og kaier kom på plass. Jeg har derfor neppe funnet alt.

Jeg har kontakt med flere lokale (kona er fra Lødingen og jeg tjenestegjorde 93-98 i på Nes), men måtte bare benytte anledningen til å høre om det finnes informasjon eller dokumenter blant dere som kan bidra med kunnskap til prosjektet. Jeg har en økende mengde spørsmål om detaljer til NESF, TJELF; KORF og Horsøy - både under krigen og imf utbyggingen på 50-60-tallet - men det kommer på egen tråd senere :)
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Hei.

Fant denn listen over fortsjefer på Korshamn Adventure sin side.

"Følgende personer har vært i sjefsjobben på Korshamn og Porsøy:

1946 Lt. Knoff
1947 Fenr. Kaald
1948 Lt. Sætren

I forbindelse med den spente situasjonen som oppstod da Berlinmuren ble bygd, ble Lt. Varden beordret til Korshamn med ekstra personell i slutten av august 1961 til høsten 1962.

1962 – 1973 Lt. Hans Magne Kaald
Kl. Aam
1974 Kl. Bjørn Myrlund.
1977 – 1980 Lt. Halse.
1980 – 1982 Kl. Bjørn Myrlund.
1982 – 1985 Lt. Solvang.
1985 – 1987 Lt. Håkon Frisch.
1987 – 1990 Lt. Lie – Eide.
1990 – 1991 Lt. Grodås.
1991 – 1993 Lt. Lorentsen.
1993 – 1994 Lt. H. Andreassen.
1994 – 1996 Kl. Stig Dahl.
"
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ØyBjugn wrote:Fant denn listen over fortsjefer på Korshamn Adventure sin side
De har lagt ut innhold fra Myrlunds historikk (inkl enkelte feil).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Ja det kan være. Husker ikke om jeg kommenterte at det ligger byggebilder fra Nes Fort på Gamle Lofotbilder. Var noen som hadde tjenestegjort på Nes som har kommentert masse på de sidene.

http://lofotbilder.origo.no/-/image_alb ... ng-lofoten

Øyvind
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Natter wrote:
ØyBjugn wrote:Fant denn listen over fortsjefer på Korshamn Adventure sin side
De har lagt ut innhold fra Myrlunds historikk (inkl enkelte feil).
Var heldig å få vandre rundt - både på Nes og Tjeldøy med Bjørn Myrlund. Han tok no mye på husken; men hadde lang fartstid på fortene rundt Ofoten og var med fra 60-tallet og fremover. Så han hadde mye kunnskap. Synd det er få gjenlevende igjen. Veldig mye har forsvunnet eller blitt endret terrenget siden jeg befarte fortene i 96-98. Dessverre er det ikke lenger mulig å finne svar på alt - for ikke alt kan avdekkes i arkivene.

OG, GRATULERER MED DAGEN :)
Post Reply

Return to “NORDLAND”